חדש: מערכת V2G לקבלת אנרגיה מרכב חשמלי

25 פברואר, 2019

המכוניות החשמליות יצרכו אנרגיה מהרשת, וישמשו כסוללה שתוכל להזרים חשמל אל הרשת. פנורמיק פאואר שנמכרה לסנטריקה הבריטית, הפכה למרכז פיתוח מרכזי המייצר תשתיות לעולם שבו החברות יספקו שירותים חכמים ולא חשמל טיפש

"שוק האנרגיה משתנה והופך לקומודיטי הדורש מחברות האנרגיה לחפש מקורות רווח חדשים", הסביר ל-Techtime מנהל מרכז הפיתוח העולמי של Centrica Business Solutions שמרכזו בישראל, עדי שמיר. "כיום מתחוללת בו מהפיכה נוספת: האנרגיה הופכת למשאב גמיש, שגורמים רבים יכולים לייצר אותו, לאגור אותו ולסחור בו. להערכתנו, בעתיד תתפתח גם תופעה של איי אנרגיה: יצרנים מקומיים ינהלו מסחר מול הצרכנים השכנים, ללא תיווך של חברת אנרגיה גדולה. בסביבה החדשה של יצרנים-צרכנים (Procumers), חברות האנרגיה צריכות להתאים את עצמן למציאות שבה הן הופכות לספקיות של שירותים טכנולוגיים, ולא של ספקיות חשמל בלבד".

שמיר המנהל מרכז הפיתוח המעסיקה כ-100 עובדים שמתוכם 50 עובדים ישראלים, אחראי על מתן פתרונות העתיד של ענקית האנרגיה הבריטית סנטריקה (Centrica), אליו הגיע בעקבות רכישת חברת פנורמיק פאואר שאותה הקים בשנת 2008 ביחד עם דוד אלמגור. כיום הוא עסוק בהכנת החברה לקראת עתיד מרוחק יחסית: ניהול תשתיות החשמל בעולם שיש בו הרבה מאוד כלי-רכב חשמליים. שמיר: "להתפתחות שוק הרכב החשמלי יש חשיבות אסטרטגית מכיוון שהמכונית אינה רק צרכן המשתמש בחשמל, אלא גם מקור המאפשר להשתמש במכוניות כסוללה ענקית לצורכי הרשת.

"אנחנו נכנסים כעת לפיתוח של פתרונות V2G – Vehicle to Grid המקשרים בין תשתית רשת החשמל לבין כלי הרכב החשמליים, וכעת אפילו מתבצע פיילוט V2G ראשון בבריטניה. החדשנות כאן היא באלגוריתמיקה מכיוון שיש צורך לבצע אופטימיזציה מורכבת של יצרנים ושל עומסים. זהו תחום שבו המרכז שלנו יתפתח בשנים הקרובות".

טכנולוגיה זולה למדידת הצריכה החשמלית

עדי שמיר הוא פיסיקאי בהכשרתו עם התמחות בגלים אלקטרומגנטיים. הרעיון להקמת פנורמיק פאואר התחיל כאשר התעניין בבעיות בזבוז אנרגיה והגיע למסקנה שעדיף להתמקד בחסכון באנרגיה מאשר בפיתוח טכנולוגיות אנרגיה אלטרנטיביות. "הרעיון שלנו היה לפתח טכנולוגיה זולה מאוד המאפשרת למדוד את צריכת החשמל של אבזרים בודדים. פיתחנו מתקן המתלפף מסביב לכבל החשמלי, מקבל ממנו אנרגיה, מודד את צריכת האנרגיה בכבל, ומשדר את המידע אל נתב מקומי".

מכשיר המדידה המתלפף על הקו, והנתב המקומי של פנורמיק פאואר. צילום: Techtime
מכשיר המדידה המתלפף על הקו, והנתב המקומי של פנורמיק פאואר. צילום: Techtime

ההשקעה הראשונה בחברה היתה פרס בגובה של 150 אלף דולר ששמיר ואלמגור קיבלו מחברת קואלקום, לאחר שזכו בתחרות חברות סטארט-אפ בתחילת 2009. אחר כך נכנסה לתמונה חברת החשמל שהשקיעה בפנורמיק פאואר. "בתחילה חשבנו שהפתרון מתאים להשגת חיסכון באנרגיה בלבד, אולם בהמשך התברר לנו שהמערכת מאפשרת לחברות לשפר את החיסכון התפעולי שלהן. למשל, מד צריכת האנרגיה שלנו מסוגל לאתר מכונה שלא עובדת, או שהתפקוד שלה אינו תקין. אנחנו ממשיכים לפתח את הטכנולוגיה. במקור מדדנו רק את צריכת הזרם, אולם כיום אנחנו יודעים למדוד פרמטרים נוספים כמו למשל הסטות פאזה בקו המאפשרות לנתח תופעות שונות. פעילות לא תקינה של מנוע חשמלי, למשל, משפיעה על גל הסינוס בקו.

שוק האנרגיה מחפש מודלים עסקיים חדשים

"הפרמטרים שלנו מאפשרים לזהות תקלות כמו דליפות ממדחסי אוויר ומערכת הניתוח בענן שפיתחנו לומדת את הארגון, עוקבת אחריו ומזהה חריגות לא רצויות". לפני ארבע שנים נירכשה פנורמיק פאואר על-ידי אחת מהלקוחות שלה: חברת ההפצה האמריקאית דיירקט אנרג'י, הנמצאת בבעלות חברת האנרגיה הבריטית סנטריקה. בשנת 2016 הבינה סנטריקה ששוק האנרגיה משנה את פניו, וכמו בתחום הטלקום, הרווח יבוא משירותים חכמים ולא מכבלים טיפשים.

התוצאה: היא הקימה את Centrica Business Solutions המתכננת להשקיע מיליארד דולר ביצירת מנועי צמיחה חדשים. סנטריקה לקחה את פנורמיק פאואר מדיירקט אנרג'י, והפכה אותה למרכז הפיתוח העיקרי של SBC. "בעקבות המהלך הרחבנו את פלטפורמת התוכנה שלנו למוצרים נוספים של SBC, כמו למשל השלת עומסים (Demand Response), ניהול חוות סולאריות ואפילו שליטה במערכות הייצור של הלקוחות באמצעות מערכת Power Radar שלנו.

"כיום אנחנו בונים פלטפורמת בינה מלאכותית ו-IoT עבור מערכות אנרגיה מבוזרות. היא יודעת להתחבר אל כל מקורות האנרגיה וצרכני האנרגיה, לספק תמונה מלאה של כל המערך ולנהל את האינטראקציה בין הייצור והצריכה. שוק האנרגיה מפסיק להיות ריכוזי, וזהו האתגר העמד לפיתחן של חברות אנרגיה גלובליות כמו סנטריקה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות