מייסד ויו"ר פוקסקון פורש – כדי לרוץ לנשיאות טאיוואן

21 אפריל, 2019

טרי גו החליט לפרוש מהחברה שהקים לפני 45 שנה, ולהתמודד בבחירות לנשיאות טאיוואן שיתקיימו בשנת 2020. אם ייבחר למשרה, עשויות להיות לכך השפעות פוליטיות וכלכליות גדולות

חברת פוקסקון (Foxconn) הנחשבת לקבלנית שירותי הייצור האלקטרוניים הגדולה בעולם, עומדת בפני שינוי גדול בהנהלתה. סוכנות רויטרס דיווחה שהמייסד, הנשיא וראש קבוצת הייצור הטאיוואנית, טרי גו, מסר לה שהוא מתכנן לפרוש מניהול החברה. בשלב הראשון הוא רוצה למנות מנכ"ל אחר במקומו ולהישאר יו"ר החברה, ולאחר מכן הוא יפרוש גם ממשרת היו"ר, מהלך שייעשה בתיאום עם בעלי המניות המרכזיים בחברה.

חברת פוקסקון הוקמה על-ידי טרי גו לפני 45 שנה, והפכה לקבוצת ייצור גדולה הכוללת עשרות מפעלים ומעסיקה יותר ממיליון עובדים – רובם בסין. למעשה, היא נחשבת למעסיק הפרטי הגדול ביותר בסין. הלקוחה המפורסמת ביותר שלה היא חברת אפל, שרוב מוצריה מיוצרי במפעלים של פוקסקון. בשנת 2018 הסתכמו המכירות של פוקסקון בכ-170 מיליארד דולר. החברה נסחרת היום בבורסה של טאיוואן לפי שווי שוק של כ-41 מיליארד דולר.

החזון הכלכלי ייהפך לחזון פוליטי

טרי גו נחשב למנהל מאוד תובעני ובעל רעיונות נועזים. בין השאר, הוא הגדיר מדיניות אוטומציה שאמורה להביא אל רצפת הייצור של החברה מיליון רובוטים, שיחליפו חלק גדול מהעובדים. בשיחה עם רויטרס בשולי אירוע שהתקיים לפני שבוע בטאיפה, בירת טאיוואן, הסביר טרי גו שהוא כעת בן 69 והגיע הזמן שהוא יתרום לציבור את הידע והנסיון שצבר בשנותיו בפוקסקון. העיתון היפני Nikkei Asian Review, דיווח היום (א') שטרי גו הכריז על מועמדותו לנשיאות טאיוואן בבחירות שיתקיימו בשנת 2020.

רובוטים במפעל ייצור של פוקסקון בסין
רובוטים במפעל ייצור של פוקסקון בסין

לאפשרות שהוא ייבחר לנשיא סין יכולות להיות השלכות פוליטיות עצומות: טאיוואן היא אחת מיצרניות האלקטרוניקה הגדולות בעולם. לצד פוקסקון, למשל, היא מהווה ביתה של TSMC, ספקית שירותי ייצור השבבים הגדולה בעולם. לטרי גו יש יחסים מצויינים גם עם סין וגם עם ארצות הברית. היא הכניס את פוקסקון לסין בשלבים מוקדמים מאוד של פיתחת הכלכלה הסינית למערב, ותומך בהתקרבות כלכלית ופוליטית בין סין לבין טאיוואן.

מנגד, הוא נחשב לאדם שחזה ראשון את פריצתה של מלחמת הסחר בין סין וארצות הברית, ולאדם המקורב אל אל הנשיא טראמפ. בין השאר, טרי גו הבטיח לנשיא טראמפ שפוקסקון תקים בוויסקונסין, ארצות הברית, מפעל לייצור צגים שטוחים בהשקעה של כ-10 מיליארד דולר, אשר ייצר כ-13,000 משרות חדשות.

בשנה האחרונה מתנהלים דיונים קדחתניים בין החברה לבין נציגי ממשל בארצות הברית, לאחר ש אלא שבינתיים הפרוייקט מקרטע: פוקסקון לא מגייסת עובדים בקצב שהיא התחייבה לו, והממשל בארצות הברית רוצה להיכנס משא ומתן מחודש, כדי לצמצם את הנחת המיסוי שהובטחה לפוקסקון, בהיקף של כ-4 מיליארד דולר. לאחרונה החברה הודיעה שהיא עדיין מחוייבת לפרוייקט, אולם הדבר מעלה סימני שאלה בקשר לעתידו.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , ייצור וקבלנות משנה