אוטונומו נערכת לגיוס של עשרות מיליוני דולרים

22 אפריל, 2019

הסכם שיתוף הפעולה עם דיימלר מיתג את החברה מהרצליה כאחת המובילות בעולם בתחום הטיפול במידע המגיע מהרכב. כיום היא מעבדת מידע המגיע מ-18 מיליון מכוניות, ומפתחת מענה לגידול בהיקף ובסוג המידע

בתמונה למעלה: מייסד משותף ומנכ"ל otonomo בן וולקוב. "גידול בדרישה לסוגי מידע חדשים"

חברת אוטונומו (otonomo) מהרצליה פיתוח נערכת לקראת גיוס הון בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים, שאמור להסתיים בשבועות הקרובים. במקביל, החברה נמצאת בקמפיין גיוס עובדים, ונערכת לקראת חתימה על הסכמים חדשים עם יצרניות רכב גדולות, לעיבוד מידע המגיע מהרכב. חברת אוטונומו הוקמה ב-2015 על-ידי נשיא החברה אבנר כהן והמנכ"ל בן וולקוב, ופיתחה פלטפורמה מבוססת ענן המיועדת לאיסוף, עיבוד ושיתוף מידע מכלי-רכב מקושרים, ובעתיד גם כלי-רכב אוטונומיים.

עד היום היא חתמה על הסכמים עם 10 יצרניות רכב גדולות, כאשר ההסכם החשוב ביותר נחתם בינואר השנה עם חברת דיימלר, שלפיו המידע המגיע מהמכוניות החדשות של החברה יועבר לידי אוטונומו, היא תעבד אותו ותאפשר לחברות ולספקיות שירותים להשתמש בו לצורך פיתוח יישומים חדשים ומתן שירות. בפגישה עם Techtime סיפר המנכ"ל בן וולקוב שההסכם עם דיימלר הוא מרכזי עבור החברה, מכיוון שהוא מעניק לה מעמד בכיר בשוק שבו היא מתחרה מול ענקים כמו SAP ויבמ.

שידור מהדרך בכל 30 שניות

כיום אוטונומו מקבלת ומעבדת מידע המגיע מכ-18 מיליון כלי רכב. מדובר במשאב חדש שהתעשייה עדיין לא יודעת כיצד לנצל אותו. תקנות האיחוד האירופי קובעות שבכל מכונית חדשה יהיו מודם ו-SIM המשדרים מידע טלמטרי אל יצרנית הרכב. גם בארצות הברית נכנסו תקנות כאלה, וכיום כ-60%  מכל-הרכב החדשים בארה"ב כוללים מודם וכרטיס SIM. בממוצע, רכב כזה משדר חבילת מידע בכל 30 שניות, הכוללת נתונים כמו התנעת וכיבוי הרכב, מהירותו, מיקומו, מצב הדלק, תאוצה, האטה, בלימת חירום וכדומה.

חברת אוטונומו פיתחה תשתית המבוססת על 22 פטנטים (4 פטנטים רשומים ו-18 פטנטים בהליכי רישום), המאפשרת לקבל את המידע המגיע בצורות שונות מכיוון שאין תקן או פורמט מוסכמים, לנרמל אותו, לסדר אותו בפורמט אחיד ולהפיץ את המידע המעובד אל בעלי עניין. בן וולקוב: "קיימות הרבה מאוד דרכים להשתמש במידע הזה. ערים חכמות, למשל, משתמשות במידע על מהירות המכונית כדי לזהות בעיות בתנועה, בעיות בתשתית הכבישים או צמתים מסוכנים.

סגן נשיא להנדסה תומר רענן. "טכנולוגיית הליבה שלנו היא היכולת להבין את המידע המגיע מהרכב"
סגן נשיא להנדסה תומר רענן. "טכנולוגיית הליבה שלנו היא היכולת להבין את המידע המגיע מהרכב"

"חברות כרטיסי אשראי מעוניינות לבדוק את השימוש בפרופיל הנהיגה של הנהג כדי שישמש פרמטר בהחלטה האם להנפיק לו כרטיס, חברות ביטוחי רכב יכולות להציע פוליסות שונות לנהגים שונים בהתאם לאופי הנהיגה שלהם. בפיילוט שביצענו עם חברת ניסאן, ניתחנו מידע שהגיע ממכוניות שהיו מעורבות בתאונה, ושלחנו אותו לחדרי המיון כאשר היו נפגעים. זהו מידע שיכול להיות מציל חיים מכיוון שהוא מדריך את הרופאים בשאלה איזה סוגי פגיעות הם יכולים לגלות".

כיצד אתם שומרים על הפרטיות של הנהג?

"הדבר נעשה ברמת יצרן הרכב. בעל הרכב מקבל אפליקציה המאפשרת לו להגדיר איזה מידע יישאר חסוי ואיזה מידע הוא מוכן או מעוניין לשתף. זו לא החלטה שאנחנו מקבלים, אלא הנהג".

כיצד המכונית החשמלית או האוטונומית תשפיע על הפעילות שלכם?

"הרכב האוטונומי מייצר כמויות עצומות של מידע, ומבחינתנו מדובר בהרבה יותר מידע שנוכל לעבוד איתו, ובאספקת מענה לצרכים ולשירותים חדשים. כבר עכשיו אנחנו רואים גידול בדרישה לסוגי מידע חדשים. חברות מעוניינות במידע המגיע ממצלמות הווידאו במכוניות, למידע המגיע ממערכות הבידור, כמו למשל לאיזה תחנות אנשים מקשיבים בנסיעה, ועוד. גם כניסת הרכב החשמלי תביא לגידול בהיקף המידע. נוכל לדעת מה מצב המצבר ברכב החשמלי ולהמליץ על תחנת טעינה קרובה. יותר מזה, המידע שייאסף ייאפשר לנתח היכן יש תור של מכוניות בתחנת טעינה, ואיזה תחנת טעינה היא הפנויה ביותר".

מתי מכוניות שוחות בים?

סגן נשיא להנדסה בחברת אוטונומו, תומר רענן, מסביר שליבת הטכנולוגיה של החברה טמונה ביכולת להבין את המידע המגיע מהרכב. "מחברה אחת קיבלנו מידע הכולל מצב דלק של 200%. אחרי בדיקה גילינו שמדובר במשאיות שיש להן שני מיכלי דלק. מידע שהגיע מאיטליה הראה שיש מכוניות השוחות בים. בדקנו את התופעה והתברר שהמידע הגיע ממכוניות שהיו על-גבי מעבורת.

"במקרים אחרים, מידע שהגיע ממכשירי ה-GPS של מכוניות, הראה שהן פתאום קפצו למדינה אחרת ביבשת אירופה. גם כאן נאלצנו לבצע מחקר, וגילינו שמדובר בתופעה המתרחשת כאשר מכוניות נכנסת למנהרות עמוקות, ומתנתקות מהרשת הסלולרית".

חברות הסלולר פיספסו הזדמנות

לדבריו, הפלטפורמה של החברה בנויה במתכונת של מיקרו-סרוויס, המאפשרת בנייה מהירה של יישומים והוספת תכונות, בלא צורך לשכתב מחדש את כל האלגוריתם. "המידע מצוי בעננים ציבוריים של AWS באירופה, באמריקה וביפן, כדי להיות קרוב לשוק שישתמש במידע הזה".

כיום החברה מעסיקה כ-70 עובדים, שמהם 50 נמצאים במטה החברה בהרצליה, והשאר בארצות הברית, אירופה ויפן. כעת היא מתמודדת עם פרוייקטי פיתוח חדשים שיכינו אותה לגל חדש של קיבולת וסוגי מידע שיגיעו מהמכוניות. וולקוב: "כבר היום יש מכוניות המשדרות את המידע בכל שנייה". המגמה הזו תשנה מהקצה אל הקצה את כל השוק של ניהול ציי רכב, וצפויה להפוך אותו לעולם של תוכנה בלבד. מנגד היא מעוררת תהייה: איך זה שחברות הסלולר לא נכנסו לתחום, והן נשארות ברמה של צינור טיפש בלבד?

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , טכנולוגיות מידע , ענן

פורסם בתגיות: רכב מקושר