סימנס ו-MagniX ייצרו את מנועי המטוס החשמלי של אוויאיישן

6 מאי, 2019

האחת, ענקית הייצור התעשייתי הגדולה באירופה. השנייה, חברת סטראט-אפ מסיאטל. כל מנוע יהיה בעל הספק של 300 קילו-וואט. מנכ"ל אוויאיישן ל-TechTime: "בכל רכיב מרכזי יש לנו שני ספקים"

כחודש וחצי לפני הסלון האווירי בפריז, שבו תציג לראווה החברה אב-טיפוס של מטוס הנוסעים החשמלי שפיתחה, אוויאיישן איירקראפט (Eviation Aircraft) מודיעה על שתי החברות שייצרו את מנועי המטוס. שתי החברות מאוד שונות בפרופיל השוק ובוותק שלהן: מצד אחד ענקית הייצור התעשייתי הגרמנית סימנס (Siemens), ומצד שני חברת סטארט-אפ צעירה יחסית מסיאטל, MagniX, שמתמקדת בפיתוח מנועים חשמליים לענף התעופה.

הבחירה בשני ספקיות נועדה ליצור גמישות בשרשרת האספקה ותחרות. מנכ"ל אוויאיישן עומר בר-יוחאי מספר ל-TechTime כי בכל רכיב מרכזי במטוס החברה בחרה בשתי ספקיות חלופיות. "כך נהוג בענף התעופה, וכך בנינו את השרשרת הלוגיסטית שלנו. אנחנו מנסים לעבוד כמו יצרניות המטוסים הגדולות כמו בואינט ואירבוס. אנחנו רוצים שתהיה תחרות על המחיר ושתהיה אפשרות ללקוח לעשות אופטימיזציה במחיר ובמחזורי השירות והטיפול בהתאם לתפיסת ההפעלה שלו."

עומר בר-יוחאי ומנכ"ל מגניקס

חברת אוויאיישן, שהוקמה ב-2015, השלים את תהליך הפיתוח של אב-טיפוס של מטוס נוסעים חשמלי בשם Alice, המסוגל לשאת כ-11 אנשים (2 טייסים ו-9 נוסעים ואנשי צוות) למרחק של כ-1,000 קילומטר. המטוס מתבסס על הנעה מבוזרת באמצעות שלושה מדחפים מתוצרת Hartzell Propeller עשויים מסיבי פחמן ובעלי 5 להבים, מדחף אחד בזנב המטוס ועוד שני מדחפים בכנפיים. שלושת המדחפים מונעים על ידי שלושה מנועים בעלי הספק של 260 קילו-וואט כל אחד (350 כוחות סוס). החשמל להפעלת המנועים מסופק על ידי מערך של 70,000 סוללות ליתיום סטנדרטיות מתוצרת Kokam הדרום קוריאנית (שנרכשה השנה על-ידי סולאר-אדג' הישראלית).

היעד: טיסות מסחריות ב-2022

אוויאיישן פעלה במקביל מול שתי היצרניות בשלוש השנים האחרונות כדי לבצע את האינטגרציה ההנדסית והחשמלית של המנועים עם מדחפי המטוס ולהתאים את ממשק הטיסה ומערכת ניהול החום. לדברי בר-יוחאי שני המנועים זהים ברמת הביצועים. "ישנם הבדלים מינוריים ברמת ההנדסית. כל חברה פתרה את הבעיות בצורה מעט שונה, אך בסופו של דבר שני המנועים הינם 'ברי החלפה'."

עם זאת, סימנס אמורה לשמש כספקית הראשית, לפחות בשלב ראשון, וזאת מאחר שלאור מעמדה בשוק, תהליך קבלת רישיון הטיסה למנועים שלה אמור להיות פשוט ומהיר יותר. "סימנס היא שותף ענק ואמין ומערכת היחסים שלנו איתה מצוינת. ואולם, רצינו לראות לפחות שחקן נוסף. צריך לעודד את התחרות בתחום."

מנוע של מגניקס

מנגד, MagniX היא חברת סטראט-אפ המתמחה בפיתוח מנועים חשמליים לכלי טיס, ובכלל זה רחפנים, מסוקים ומטוסים. מגניקס, שהוקמה באוסטרליה, ניסתה בשנותיה הראשונות לחדור גם לתחום הרכב, אך בעקבות שינוי בבעלות, פעילות החברה עברה לסיאטל שבארצות הברית וכיום היא מתמקדת רק בתחום כלי הטיס. מנכ"ל החברה הוא הישראלי לשעבר רועי גנזרסקי, שעבד בעבר בתפקיד ניהול בחטיבת שירותי הטיסה בבואינג. בר-יוחאי: "מגניקס פיתחה כמה פיתוחים מעניינים מאוד להגברת האנרגיה הסגולית של המנועים, ופתרה מספר בעיות מכניות בצורה מקורית."

אוויאיישן מתכננת לערוך טיסת מבחן ראשונה עוד השנה ולקבל את האישורים הרגולטוריים הדרושים עד סוף 2021, במטרה להתחיל בשיווק המסחרי ב-2022. החברה כבר מתכננת דגם נוסף של מטוס חשמלי, שמיועד לצאת לשוק ב-2023. הדגם השני יהיה מטוס מנהלים שיהיה מסוגל לטוס למרחק גדול יותר של 1,400 קילומטר. החברה גייסה עד כה כ-200 מיליון דולר. היא פועלת ממושב קדימה שליד נתניה ומעסיקה כ-40 עובדים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חברות סטראט-אפ , קלינטק , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: אוויאיישן אירקראפט , מגניקס , סימנס , עומר בר-יוחאי