מלחמת הסחר הפילה את מניות השבבים

10 מאי, 2019

אינטל נפלה ב-5.2%, אנבידיה הפסידה 3.4%, מניית NXP ירדה ב-3.2% ומדד השבבים של פילדלפיה צנח ב-5.8%. ההכרזה האחרונה של טראמפ על העלאת המסים למוצרים המיובאים מסין מזעזעת את תעשיית השבבים

הפצצה שהטיל השבוע הנשיא טראמפ מזעזעת את שוק הטכנולוגיה בעולם. כאמור, טראמפ הודיע שהוא יכפיל את המיסוי על שורה של מוצרים המיובאים לארצות הברית מסין, בהיקף כולל של כ-200 מיליארד דולר. ההכרזה הפתיעה את הסינים, שמשלחת מטעמם נמצאת כעת בוושינגטון בנסיון להגיע להסכם. טראמפ הודיע שיגדיל את המיסוי מ-10 סנט לכל דולר עד ל-25 סנט לכל דולר. משרד המסחר הסיני הודיע שלא תהיה לו ברירה אלא "לנקוט בצעדי תגובה מתאימים".

מדובר ברשימת מוצרים מתחומים שונים, בהם מוצרי טכנולוגיה רבים כמו כוננים מגנטיים, סוגים מסויימים של מעגלים מודפסים (למשל עבור כרטיסי מכ"ם), מנועים חשמליים מסוגים שונים, משדרים ומקלטים אלחוטיים, מערכות מכ"ם, מצלמות טלוויזיה, רכיבים ואפילו ציוד המשמש בתהליך ייצור השבבים. בנוסף, הוא הקים ועדת בדיקה שעשויה להמליץ על הטלת מסים בשיעור של 25% על קבוצה נוספת של מוצרים שארה"ב מייבאת מסין  בהיקף של כ-325 מיליארד דולר בשנה.

תעשייה גלובלית חוששת ממלחמה גלובלית

מלחמת הסחר בין שתי המדינות מטרידה מאוד את תעשיית הטכנולוגיה, אשר שרשרת האספקה שלה היא גלובלית וחוצת יבשות. כמעט כל מוצר טכנולוגי כיום מיוצר בכמה אתרים בו-זמנית ולכן כל מלחמת סחר בינלאומית משפיעה ישירות על חברות הטכנולוגיה. בתגובה לעליית המסים האחרונה, צנח השבוע מדד פילדלפיה של חברות השבבים בכ-5.8%. זהו השבוע הגרוע ביותר של המדד, מאז הנפילה של 6.5% בחודש דצמבר 2018, שבמהלכו נראה היה שמלחמת הסחר עומדת בפני שלב הסלמה חדש.

התגובה החדה של מניית אינטל להתחדשות מלחמת הסחר עם סין
התגובה החדה של מניית אינטל להתחדשות מלחמת הסחר עם סין

להערכת אנליסט ג'יי,פי מורגן, ג'ייסון האנטר, "מניות השבבים הן הקבוצה הרגישה ביותר להשפעות מלחמת הסחר בין סיו וארצות הברית". הדבר התבטא בירידות חדות של מניות טכנולוגיה מובילות בבורסת נסד"ק. אומנם המדד המשולב של נסד"ק ירד ב-1.4% בלבד, אולם מניות הטכנולוגיה שבתוכו הובילו את הידירה הזו: מניית אינטל התמוטטה ב-5.2%, ומניית מיקרוצ'יפ ירדה ב-4.9%. אנבידיה הפסידה 3.4% משווייה, מיקרון ירדה ב-2.6%, ווסטרן דיגיטל ירדה ב-3% ומניית NXP ירדה ב-3.2%. גם מניות ישראליות ספגו את המכה, כאשר סרגון ירדה ב-5.7%, סטרטסיס ב-2.3%, סיוה ב-1.9% וקמטק ב-1.6%.

מבחינת יצרניות השבבים, ההסלמה במלחמת הסחר מגיעה ברגע קשה במיוחד, שבו הראה כי התעשייה נמצאת בתחילתו של גל ירידה במכירות, לאחר שהגיעו לשיא של כל הזמנים בשנת 2018 עם מכירות בהיקף של 468.8 מיליארד דולר, בעקבות צמיחה שנתית של 13.7%. ארגון שיתוף הפעולה התעשייתי SEMI, דיווח השבוע שברבעון הראשון של 2019 חלה ירידה של 5.6% באספקת פרוסות סיליקון ליצרני שבבים, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

להערכת איגוד תעשייית השבבים (SIA) ירדו מכירות השבבים ברבעון הראשון של 2019 ב-13% בהשוואה לרבעון הראשון של 2018, והסתכמו בכ-96.8 מיליארד דולר. חברת המחקר IC Insights העריכה לאחרונה שמכירות הרכיבים המשולבים (IC) ירדו ב-9% ברבעון הראשון של 2019. בהשוואה לרבעון האחרון של 2018 מדובר בצניחה עוצרת נשימה של 17.6% במכירות. מבחינתה של תעשיית השבבים, המחצית הראשונה של 2019 היא הזמן הגרוע ביותר להתמודד עם מלחמת סחר גלובלית וחסרת רחמים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס