אינטל ו-10 יצרניות רכב גיבשו מסגרת לרכב אוטונומי

2 יולי, 2019

ביחד עם יצרנית השבבים האירופית אינפיניאון ועם יצרניות מובילות כמו אאודי, פולקסווגן, דיימלר ובמוו, סיפקה אינטל מסגרת לתכנון המערכות האוטונומיות ברכב, העונה לכל הדרישות הרגולטוריות בעולם

חברת אינטל הגדירה מסגרת עקרונות לתכנון ובניית רכב אוטונומי, אשר גובשה בשיתוף פעולה עם 10 יצרניות רכב גדולות, בהן: אאודי, במוו, דיימלר, קונטיננטל ופולקסווגן. בניסוח הקווים המנחים השתתפה גם יצרנית השבבים אינפיניאון. להערכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של גרמניה, 98% מהתאונות נגרמו במלואן או בחלקן על-ידי בני-אדם. בארצות הברית השיעור דומה: 94%.

מסמך המסגרת, בכותרת Safety First for Automated Driving, נועד להגדיר את האופן שבו יש לתכנן רכב אוטונומי שמטרתו המרכזית היא להפחית את משקל הגורם האנושי בתאונות הדרכים. המסמך מבוסס על ניתוח של כל התקנות הרגולטוריות המרכזיות בשוק הנוגעות לבטיחות כלי-רכב ונהיגה אוטונומית, ומיועד לספק מענה לכל הדרישות המופיעות בתקנות האלה.

רכב אוטונומי עם מודעות עצמית

הוא בנוי מסביב למספר עקרונות יסוד שביחד עונים לכל הדרישות הרגולטוריות בעולם. הדרישה המרכזית היא שרידות: פגיעה או תקלה ביכולות בתחום הבטיחות לא יגרמו להתפתחות מצב מסוכן. הרכב צריך להיות מצוייד במערכות המפצות על תקלה במנגנון הבטיחות, ובמקרה הגרוע ביותר, יעניקו מספיק זמן להעברת השליטה לנהג אנושי.

הפעלת וניתוק הניהוג האוטונומי ייעשו באופן כזה שיש בו כוונה ברורה ומובהקת של המשתמש האנושי. מערכת הנהיגה האוטונומית תהיה מאובטחת ומוגנת. הרכב יידע לזהות מהו מצבו של הנהג בכל רגע כדי להבטיח שהשליטה תועבר לידיו במצב שבו הוא ערני לחלוטין. הרכב יקליט וישמור את המידע הרלוונטי על מצבה של המערכת האוטונומית.

המבנה של הרכב יתוכנן באופן כזה שהוא יספק הגנה לנוסעים במקרה של תאונה שנגרמה על-ידי המערכת האוטונומית. הרכב האוטונומי צריך לסגל "כללי התנהגות" שיהיו מובנים למשתמשים האחרים בכביש, והם יוכלו לחזות מראש את התנהגותו. העקרון האחרון מודה שאין פתרונות מושלמים: "מערכת הנהיגה האוטונומית צריכה להכיר במגבלותיה, היא צרכה לדעת מתי לא ניתן להעביר את השליטה לידי נהג אנושי בצורה בטוחה , ולהגיב למצב באופן שיצמצם את הסכנה".

ניסוי נסיעה ברכב אוטונומי של מובילאיי (בבעלות אינטל) ברחובות ירושלים
ניסוי נסיעה ברכב אוטונומי של מובילאיי (בבעלות אינטל) ברחובות ירושלים. צילום: מובילאיי

בהמשך כולל המסמך עקרונות משנה מפורטים המגדירים כיצד לעמוד בכללי היעד המרכזיים. העקרונות כוללים סכימות מלבנים מרכזיות של פונקציות הבקרה והבטיחות, כולל תיאור כללי של ארכיטקטורת התוכנה, הפצת המידע ברכב, אופי הנתונים שהמערכת אוספת על המתרחש בתוך הרכב ובסביבתו, ארכיטקטורת הרשת הנוירונית שתשמש בכלי הרכב ועוד.

מעבר לתוכן המסמך, חשיבותו נעוצה בכך שהוא מבטא את ההתגבשות של קבוצה משפיעה של יצרני שבבים ויצרני רכב, אשר מנסה להגדיר תקן של נהיגה אוטונומית. יכול להיות שבשלב הבא הוא ישמש כבסיס להיווצרותה של קבוצת עניין תעשייתית, כפי שמקובל בתעשיות השבבים והתקשורת, אשר תספק מסגרת המשפיעה גם על הרגולטורים וגם על התעשייה. במידה וכן, אינטל תמצא את עצמה במצב שבו היא מובילה תקן תעשייתי בתחום שיהיה תחום ליבה מרכזי שלה בשנים הבאות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , רכב אוטונומי