המצלמות של מדיגוס יותקנו בכורים גרעיניים

21 יולי, 2019

המצלמה הרפואית של מדיגוס נכנסת לשווקים חדשים, בהם: בדיקת צוללות גרעיניות ותאי הקירור של כורים גרעיניים, יישומים צבאיים ובדיקה מרחוק של מנועי הסילון של רולס רויס. מניית מדיגוס זינקה בכ-15.2%

חברת ScoutCam הנמצאת בבעלות מדיגוס (Medigus) מעומר שליד באר שבע, מבצעת כיום מספר פרוייקטים לשילוב מצלמת הווידאו הזעירה שהחברה פיתחה עבור יישומים רפואיים – בתחום הכורים הגרעיניים והתעשייה הביטחונית. ממצגת שהחברה מסרה לאחרונה למשקיעים עולה שבתחום הכורים הגרעיניים, היא עובדת ביחד עם ווסטינגהאוס האמריקאית ועם חברת Areva הצרפתית בפיתוח מערכת בדיקה ויזואלית של תא הקירור של הכור. תא הקירור משמש לוויסות הטמפרטורה של הכור ולהעברת החום אל מים לצורך יצירת קיטור שיפעיל טורבינה לייצור חשמל.

בתחום הזה יש חשיבות רבה ליכולת ניטור מרחוק ויתרון משמעותי גם לגודל הקטן של המצלמות ולכושר העמידה שלהן בטמפרטורות גבוהות ובסביבה רטובה. המוצר המרכזי של החברה הוא מצלמת הווידאו micro ScoutCam, שהוא קו מצלמות וידאו בעלות חיישני CCD וחיישני CMOS. המצלמה הזעירה ביותר שלה היא מצלמת ScoutCam 1.2 המבוססת על חיישן CMOS ובעלת קוטר של 1.2 מ"מ ואורך של 5 מ"מ בלבד. במקור, הטכנולוגיה הזו פותחה עבור מערכת MUSE המשמשת לטיפול זעיר פולשני בצרבת כרונית (GERD), על-ידי הידוק השסתום המחבר בין הקיבה לוושט.

ממערכת העיכול אל החלל, ואל העולם התת-ימי

אולם כעת היא מחפשת עבורה שווקים חדשים, באמצעות החברה הבת ScoutCam. אחת מהשותפות המעניינות שלה היא חברת רולס רויס (Rolls Royce), המבצעת שני פרוייקטים נפרדים ביחד עם סקאוט-קאם. פרוייקט אחד הוא בתחום התחזוקה של צוללות גרעיניות, אולם אין עליו פרטים נוספים. הפרוייקט השני מתמקד בפיתוח רובוט נישלט מרחוק לבדיקת מנועי סילון של מטוסים. כעת הפרוייקט נמצא בשלב בדיקת היתכנות מתוך מטרה להגיע לשלב של פיתוח משותף עם רולס רויס.

זו לא הכניסה הראשונה של מצלמת ScoutCam אל תחום התעופה. הפעילות המרכזית שלה בתחום היתה עד היום שיתוף פעולה עם נאס"א באספקת מצלמה לפרוייקט מערכת הבדיקה הוויזואלית של רובוט התדלוק החללי. הרובוט מיועד לחדש את מלאי הדלק של חלליות ישנות, ולצורך זה הוא נדרש להיות מצוייד ביכולת בדיקה ויזואלית. השיגור הראשון בוצע בשנת 2015, כאשר נאס"א שיגרה לחלל מודול נסיוני לבדיקת הרעיון, המצוייד במצלמת ScoutCam 1.2. בשנה שעברה הפרוייקט נכנס לשלב המעשי, כאשר נאס"א ציידה את הרובוט החללי VIPIR2 במצלמת ScoutCam 8.0 HD, הכוללת מקור תאורה ומצלמה ביחידה אחת.

יחידת הבקרה על רובוט התדלוק של נאס"א, המצויידת במצלמה של סקאוט-קאם
יחידת הבקרה על רובוט התדלוק של נאס"א, המצויידת במצלמה של סקאוט-קאם

כניסה אל השוק הצבאי והביטחוני

התכונות ששכנעו את נאס"א ביעילות המצלמה היו גודל זעיר, גמישות אופטית, ועמידה בתנאי סביבה קשים כולל טמפרטורות קיצוניות (מינוס 127°C עד פלוס 100°C ), הלם, זעזועים ורטיבות. כל אלה הופכים אותה ליעילה בתנאים קיצוניים נוספים, כמו אלה הנדרשים במפעלים תעשייתיים, בתעשייה הבטחונית ובתעשיית הכורים הגרעיניים. ואכן, היום (א') החברה דיווחה על עיסקה למכירת מצלמות לשני ארגונים מובילים בתעשייה הבטחונית, ועל משא ומתן עם גופים ביטחוניים לצורך מימון הפיתוח של גרסאות חדשות של המצלמה עבור יישומים בטחוניים.

במקביל, קיבלה מדיגוס תשלום ראשון בהיקף 600 אלף דולר במסגרת הסכם בהיקף 3 מיליון דולר עם חברת שנחאי גולדן גראנד למכירת המערכות הרפואיות MUZE בסין, בהונג קונג, בטאיוואן ובמקאו. גולדן גראנד מפיצה את מערכות MUZE משנת 2015. בעקבות ההודעות זינקה מניית מדיגוס בבורסה בתל אביב בכ-15.2%, והיא נסחרת כעת לפי שווי חברה של כ-36.3 מיליון שקל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: מדיגוס , מצלמה