צה"ל יצטייד במערכת "חץ דורבן" להגנת נגמ"שי איתן החדשים

20 אוגוסט, 2019

הנגמ"ש "איתן" הוא כלי לחימה בעל 8 גלגלים וצריח ירי לא מאוייש, שיחליף את נגמ"שי M113 הוותיקים ("זלדות"). היקף ההזמנות נאמד בכמה מאות מיליוני שקלים לעשור הקרוב

חברת אלביט מערכות (Elbit) זכתה במכרז של צה"ל ומשרד הביטחון לאספקת מערכות ההגנה האקטיבית "חץ דורבן" ( Iron Fist) אשר פותחו בחברת תעש לשעבר (היום בבעלות אלביט). המערכות מיועדות לספק הגנה לנגמ"שי איתן החדשים ולדחפורי הענק D9 של צה"ל. משרד הביטחון הודיע היום שמדובר בהזמנות בהיקף כולל של כמה מאות מיליוני שקלים לאורך העשור הקרוב.

ראוי לציין שצה"ל משתמש במערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח" מתוצרת רפאל לצורך הגנת כלי-רכב משוריינים כבדים, כמו טנקי מרכבה ונגמ"שי נמר. ההודעה על הזכייה הביאה לעליה של יותר מ-3% במחיר המנייה של חברת ראדא מנתניה, המספקת את יחידות המכ"ם הטקטי עבור מערכות חץ דורבן.

הנגמ"ש איתן הוא רכב קרבי גלגלי משוריין במשקל של 30 טונות, אשר שפותח בעקבות הפקת לקחים ממבצע "צוק איתן" בעזה בשנת 2014. הנגמ"ש איתן מאופיין ביכולת ניוד מהירה בין גזרות לחימה שונות, ובהתאמתו לנסיעה בכבישים במהירות של כ-90 קמ"ש ללא צורך במובילים. הוא כולל מערכת הנעה בעלת 8 גלגלים (8X8), יכולת נשיאה של 12 חיילים (נהג, מפקד, מקלען ועוד 9 לוחמים) ובמערכות לחימה מגוונות: מעמדת נשק קטנה ועד לצריחון לא מאוייש בעל תותח 30 מ"מ, ואמצעי חישה ותצפית.

סרטון של משרד הביטחון החושף את הנגמ"ש איתן:

פלטפורמה עבור טכנולוגיות חדשות

הנגמ"ש איתן מיועד להחליף את נגמ"שי M113 הוותיקים ("זלדות"). מערכת הביטחון מתכננת להתקין בו טכנולוגיות מתקדמות המפותחות כיום במסגרת פרוייקט "כרמל" (כלי רק"מ מתקדם ליבשה) במפא"ת. תוכנית כרמל יצאה לדרך לפני כשלוש שנים ונועדה לפתח קונספט לחימה חדש לחלוטין, המבוסס על יכולות תפעול ותמרון אוטונומיות ואוטומטיות, בינה מלאכותית, יכולות חישה ועוד.

שלב א' של התוכנית שהסתיים לאחרונה, הציב דרישה להוכחת היתכנות של תפעול רק"מ על-ידי שני לוחמים במדפים סגורים. רפאל, התעשייה האווירית ואלביט מערכות התבקשו לפתח בנפרד מדגים שיהפוך את תא הלחימה בטנקים ובנגמ"שים לתא לחימה מתקדם (cockpit), שבו מרבית הפעילות מתבצעת באופן אוטונומי (נסיעה, איתור איומים, הרכשת מטרות, הגנה וירי).

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: Elbit , RADA , אלביט , הגנה אקטיבית , כרמל , נגמ"ש , ראדא