קלרמונט הסינגפורית השתלטה על אוויאיישן

5 ספטמבר, 2019

חברת ההשקעות המירה למניות הלוואה בהיקף של 76 מיליון דולר שנתנה לאוויאיישן, ומחזיקה כעת ב-70% מהבעלות על יצרנית המטוס החשמלי ממושב קדימה שבשרון. אוויאיישן נערכת לקבלת אישור מה-FAA

חברת ההשקעות קלרמונט גרופ (Clermont Group), ששורשיה בניו זילנד והיא רשומה בסינגפור, השלימה את עיסקת הרכישה של חברת אוויאיישן (Eviation Aircraft) ממושב קדימה שליד נתניה, המפתחת מטוס נוסעים חשמלי. המהלך החל בחודש ינואר 2019 כאשר קלרמונט העניקה לאוויאיישן הלוואה המירה למניות בהיקף של 76 מיליון דולר. לפני כשבוע, בסוף חודש אוגוסט, היא מימשה את ההמרה ומחזיקה כעת ב-70% ממניות אוויאיישן.

קלרמונט גם מחזיקה בשליטה בחברת magniX האוסטרלית, אשר תייצר את המנועים החשמליים עבור המטוס הראשון של החברה, אליס (Alice). אליס הוא המטוס החשמלי הראשון בעולם המיועד להסעה בתפוסה של 9 נוסעים לטווח של עד 1,000 ק"מ בהטענת סוללה יחידה. המטוס נחשף לראשונה בתערוכה האווירית בפאריס שהתקיימה בחודש יוני השנה.

הלקוחה הראשונה: Cape Air האמריקאית

במהלך התערוכה הכריזה אוויאישן שחברת Cape Air מארצות הברית, הנחשבת למפעילת שירותי התעופה האזרחית האזורית הגדולה ביותר בעולם, תרכוש את המטוסים החשמליים הראשונים של אוויאיישן. חברת קייפ-אייר תרכוש מספר דו-ספרתי של מטוסים, במחיר של 4 מיליון דולר לכל מטוס. אספקת המטוסים צפויה להתחיל במהלך 2022.

מייסד ויו"ר קבוצת קלרמונט, ריצ'רד צ'נדלר, אמר בעקבות המהלך, שכעת מתחיל פרק חדש בפעילות של חטיבת Clermont Aerospace. "המטוסים החשמליים יעצבו את פני תעשיית התעופה, ויאפשרו תחבורה אווירית שהיא נקייה, זולה ויעילה. אנחנו מצויים בתחילתו של עידן חדש בתחום התעופה, וקלרמונט משקיעה בחברות חדשניות כדי להוביל את השינוי הזה". מייסד משותף ומנכ"ל אוויאיישן, עומר בר-יוחאי, אמר שהמומחיות של קלרמונט בבניית עסקים תאפשר לחברה לצמוח.

מנכ"ל אוויאיישן עומר בר-יוחאי. לחישמול יש יתרונות אווירודינמיים
מנכ"ל אוויאיישן עומר בר-יוחאי. לחישמול יש יתרונות אווירודינמיים

המטוס אליס מופעל באמצעות 70,000 סוללות ליתיום סטנדרטיות הפזורות בכל הגוף, ומסייעות בשמירת האיזון של המבנה. הקיבולת הכוללת שלהן היא 980 קילוואט שעה, המעניקה מספיק אנרגיה כדי לטוס למרחק של עד 1,000 ק"מ במהירות של כ-450 קמ"ש. הוא מצוייד בשלושה מנועים, ובמקרה של תקלה יכול להמריא ולטוס באמצעות מנוע יחיד בזנב המטוס.

השלב הבא: קבלת אישור FAA

לדברי בר-יוחאי, החישמול מעניק יתרונות אווירודינמיים מיוחדים. "כבר לפני 50 שנה הבינו מהנדסים בנאס"א שהתקנת מנוע עם מדחף אחורי בקצה הכנפיים משפרת את הביצועים האווירודינמיים של המטוס, אולם לא ניתן לבצע את זה במנועים הקיימים בשוק, אלא רק באמצעות מנוע חשמלי".

חברת אוויאיישן הוקמה בשנת 2015 על-ידי המנכ"ל עומר בר-יוחאי והיו"ר והמשקיע המרכזי הראשון אביב צידון, לשעבר מייסד BVR Systems, שנמכרה לאלביט ב-2009 תמורת כ-34 מיליון דולר. אליהם הצטרף כמשקיע מרכזי גם מיכאל אילן, הבעלים לשעבר של חברת ישראליפט מעליות, שנמכרה ב-2013 לחברת Kone הפינית. בסך הכל, עד היום היא גייסה כ-200 מיליון דולר.

כעת היא עומדת בפני האתגר החשוב ביותר שלה, קבלת אישור טיסה והסעה של רשות התעופה האמריקאית (FAA). עם קבלתו, היא תייצר את המטוסים עבור השוק האמריקאי במתקן ייצור שהיא מקימה כעת באריזונה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , השקעות והון סיכון , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: Eviation , אוויאיישן אירקראפט , מטוס חשמלי