רפאל תפתח "רשת לוחמת" עבור הצבא הגרמני

12 דצמבר, 2019

זכתה עם חברת אטוס גרמניה בפרוייקט לפיתוח מערך לחימה מבוסס-רשת המתאם בין כל הכוחות הלוחמים והכלים המאויישים והבלתי-מאויישים. יתבסס על טכנולוגיות BNET ו-Fire Weaver של חברת רפאל

חברת רפאל וחברת אטוס גרמניה (Atos GmbH) זכו במכרז של משרד ההגנה הגרמני (BAAINBw) לפיתוח טכנולוגיית "שדה הקרב השקוף". מטרת המחקר היא לפתח יכולות חיבוריות והעברת מידע בזמן אמת בין כל הכוחות הלוחמים והכלים שברשותם, בהם חיילי חי"ר, כלי-רכב משוריינים מתקדמים (טנקים ונגמ"שים) וכלי-טיס בלתי מאוישים. הצבא הגרמני מבקש לפתח יכולת העברת מידע ושילוב מבצעי של מספר מערכות בו-זמנית. "שדה הקרב השקוף" הוא מושג המייצג יכולת לקבל מידע מקיף על זירת הלחימה – גם המטרות והאמצעים העוינים וגם האמצעים הידידותיים – מיקומם ויכולותיהם – ולתאם את פעולתם.

צוותי לחימה טקטיים מבוססי-רשת

תפישת הלחימה של שדה הקרב השקןף היא של הפעלת "צוותי לחימה טקטיים". כלומר, צוותים מגוונים הכוללים כלים מסוגים שונים ובעלי יכולות שונות, כולל מערכות אוטונומיות. מעניין שאחד מהיישומים המצליחים הראשונים של רעיון הצוותים הטקטיים היה במלחמת העולם השנייה, כאשר הגרמנים בנו צוותי לחימה קטנים הבנויים משילוב של טנקים, חי"ר ותותחנים, שהצליחו להאט במידה רבה את קצב ההתקדמות של צבאות ארה"ב ובריטניה בחזית המערבית.

הגרמנים עשו זאת בלית-ברירה, מכיוון שלבנות הברית היתה שליטה אווירית מוחלטת שמנעה מהם לרכז כוחות שריון גדולים, אולם כיום הרעיון זוכה לעניין מחודש לאור העובדה שרוב המלחמות בעולם הן מלחמות א-סימטריות שבהן לא קיים יתרון למסת לוחמה הומוגנית, אלא לצוותים קטנים ומגוונים. חברת רפאל דיווחה, שבמסגרת החוזה היא ואטוס יבצעו הדגמות וניסויים בין השנים 2019-2023, ולאחר-מכן הם צפויות להיכנס לשלב של פיתוח פרוייקט שאמור להסתיים בשנת 2025.

הרשת בוחרת מטרה ומיירט

חברת רפאל תביא לפרוייקט מספר טכנולוגיות המבוססות על ניהול דיגיטלי של שדה הקרב. אחת מהן היא מערכת Fire Weaver (בתמונה למעלה) שקיבלה גם את הכינוי "הדק חכם". מדובר למעשה במערכת תקיפה מבוססת רשת, או "רשת לוחמת": כל האמצעי הלחימה (לוחם, טנק, מל"ט, מטוס) מקושרים אל הרשת ומשדרים אליה ואל כל שאר המשתתפים בלחימה את כל המידע המגיע מהחיישנים שברשותם, לאחר שהחיישנים זיהו את המטרה סיווגו אותה והגדירו את מיקומה.

ליבת הרשת משמשת כמעין מוח מרכזי המנהל את הלחימה. הוא מנתח את כל הנתונים, ובוחר מי האלמנט ברשת המתאים ביותר לבצע את הירי בהתאם לפרמטרים כמו מיקום, קו ראייה, חימוש מתאים וכדומה. היורה מקבל הוראת ביצוע, ומכיוון שהוא כבר צופה בה – הוא יכול לבצע אותה מיידית. חברת רפאל דיווחה שהמערכת מסוגלת לנהל הרכשת והשמדת מספר מטרות בו-זמנית. בחודש ספטמבר 2019 דווח שחטיבת גולני התאמנה בהפעלת המערכת בתרגיל שנערך בצפון הארץ.

סרטון של רפאל המסביר כיצד פועלת "רשת לוחמת":

טכנולוגיה נוספת שרפאל תביא לפרוייקט הוא של רשת תקשורת אלחוטית רחבת פס בשם BNET, המקשרת את כל הכוחות הלוחמים בזירה המוגדרת. הרשת מבוססת על פרוטוקול IP ורדיו מוגדר תוכנה (Software Defined Radio) המאפשרת תקשורת דו-כיוונית בו-זמנית של קול, וידאו ונתונים בין כל הכוחות הלוחמים, מרמת החייל ועד כלי-הרכב הבודד. הרשת מאפשרת בנייה אד-הוק תוך כדי פעולה (MANET – Mobile Ad-hoc Networking) וטכנולוגיה לניצול יעיל של הספקטרום.

נתב בכל מכשיר קשר

חברת רפאל פיתחה תוכנת IP Radio המאפשרת הטמעת נתב פנימי בכל נקודת קצה. לתוכנה הזו יש משמעות מרכזית: בדרך כלל רשתות IP אלחוטיות מבוססות על נתב מרכזי המקבל מידע מכל נקודות הקצה, ומפיץ אותו אליהן בחזרה. הדבר מייצר צוואר בקבוק בליבת הרשת אשר פוגע בקצב העבודה שלה וסותם אותה לחלוטין כאשר יש עודף מידע. בטכנולוגיה של רפאל אין צורך בנתב מרכזי, וצוואר הבקבוק הזה הוסר מהרשת.

רשת BNET כוללת אמצעי הגנה בפני פריצה ושיבוש, ומיושמת במספר מכשירים אלחוטיים בגדלים שונים – החל ממכשיר ידני לחייל החי"ר וכלה במכשירים כבדים יותר המותקנים בכלי-רכב. למעשה, היא מספקת את תשתית התקשורת שבאמצעותה פועלת מערכת ניהול הקרב Fire Weaver.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית , תקשורת