דאסו מפתחת "עותק דיגיטלי" של גוף האדם

15 דצמבר, 2019

הפרוייקט מתבצע בשיתוף עם ה-FDA, ונועד להביא טכנולוגיות סימולציה מתחום התעשייה אל תחום הרפואה. בשלב הראשון הוא מתמקד בפיתוח מודל דיגיטלי דינמי של הלב, לצורך הערכת טיפולים וקוצבי לב חדשים

חברת דאסו סיסטמס (Dassault Systemes) הצרפתית מפתחת ייצוג ממוחשב של איברים אנושיים, כדי שניתן יהיה לבצע בדיקות וירטואליות של תרופות ושל תהליכי ריפוי, ובעתיד אולי לייצר עותק דיגיטלי ייחודי לכל חולה, כדי להתאים עבורו תרופות ודרכי טיפול אישיות. הפרוייקט הוא אחד מהמהלכים המעניינים של החברה במסגרת אסטרטגיה שנועדה להביא את תחום מדעי החיים למעמד של התחום השני בחשיבותו בחברה, לאחר תחום תוכנות ההדמייה לשוקי התעופה והרכב.

במסגרת זאת היא השלימה באוקטובר 2019 את רכישת חברת Medidata האמריקאית תמורת 5.8 מיליארד דולר במזומן. מדי-דטה פיתחה פלטפורמת ענן מבוססת בינה מלאכותית, המאפשרת לחוקרים ורופאים לערוך ניסויים קליניים, לשתף מידע ולנתח תוצאות, במטרה להאיץ ולייעל את הפיתוח של תרופות חדשות. העיסקה מכניסה את דאסו ללב תעשיית התרופות העולמית. ב-2018 הסתכמו הכנסותיה של מדי-דטה בכ-636 מיליון דולר. יש לה יותר מ-1,200 לקוחות, בהן 18 מתוך 25 חברות התרופות הגדולות בעולם, כמו ג'ונסון את ג'ונסון, אסטרזנקה, אמג'ן וחברת טבע הישראלית.

מטרת פרוייקט הגוף הדיגיטלי היא לייצר מודלים וירטואליים מהימנים של איברי גוף, שיאפשרו לעשות שימוש בסימולציות תלת-ממדיות כבסיס למחקר רפואי, הכשרת רופאים ומנתחים, פיתוח תרופות חדשות וביצוע ניסויים קליניים. כדי להשיב על השאלה האם מודלים שהוכיחו את יעילותם בתעשייה יכולים להיות מהימנים גם בעולם הביולוגי, היא החלה לפני כחמש שנים בפרוייקט מידול הלב האנושי (The Living Heart Project) בשיתוף עם רשות התרופות והמזון הפדרלית בארה"ב (FDA).

ה-FDA תולה תקוות בסיוע דיגיטלי לרגולציה

הפרוייקט קיבל תאוצה בדצמבר 2016 עם חקיקת "חוק התרופות במאה ה-21" (21st Century Cures Act), שבמסגרתו קיבל ה-FDA תקציב של כמה מאות מיליוני דולרים לקידום טכנולוגיות חדשניות. בחודש אפריל השנה הודיעו דאסו וה-FDA על הארכת שיתוף הפעולה ביניהן בפרוייקט לחמש שנים נוספות, עד שנת 2025, כאשר בשלב הראשון, הפרויקט מתמקד בשימוש בלב וירטואלי כדי לסייע בתהליך ההחדרה ובדיקת הביצועים של קוצבי לב. מנהלת חטיבת המכניקה השימושית ב-FDA, טינה מוריסון, אמרה שסימולציות ומודלים וירטואליים יכולים לתמוך בתכנון ניסויים קליניים ולהעריך את בטיחות הפיתוח של מוצרים חדשים.

מוריסון: "בחלק מהמקרים, הניסויים הווירטואליים כבר מציגים תוצאות דומות לניסויים קליניים בבני אדם".  מנהלת תחום מדעי החיים בחברת דאסו סיסטמס, קלייר ביוט, אמרה שהשימוש בטכנולוגיות הדמייה וירטואלית נפוץ מאוד בתחומים אחרים שבהם ישנה רגולציה קפדנית, כמו בתעשיות הרכב והתעופה. "השימוש ב'מטופלים וירטואליים' יתמוך בפיתוח תרופות וטיפולים מורכבים לבעיות לב, מוח ועוד, ולחסוך זמן וכסף".

הדור הבא של חברות הביומד

החשיבות הגוברת של תחום מדעי החיים בפעילות של דאסו באה לידי ביטוי גם בתמהיל חברות הסטראט-אפ שפועלות במסגרת חממת החדשנות שלה, 3DExperience Lab, שהחלה לפעול ב-2015 וכוללת כיום יותר מ-25 חממות ברחבי העולם שנותנות חסות לכ-500 חברות סטראט-אפ.

באירוע שהתקיים בתחילת החודש בגלריית Atelier des Lumières לאמנות דיגיטלית בפאריז,  בתחילת החודש, חשפה דאסו 15 חברות חדשות שהצטרפו למחזור הנוכחי באקסלרטור. מעניין היה לראות שרבות מהן מגיעות תחומי הביו-מד והמכשור הרפואי, כמו Damae Medical, שפיתחה מכשיר קומפקטי ונישא  לאבחון מוקדם של סוגים שונים של סרטן העור, FEops, שפיתחה פלטפורמה ליצירת סימולציות של לב המטופל המאפשרות למנתחים לתכנן טוב ניתוחי לב והשתלות, Inali, המייצרת תותבות-יד ביוניות בעלות הנגישה גם לקטועי-ידיים שאינם מבוטחים או בעלי אמצעים, PKVitality, שפיתחה שעון חכם המודד באופן רציף את רמת הגלוקוז של חולה הסכרת ללא צורך בבדיקת דם, ו-Biomodex, שפיתחה מדפסת תלת-מימד המדפיסה מודלים ריאליסטיים של איברים לצרכי הכשרת רופאים והכנות לניתוח במקום השימוש הנפוץ בגוויות.

מדפסת האיברים של ביומודקס

סימולציה ממוחשבת במקום מנהרות רוח

חברת דאסו הוקמה בשנת 1981 בעקבות הוצאת צוות פיתוח קטן מהחברה האם, יצרנית המטוסים הצרפתית Dassault Aviation. הצוות פיתח תוכנה המייצרת מודלים תלת-מימדיים של מנהרות רוח כדי לבדוק במחשב את התכונות האווירודינמיות של חלקים תעופתיים, כדי להאיץ ולהוזיל את הפיתוח. בהדרגה היא התרחבה לשימוש במודלים תלת-מימדיים לבדיקת פרמטרים פיסיקליים והנדסיים נוספים, ופיתחה פתרונות דומים לתעשיות נוספות כמו רכב, אנרגיה, תכנון עירוני, מוצרי צריכה, שבבים ועוד.

בשנת 2005 יצא לשוק המטוס בואינג 777, שהיה המטוס המסחרי הראשון שפותח כולו באמצעות שימוש במידול התלת-מימדי של דאסו סיסטמס (פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE). בחודש שעבר גילתה דאסו שגם חברת אוויאיישן (Eviation) הישראלית פיתחה את מטוס הנוסעים החשמלי שלה באמצעות פלטפורמת 3DEXPERIENCE. כיום נחשבת דאסו לאחת מחברות התוכנה הגדולות בעולם: היא מעסיקה כ-15,000 עובדים ובאוקטובר השנה היא דיווחה על השגת שתי מטרות: טויוטה החליטה לתכנן מכוניות באמצעות הפלטפורמה שלה, ועד סוף 2019 היא תגיע להיקף מכירות שנתי של 3.5 מיליארד אירו.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טכנולוגיות מידע , מכשור רפואי

פורסם בתגיות: Dassault Systèmes , דאסו סיסטמס