טקסס איסטרומנטס הקימה יחידה עסקית לתחום בקרת המנועים

12 ינואר, 2020

להערכת החברה, הצמיחה המהירה בשימוש במערכות אוטומציה ורובוטיקה הופכות את תחום בקרת המנועים לשוק אסטרטגי צומח, ולישראל יש בו עבורה תפקיד מיוחד: "אם נזכה בנצחונות תכנון בישראל - נזכה בהן בכל העולם"

חברת טקסס אינסטרומנטס (Texas Instruments) הגדירה את תחום בקרת המנועים כתחום אסטרטגי צומח, והקימה קבוצה מיוחדת (Motor Drives Business Unit) כדי לספק פתרונות בקרת מנועים לכל הצרכים האפשריים. בפגישה עם Techtime סיפר, מנהל קבוצת בקרת המנועים ב-TI, קנאן סאונדארפנדיאן (בתמונה למעלה), שתפקיד הקבוצה הוא לפשט את תהליך התכנון והשימוש במנועים, ולהבטיח שיש לחברה מענה לכל הצרכים של השוק.

סאונדארפנדיאן: "אנחנו נמצאים כעת בעידן שבו המנוע החשמלי נכנס לכל פינה. החל ממערכות תעשייתיות אוטומטיות ורובוטיות, מערכות ביתיות כמו תנועת מצלמות ומנעולי דלתות, מוצרים צרכניים כמו רחפנים וכמובן המכונית החכמה. "מספר המנועים ברכב נמצא בעלייה תלולה. כיום יש במכוניות מודרניות 12-20 מנועים רק במושבי הנוסעים.

"אם נוסיף לזה את החלונות, המראות, משאבות ההתזה, תת-מערכות נוספות וכמובן את מנוע ההנעה המרכזי ברכב חשמלי, ניתן להבין מדוע שוק הרכב הוא שוק יעד מרכזי בתוך מגזר בקרת המנועים כולו – שהוא בעל פוטנציאל צמיחה גדול מאוד. השנה ובשנה הבאה אנחנו ממוקדים בבניית פורטפוליו גדול של פתרונות שייבנו עבור מוצרים ספציפיים".

מדוע יש צורך בקבוצה עסקית מיוחדת לבקרת מנועים?

"בקרת מנועים זו משימה קשה מאוד, ודורשת מהחברות להעסיק צוותים של מומחים רק לתחום הזה. המשימה שלנו היא לגרום למשימה הזאת להיות קלה ושפוטה עבורן. אנחנו מתמקדים ביכולת להביא הספק מבוקר אל המנוע, ועל-ידי כך להרחיב את השימוש במוצרים הדורשים בקרת מנוע, מכיוון שהאוטומציה משפרת את חיינו, והמנועים חיוניים להרחבת השימוש באוטומציה".

אלגוריתמים חדשים ישפרו את תיפקוד המנועים

קבוצת בקרת המנועים מפתחת כיום סדרה של אלגוריתמים וטכנולוגיות חישה חדשות, שלהערכת סאונדארפנדיאן לא רק יפשטו את השימוש במנועים, אלא ישפרו אפילו את המנועים עצמם: "אחת מהסיבות לרעשים ולשחיקה של מנועי Brushless, למשל, היא שאותות הבקרה אינם אופטימליים ויוצרים הרבה מאוד מחזורי הלם. כיום אנחנו מפתחים אלגוריתם אופטימלי לאותות בקרת הספק שיבטל את הזעזועים האלה ויביא את המנוע לפעולה שקטה וחלקה".

לאחרונה החברה הכריזה על רכיבי בקרת מנועים בדלתות ובמנעולים ביתיים, המבוססים על תפיסה דומה. ביישומים האלה נעשה לרוב שימוש במנועי brushed-DC מכיוון שהם זולים ופשוטים. המנוע דוחף את הדלת או המנעול עד שהם מסיימים את תנועתם, ואז מפסיק לפעול. כדי לדעת מתי להפסיק את המתח למנוע, מופעל בדרך כלל חיישן כלשהו המזהה את מיקום המנעול או הדלת.

רכיב הבקרה החדש מבטל את הצורך בחיישן ומפחית את המאמץ על המנוע באמצעות ניתוח הזרמים בתוך סליל המנוע. הבסיס לגישה הזאת מבוסס על תופעה מיוחדת: כאשר המנוע נבלם, למשל המנעול נתקל במחסום חיצוני, עולה בפתאומיות הזרם בסלילי המנוע (Stall current בתמונה למטה). מעקב אחר הזרם הזה מאפשר לזהות מיידית את המצב המנעול ולהפסיק את אספקת הזרם למנוע, בלא צורך בשימוש בחלקים מיוחדים ובמעגלים נוספים.

פרופיל הזרם בתוך הסלילים של מנוע Brushed DC
פרופיל הזרם בתוך הסלילים של מנוע Brushed DC

הפגישה עם קנאן התקיימה במהלך ביקור אינטנסיבי שהוא ערך בישראל בשבוע שעבר. קנאן הוא בעל רקע טכנולוגי מקיף. בתשע שנותיו ב-TI עסק בתכנון ובניהול צוותי פיתוח של מערכות אנלוגיות ומערכות בקרת הספק לתעשיית הרכב וליישומים נוספים. בחודש מרץ 2019 הוא נכנס לתפקיד מנהל היחידה העסקית החדשה, במטרה להגדיר לה חזון ומפת דרכים. את הביקור בארץ הוא מגדיר כחשוב מאוד: "מבחינתי, ישראל היא המקום הקשה ביותר לזכייה בנצחונות תכנון. אם נזכה כאן – נזכה בכל מקום אחר בעולם".

למידע נוסף על הקבוצה: Motor Drives

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בקרה וציוד תעשייתי , חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: Texas Instruments , TI , טקסס אינסטרומנטס