אקופיה מתקינה אלפי רובוטים באמריקה

29 ינואר, 2020

בלעדי ל-Techtime: כניסת החברה לשוק החדש התאפשרה בזכות פיתוח רובוט ייעודי לפנלים האמריקאים, המאופיינים בזווית נטייה משתנה. צבר ההזמנות הוא לאתרי ייצור אנרגיה בהספק של 2 ג'יגה-ואט

בתמונה למעלה: רובוט של אקופיה מנקה פנל סולרי

חברת אקופיה (Ecoppia) מהרצליה החלה להתקין כמה אלפי רובוטים לניקוי פנלים סולריים בשלושה אתרים חדשים בקליפורניה, בצ'ילה ובמקסיקו, כך נודע ל-Techtime. מדובר בשוק צומח שהוא שוק חדש עבור החברה, שעד היום פעלה בעיקר בהודו ובמזרח התיכון. זהות הלקוחות לא נחשפה, אך נמסר ל-Techtime שמדובר בחברות אנרגיה מהגדולות בעולם המשתפות איתה פעולה באזורים אחרים בעולם. הרובוטים מותקנים באתרי ייצור אנרגיה בהספק כולל של 2 ג'יגה-ואט.

אקופיה פיתחה משפחה של רובוטים המנקים את הפנלים הסולריים באופן אוטומטי באמצעות מיקרופייבר (microfiber) וללא שימוש במים. ניקוי שוטף של הפנלים סולאריים חשוב לקבלת תפוקה גבוהה, מכיוון שאבק והצטברות לכלוך עשויים להפחית את תפוקת החשמל שלהם בעשרות אחוזים.

הרובוט שהכניס את אקופיה ליבשת אמריקה

כדי להיכנס לשווקים החדשים האלו היא פיתחה את הרובוט החדש ה-T4, אשר הותאם לסוג הפנלים באמריקה והושק ב-2019. בשוק הסולרי קיימות שתי קונסטרוקציות עיקריות שעליהן יושבים הפנלים הסולריים: תושבת בנטייה קבועה (fixed tilt) ומבנים העוקבים אחר השמש ונקראים "עוקבים" (Trackers). הם משנים את זווית הנטייה שלהם לאורך שעות היום כדי לשמור על זווית פגיעה ישירה בין קרני השמש לבין משטח הפאנל, כדי למקסם את התפוקה.

הרובוט הראשון של אקופיה, מדגם E4, מותאם לניקוי פנלים בנטייה קבועה, ולכן פעילות החברה הוגבלה למדינות שבהן נפוץ  השימוש בפנלים מהסוג הזה. ביבשת אמריקה, לעומת זאת, נפוץ בעיקר השימוש בפנלים עוקבים. ראוי לציין שבשנים האחרונות מתרחב השימוש בפנלים בזווית משתנה גם באתרים מחוץ ליבשת אמריקה. להערכת חברת המחקר WoodMackenzie/GTM, היקף ההתקנות של פאנלים מסוג זה צמח ב-2017 ב-32% והגיע לשיא של 14.5 ג'יגה-ואט.

הרובוט T4 מצוייד בחיישני תנועה המאפשרים לו לנוע באופן חופשי על-גבי מערך הפאנלים, בניגוד ל-E4 אשר מחובר לשורת הפנלים באמצעות מתקן תומך. יכולות התנועה החופשית מאפשרות ל-T4 גם לדלג מתושבת לתושבת באמצעות גשרים המחברים ביניהן, ולשוב בתום העבודה לתחנת העגינה.

מיקרופייבר במקום מים

הרובוטים של אקופיה פועלים באופן אוטונומי ומנקים את הפנלים מדי לילה כשהם מסירים כ-99% מהאבק שהצטבר עליהם במהלך היום. רובוט אחד מסוגל לנקות כ-1,200 פאנלים בלילה. כיום מנקים הרובוטים של אקופיה כ-1.3 מיליארד פנלים סולאריים. החברה משתפת פעולה עם חברות מובילות בתעשייה הסולרית, דוגמת Engie Group ו-EDF הצרפתיות, NTPC ו-Adani Power מהודו, Actis Group מאנגליה, SunEdisson/TerraForm מארצות הברית ו-Fortum הפינית. השבוע הודיעה החברה על מינויו של ז'אן סממה, עד לא מכבר מנכ"ל בינוי ושיכון אנרגיה, לתפקיד המנכ"ל החדש של החברה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , קלינטק , רובוטיקה

פורסם בתגיות: אקופיה