הסיכון המחושב שמאחורי עיסקת גילת-קומטק

30 ינואר, 2020

מכירת גילת לקומטק הובילה לירידה במניות ולחקירות של עורכי דין. אבל מבט מקרוב מגלה שמדובר בעיסקה יוצאת דופן: לא אקזיט מהדהד, אלא מהלך אסטרטגי שנועד להכין מענה לשינויים טכנולוגיים המזעזעים את השוק

מיד לאחר ההודעה על עיסקת המכירה של חברת גילת לוויינים לחברת קומטק קומיוניקיישנס האמריקאית לפי שווי של 577 מיליון דולר, ירדו המניות של שתי החברות בנסד"ק בשיעורים גדולים: מניית גילת ירדה בכ-6% למחיר של כ-9.5 דולר, המעניק לה שווי שוק של 527 מיליון דולר, ומניית קומטק ירדה בכמעט 20% למחיר של כ-30 דולר, אשר כיווץ את שווי השוק שלה לכ-732 מיליון דולר. יחסית לעיסקה שנועדה לבנות חברה טכנולוגית חזקה בהיקף מכירות של כמיליארד דולר בשנה, התוצאה נראית לא מוסברת.

כמו במקרים רבים אחרים כאשר יש עסקאות מכירה בעלות תשואה נמוכה, גם הפעם נכנסו לתמונה עורכי דין: מיד לאחר הדיווח על העיסקה הודיעו שלושה משרדי עורכי דין מארה"ב שהם יוזמים חקירה ומבקשים מבעלי מניות של גילת להצטרף אליה. מטרת החקירה: לבדוק האם דירקטוריון גילת לא ביצע את חובתו והזניח את האינטרס של בעלי המניות כאשר הוא אישר את העיסקה.

העתיד נראה ורוד, והעיסקה נראית אפורה

הסוגיה שהם מעלים בולטת עוד יותר כאשר בודקים את שיחת הוועידה של חברת גילת מיד לאחר פרסום התוצאות של הרבעון השלישי של 2019. המנכ"ל יונה עובדיה קיבל מחמאות מהאנליסטים על ביצועי החברה והציג הצלחות אסטרטגיות המחזקות את מעמדה של גילת במספר שווקים צומחים: "פלטפורמה של גילת נבחרה על-ידי SES לשימוש במערך לווייני MEO (לווייני תקשורת בגובה נמוך יחסית) שיתחילו לספק שירותי תקשורת בתוך כשנתיים.

"זוהי פלטפורמה המתאימה גם לדור החדש של לווייני תקשורת בעלי הספק גבוה (High-throughput satellites)". בהמשך הוא דיווח שגילת נבחרה על-ידי מספר חברות תעופה אמריקאיות לספק את מערך תקשורת הלוויינים עבור מטוסיהן, כדי שהן יוכלו לספק שירותי Wi-Fi לנוסעים. "זוהי הזדמנות גדולה עבור גילת". במקביל, פרוייקט בניית רשת התקשורת הלוויינית הכפרית של החברה בפרו סיים את שלב הקמת התשתיות והתחיל לספק שירותים, המבטיחים לחברה תזרים הכנסות לשנים הבאות.

אם זהו המצב, מדוע החברה נמכרה, ומדוע דווקא במחיר הזה? מבחינת בעלי המניות של החברה, שאלת המחיר תלויה בשאלה כמה זמן הם משקיעים בחברה. ישירות, קומטק תשלם 532.5 מיליון דולר (70% במזומן ו-30% במניות), אולם בעלי המניות יקבלו גם את המזומנים המצויים בקופת החברה בהיקף של 46 מיליון דולר, וזה מה שמעניק לעיסקה שווי של כ-577 מיליון דולר.

האסטרטגיה של פימי, והאסטרטגיה של גילת

למשקיעים חדשים זוהי עסקה גרועה. לוותיקים היא מצויינת. עבור קרן פימי המחזיקה בכ-34% ממניות גילת, מדובר בעיסקה מוצלחת מאוד: היא נכנסה לחברה כאשר מנייתה היתה בשפל ויוצאת ממנה בתשואה של פי 2.5. במספרים: היא השקיעה 80 מיליון דולר ותקבל כעת 181 מיליון דולר. אנליסט אופנהיימר ישראל, אסף חנדלי, אמר ל-Techtime שלהערכתו צריך להתייחס אל העיסקה כאל מהלך אסטרטגי ולא כאל עיסקה פיננסית. "שתי החברות פועלות בשוק של חומרת תקשורת שהוא קשה מאוד לחיזוי וקשה להגיע בו לשיעורי צמיחה גבוהים".

אנטנה אווירית של חברת גילת
אנטנה אווירית של חברת גילת

לדבריו, "גילת וקומטק פועלות מול לקוחות דומים אולם לא מספקות מוצרים זהים. במקרים רבים שתיהן מגיעות אל אותו הלקוח ומספקות לו מודול שונה עבור המוצר שלו". להערכתו, בעוד שקומטק מכניסה את גילת אל השוק הצבאי האמריקאי שבו היא חזקה מאוד, היא מקבלת מגילת טכנולוגיות עילית בתחומים צומחים כמו תקשורת לוויינית למטוסים ומודמים מהירים ללווייני MEO. "לגילת יש לקוחות למוצרים האלה בארצות הברית, דבר המוכיח את האיכות הטכנולוגית שלהם".

ההימור של קומטק

אומנם קומטק היא חברה היודעת לבצע רכישות, ונכנסה לשווקים חדשים באמצעות רכישות ומיזוגים, אולם הפעם היא התנהגה באופן שונה: היא לא מבצעת מהפיכות בגילת. בהודעה לעיתונות היא מסרה שחברת גילת תמשיך לפעול כחברה בת עצמאית מהמתקנים הקיימים שלה בפתח תקווה, ושהיא תמשיך לפתח את קווי המוצר הקיימים שלה תחת הנהלתם של המנכ"ל יונה עובדיה וסמנכ"ל הכספים עדי צפניה. היא אפילו הודיעה שהיא שוקלת להירשם כחברה דואלית אחרי ביצוע העיסקה, כדי להיסחר גם בנסד"ק וגם בבורסה של תל אביב.

במקביל, קומטק הכניסה את עצמה לסד פיננסי קשה: היא מגדילה את חובותיה מ-100 מיליון דולר לכ-500 מיליון דולר כדי לממן את רכישת גילת. החוב הזה יעיק בשנים הקרובות על המאזן, ויכול להיות שהוא הגורם לירידה החדה במחיר המניה של קומטק. ראוי לציין שמעבר לפינה נמצאות מהפיכות טכנולוגיות נוספות שהיא צריכה להיערך אליהן: מהפיכת הדור החמישי אשר תדרוש שימוש במערכות תקשורת לווייניות מהירות מאוד, ומהפיכת לווייני התקשורת נמוכי המסלול (LEO), שידרשו גישה חדשה אל סוגיית תחנות הקליטה הלווייניות, טכנולוגיות עקיבה אחר לוויינים ויכולת מעבר מהירה מלוויין ללוויין.

הטכנולוגיה ממתינה לשוק

גילת כבר פעילה בתחומים האלה: בינואר 2019 היא דיווחה על שידרוג פלטפורמת SkyEdge II-c שלה, המספקת תמסורת לוויינית לרשתות הדור הרביעי, והתאמתה לתמיכה ברשתות 5G. בחודש פברואר 2019 נודע ל-Techtime שהיא החלה בפרוייקט הגדרה מחדש של ארכיטקטורת תחנות הבסיס שלה, כדי להתאים אותן ללווייני LEO/MEO חדשים.

השינויים בתחנת הבסיס כוללים החלפת האנטנות, החלפת מערך המיחשוב בתוך התחנה ובניית תשתית ענן לניהול תחנות הקרקע הלווייניות. המהלך נועד להכין אותה אל שוק לווייני התקשורת מנמיכי טוס (LEO) אשר צפוי לצמוח ב-3-5 השנים הבאות. במאי 2019 הצליח המודם הלווייני שלה להעביר תקשורת מהדור החמישי (5G) באמצעות לוויין LEO של חברת Telesat הקנדית, ובנובמבר 2019 השיג המודם שלה קצב תקשורת של 1.2Gbps בין לוויין LEO של טלסאט לבין תחנת קרקע. זהו נחשב שיא עולמי.

אלה הן טכנולוגיות שחברת קומטק זקוקה להן כדי להבטיח את עתידה, ומבחינת גילת, אלו הן טכנולוגיות הזקוקות לשותף אמריקאי מקושר שיוכל להביא אותן אל הלקוחות. מדובר בסיכון הדדי מחושב וגדול מאוד. האם הוא יוכיח את עצמו? את זה נוכל לדעת רק בתוך כשנתיים-שלוש, כאשר הטכנולוגיות המפציעות ייהפכו לשווקים אמיתיים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מיזוגים ורכישות , תעשייה ישראלית , תקשורת