כנס ספקי-הכוח הגדול באירופה של טקסס אינסטרומנטס התקיים ברעננה

1 מרץ, 2020

"יש כאן ריכוז עצום של לקוחות ושל חברות מובילות. התעשייה דורשת סוגים חדשים של פתרונות ספקי כוח, כאשר המגמות המובילות הן אופטימיזציה של אספקת אנרגיה במוצרים תעשייתיים ותהליך החישמול של הרכב"

מנהל קבוצת Power Reference Designs בחברת טקסס אינסטרומנטס (Texas Instruments), רוברט טיילור (בתמונה למעלה), הגיע בשבוע שעבר להרצות בפני כ-200 מהנדסי חומרה מהתעשייה הישראלית במסגרת ארוע Power Supply Design Seminar – PSDS. בשיחה עם Techtime הוא אמר  ש"זהו הכנס הגדול ביותר באירופה בתחום ספקי הכוח. יש כאן ריכוז עצום של לקוחות ושל חברות מובילות ברמה עולמית".

מדובר באחד מהאירועים הוותיקים ביותר של חברת TI, שהחל את דרכו בשנת 1977 ומועבר עד היום בכל אזורי הפעילות של החברה בעולם. ההכשרה הועברה על-ידי טיילור ושני מהנדסים בכירים מהצוות שלו. רוברט עומד בראש קבוצה המורכבת מ-27 מהנדסים מומחים אשר מבצעים אך ורק תכנוני ייחוס של ספקי כוח. בחלק מהמקרים, הם מבצעים תכנונים ייעודיים המסייעים ללקוחות לפתור בעיות מיוחדות עבורן בתחום ספקי הכוח. "מאז שנת 2000 ביצענו 15,000 תכנונים שונים כדי לסייע ללקוחות".

"הרכב מייצר אתגר מיוחד"

"כיום ניתן להגיע בצורה חופשית ל-2,000 תכנונים של ספקי כוח, הנמצאים באתר החברה. זהו בסיס נתונים עצום המסייע ללקוחות להבין כיצד להתמודד עם תחום ספקי הכוח. ברוב החברות אין אנשים שכל תפקידם הוא פיתוח ספקי כוח. מהנסיון שלנו, רוב המשתתפים בכנסים האלה הם מהנדסים בעלי נסיון של פחות מחמש שנים בתחום ספקי הכוח, ולכן תוכנית הסמינר צריכה להיות גם מעמיקה וגם בעלת ראייה כללית, המעניקה יכולת גישה לתחום למהנדסים ברמות התמחות שונות".

מה הן המגמות המרכזיות כיום בתחום ספקי הכוח?

"אנחנו רואים שהתעשייה דורשת סוגים חדשים של פתרונות אספקת כוח. מגמה אחת היא המיזעור התכנונים: המעגלים האלקטרוניים נעשים קטנים יותר ולכן הספקים צריכים להיות יעילים יותר, כי במימדים קטנים אי-אפשר לפזר הרבה הספק. במקביל יש את מגמת חישמול הרכב. זהו מהלך עצום מימדים הדוחף את משקלה של האלקטרוניקה ליותר מ-700 דולר בכל מכונית. הרכב מייצר אתגר מיוחד, מכיוון שהוא דורש יעילות אנרגטית גבוהה בהספקים גדולים מאוד. כאשר הספק אינו יעיל, כמות גדולה של אנרגיה הופכת לחום.

"אחת מהמגמות המרכזיות היא פיתוח פתרונות חדשים בתחום טעינת הרכב. הדרישות החדשות הן שהרכב יידע לתקשר עם כל סוגי תחנות הטעינה ועם כל סוגי הסוללות. הדבר דורש תכנונים חדשים של ספקי כוח, שימוש ברכיבים מבוססי גאליום ניטריד (GaN) או סיליקון קרביד (SiC), תדרי מיתוג מהירים מאוד ועוד".

מי לדעתך יוביל, GaN או SiC?

"במונחי מהירות וצפיפות, ל-GaN יש יתרון על-פני SiC, אולם רוב רכיבי GaN מוגבלים למתחים של עד 600V. לכן אני חושב שבתחום הרכב החשמלי יש יתרון לסיליקון קרביד".

מנהל צוות מהנדסי היישומים של TI ישראל בתחום האנלוג, מאיר בטאן, מסביר שבתחום התעשייתי ובתחום הרכב רואים כניסה של דור חדש של ספקי כוח. בטאן הוא מומחה בתחום ספקי הכוח, ולפני שנכנס לתפקידו הנוכחי ב-TI ישראל, עבד במשרדי החברה בדלאס, טקסס, בתור מהנדס פיתוח בצוות תכנוני הייחוס של רוברט טיילור. בטאן: "הספקים בתחום האוטומוטיב צריכים לספק למערכות הרכב זרמים של עשרות ומאות אמפרים. יש ל-TI יכולות המאפשרות לספק מענה בתחום.

"ספקי הכוח ברכב צריכים לתמוך במעבדים המנתחים את המידע המגיע מחיישני הרכב, ולעמוד בתנאים קיצוניים הדורשים שינויים תכופים של הזרמים המגיעים אל מערכות הרכב השונות. בעולם המוצרים התעשייתיים אנחנו רואים מגמה חזקה מאוד לאופטימיזציה של הנצילות של ספקי הכוח. גם בתחומים האלה יש כניסה גדולה מאוד של רכיבים חדשים בטכנולוגיות GaN ו-SiC".

מאיר בטאן (מימין) ביחד עם רוברט טיילור
מאיר בטאן (מימין) ביחד עם רוברט טיילור
Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: Texas Instruments , TI , טקסס אינסטרומנטס , ספקי כוח