StoreDot נערכת לייצור המוני: מינתה את צמח כסליו לתפקיד סמנכ"ל הנדסה

2 מרץ, 2020

מתכננת להתחיל במכירת סוללות טעינה מהירה לסמארטפונים לפני סוף 2020, ולהכין עד סוף 2021 קו ייצור של סוללות לרכב חשמלי הנטענות בתוך חמש דקות - ומספקות טווח נסיעה של עד 450 ק"מ

חברת StoreDot מהרצליה נערכת לשלב הייצור המוני של סוללות רכב לטעינה סופר-מהירה. במסגרת הזאת היא מינתה את צמח כסליו (בתמונה למעלה) לתפקיד סמנכ"ל הנדסה, כדי להביא את הסוללה אל שוק הרכב החשמלי. במקביל, הוא יעבוד ביחד עם השותפים העסקיים של החברה, BP, דיימלר, TDK ו-EVE בהתאמת טכנולוגיית הטעינה המהירה של החברה, המאפשרת הטענת סוללה בתוך 5 דקות, לשימוש במכוניות חשמליות. כסליו מגיע מחברת VisIC Technologies שבה הוביל את הפיתוח של מערכת המרת כוח במתח גבוה עבור מכוניות היברידיות. לפני-כן שימש כסמנכ"ל פיתוח בחברת Stratasys. הוא החל את דרכו בתעשייה כמנהל פרוייקטי פיתוח ביחידה טכנולוגית צבאית, שבה היה אחראי על פיתוח מולטי-דיסציפלינרי.

חברת סטור-דוט פיתחה את טכנולוגיית FlashBattery המאפשרת לצמצם את זמני הטעינה של סוללות סוללת ליתיום-יון ברכב למספר דקות. בשנת 2019 היא הדגימה את הטכנולוגיה כאשר ביצעה טעינה מלאה של סוללת כלי-רכב דו-גלגלי – במשך חמש דקות בלבד. כעת החברה מפתחת סוללה לרכב נוסעים משפחתי הנטענת בתוך 5 דקות. מנכ"ל החברה, דורון מאיירסדורף, אמר שבשנת 2019 החברה הוכיחה את הזמינות של הטכנולוגיה. "הבאת צמח כסליו לחברה מייצגת את אבן הדרך הבאה שלנו: בניית שרשרת אספקה ומעבר לייצור המוני. הנסיון שלו חיוני כדי להתאים את הטכנולוגיה למפרטים של יצרניות הרכב".

בדרך להקמת מפעל הייצור OneGiga

בימים אלה החברה בוחנת מספר אפשרויות להקמת קו ייצור המוני. המפעל של החברה ייקרא OneGiga (בתמונה למטה). הוא יתפרס על שטח של 150,000 מ"ר ויעסיק 500-1,000 עובדים. באתר האינטרנט החברה מוסרת שהמיקום עדיין לא נקבע. האו אמור להיות קרוב למקור של חומרי גלם, וכעת החברה שוקלת אפשרויות הקמת המפעל בסין, בארצות הברית או באירופה. החברה הודיעה שהמפעל מתוכנן להיות מוכן לייצור בשנת 2022. באותה שנה הוא צפוי לייצר 30,000 סוללות בשנה. המפעל יגיע לכושר ייצור מקסימלי בשנת 2025, שבה הוא צפוי לייצר כ-300,000 סוללות בשנה.

חברת הדלק רוצה להיות חברת חשמל

בחודש יוני 2019 היא ביצעה ניסוי ביחד עם חברת האנרגיה BP Plc, שבמהלכו הוטענה במלואה סוללה של קטנוע במשך חמש דקות, בכמות אנרגיה שאיפשרה לו לנסוע למרחק של 70 ק"מ. ההדגמה בוצעה בשיתוף פעולה עם חברת האנרגיה הבריטית BP, הרואה הזדמנות עסקית חדשה בתהליך החישמול של המכונית. בחודש מאי 2018 היא ביצעה השקעה אסטרטגית בהיקף של 20 מיליון דולר בחברת סטור-דוט. "טעינת סוללות מהירה נמצאת בליבה של אסטרטגיית הרכב החשמלי שלנו", הסביר מנכ"ל BP Downstream (חטיבת המוצרים של BP), טופאן ארינביליק.

החברה מפעילה יותר מ-1,400 אתרי תדלוק ומכירה, ומעוניינת לשלב אותם בתעשיית הרכב החשמלי. "הטכנולוגיה של סטור-דוט מאפשר להטעין מכונית חשמלית בפרק הזמן שבו מתדלקים כיום מכונית המונעת בדלק. אנחנו רוצים לספק אנרגיה לכל מכונית, ולא משנה מבחינתנו אם היא מונעת בדלק נוזלי או בחשמל". סטור-דור פיתחה גירסה של סוללה עבור סמארטפונים שאותה היא מתכננת להתחיל למכור במחצית השנייה של 2020. הסוללה עבור מכוניות חשמליות מפותחת בשיתוף פעולה עם מרצדס ואמורה להיות מוכנה לייצור ושיווק בשנת 2021. היא תספק למכוניות מרחק נסיעה של כ-450 ק"מ לכל טעינה.

כיצד משיגים טעינה מהירה

הטכנולוגיה של החברה מבוססת על תגלית מדעית של פרופ' אהוד גזית וצוות המחקר שלו מאוניברסיטת תל-אביב. בשנת 2003 הם גילו מבנים חלבוניים זעירים הקשורים להתפתחות מחלת האלצהיימר. בהשראת המבנים האלה, פיתח פרופ' גיל רוזנמן (ממייסדי חברת StoreDot) גבישים חדשים בשם Nanodots בגודל של 2 ננומטר כל אחד. לגבישים האלה יש תכונות מיוחדות: קיבוליות גבוהה והפקת אור נראה בצבעים בהירים ועוד. כיום החברה מפתחת צגים אורגניים לאבזרים ניידים, וכן סוללות חדשות המיועדות לשפר את סוללות ליתיום-יון באבזרים ניידים ובכלי-רכב חשמליים.

בסוללות שהחברה פיתחה מחליפים את הנוזל האלקטרוליטי בנוזל המכיל Nanodots, ועל-ידי כך גדלה קיבולת האנרגיה של הסוללה לפחות פי עשרה. טכנולוגיה זו קיבלה את הכינוי FlashBattery. בעבר החברה העריכה שהסוללה שלה תהיה בשימוש המוני כבר בשנת 2020 ותוכל לבצע טעינה מהירה של סוללת רכב חשמלי בהספק של 350kW, המאפשרת נסיעה למרחק של כ-300 ק"מ. כיום היא עידכנה את מפת הדרכים לשנת 2021, אולם הגדילה את טווח הנסיעה המתוכנן.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות