מאשימים את הדור החמישי בהתפרצות מגיפת הקורונה

29 מרץ, 2020

תאוריית קונספירציה חדשה וחסרת-ביסוס טוענת שפריסת רשת הדור החמישי בווהאן הביאה להתפרצות מגיפת הקורונה. הטיעונים זהים לאלה שהושמעו לפני כעשור, עם הופעת טכנולוגיית הדור הרביעי

QUALCOMM 5G

מאת אורית גבע, MSc. EE מומחית RF, מקימת קהילת Women in Hardware Israel  

במהלך ההיסטוריה ראינו שבכל עת שמתרחש אירוע גלובלי מרכזי, מופיעות תיאוריות קונספירציה אודות מקורו והסיבות שגרמו לו. אלו מתפתחות בקלות בעיקר כשהסיבה להאירוע אינה ברורה לגמרי לגורמים המוסמכים באותה נקודת הזמן. גם משבר הקורונה מייצר שלל של תאוריות כאלו יכולות להיות, שחלקן מייצרות פאניקה וחשש מיותר בקרב הציבור. אחת מהן היא התאוריה שתחלואת האנשים ומקרי המוות של חלקם אינם נובעים מהווירוס – אלא הם תוצר של פריסת רשתות הדור החמישי (5G). התיזה המרכזית: הווירוס לא הועבר מהעטלפים לבני האדם – זהו סיפור כיסוי בלבד לסיבה האמיתית.

חיים חדשים לתאוריית קונספירציה ישנה

קבוצות מחאה נגד טכנולוגיית דור 5 קמו בשנים האחרונות תחת השמות Stop 5G או Anti-5G. הן פועלות בעיקר ברשתות החברתיות, במדינות רבות כולל ישראל. מטרתן היא להוכיח כי טכנולוגיית הדור החמישיהיא קטלנית ומסוכנת לבני אדם ולבעלי חיים. קבוצות דומות התארגנו גם בעבר כשהופיעה טכנולוגיית הדור הרביעי (4G), והשתמשו באותם טיעונים גם אז.

לטענתם, במסגרת מלחמת הסחר בין סין לארה"ב והמירוץ לעליונות טכנולוגית, סין הקדימה את המועד הצפוי והפעילה את רשתות דור 5 שלה כבר בחודש נובמבר 2019, כאשר העיר ווהאן, שבה פרצה מגיפת הקורונה, הייתה אחת מהערים הראשונות בהן הוקמה רשת דור 5. התיזה המרכזית: המגיפה פרצה בעיר וואהן בחודש דצמבר 2019 בגלל השימוש בטכנולוגיית הדור החמישי וחשיפת האוכלוסייה אל הקרינה האלקטרומגנטית של רשתות הדור החמישי.

טכנולוגיית הדור החמישי היא שם כולל לקבוצה של תקנים חדשים המרחיבה את יכולות  הדור הקודם (LTE-4), במטרה לספק קצב העברת נתונים גבוה, השהייה נמוכה ומגוון חדש של יישומים בתחומים כמו רכב אוטונומי, IoT, ערים חכמות ועוד. היא מאפשרת להגיע לקצב העברת נתונים של עד 2 ג'יגה ביט לשנייה (בהשוואה ל-200 מגה-ביט לשנייה בדור 4) ורוחב סרט מקסימלי של 400 מגה הרץ. טכנולוגיית הדור החמישי פועלת בשני תחומי תדר: התחום הנמוך, FR1, כולל תדרים עד 6 ג'יגה הרץ והתחום הגבוה, FR2, כולל תדרים בטווח 24-86 ג'יגה הרץ. נכון להיום, הרשתות הפועלות בעולם משתמשות רק בתחום התדר הנמוך.

האם רשתות הדור החמישי באמת מסוכנות?

המדע מפריד בין קרינה מייננת לקרינה בלתי מייננת. קרינה מייננת היא קרינה בה יש מספיק אנרגיה כדי לנתק אלקטרונים מאטומים. לכן היא עלולה לגרום לשינויים ב-DNA ובסופו של דבר לגרום למחלות כמו סרטן. הדוגמא המובהקת לרקינה מייננת היא קרינת רנטגן. ציוד ומכשירי סלולר נמצאים בתחום הקרינה הבלתי מייננת. ארגון הבריאות העולמי התייחס לסוגיה הזו ומפנה למחקר שהראה ש"החששות הבריאותיים הנוגעים לטכנולוגיית דור 5 אינם בגדר איום". הארגון קבע שכל עוד השידורים נמצאים מתחת לעוצמה המותרת בתקן, אין חשש לבריאות הציבור.

יתר על-כן, תדרי הדור החמישי 5 הנוכחיים הם תדרי התחום הנמוך- מתחת ל- 6 ג'יגה הרץ. תדרים אלו נמצאים שנים רבות בשימוש יומיומי כחלק מטכנולוגיות הדור הרביעי וטכנולוגיות Wi-Fi, ועד היום לא נצפתה פגיעה בריאותית שנגרמה מהם. למרות זאת, גורמי הבריאות בעולם סבורים שיש להמשיך ולחקור את השפעות הקרינה, אף שאין הוכחה מחקרית שיש בה סיכון בריאותי.

מכון דייווידסון במכון וייצמן למדע ציין שב-FDA קיימת הסכמה רחבה על הצורך במחקרים נוספים שיבדקו השפעות ארוכות טווח של חשיפה לקרינה בלתי מייננת, "שכן מדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית שחשוב לבדוק את השפעתה המתמשכת לאורך שנים. לכן גם נקבעו הגבלות בטיחות ותקנים לתקשורת סלולרית שאמורים להגן על הציבור מחשיפה לרמות גבוהות של קרינה בלתי מייננת".

לסיכום: ניתן לומר שלמרות הדאגות הרבות הקשורות לווירוס הקורונה, אפשר להסיר דאגה אחת מהרשימה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , משבר הקורונה , תקשורת , תקשורת אלחוטית