ראדא מפתחת מכ"ם חדש ליירוט טילי-שיוט

12 אוגוסט, 2020

מדובר בהכפלת טווח מערכות המכ"ם הקיימות של החברה. היא תשמור על פורמט של מכ"ם קופקטי הניתן להתקנה על-גבי כלי-רכב. מכירותיה ברבעון השני של 2020 צמחו ב-75% והסתכמו בכ-17.5 מיליון דולר

חברת ראדא (RADA) מנתניה מפתחת מכ"ם חדש ובעל טווח גדול יותר ממערכות המכ"ם הטקטי הקיימות שלה, במטרה שיוכל להתמודד עם יירוט טילי שיוט. כך גילה השבוע מנכ"ל החברה, דב סלע, בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדו"חות הכספיים של החברה. לדבריו, צבא ארצות הברית הגדיר את טילי היירוט כאחד מהאיומים החשובים בשנים הבאות. "כיום מערכות המכ"ם שלנו מיועדות להתמודד עם רקטות לטווח קצר, פצצות מרגמה וכדומה, בטווח של עד 10 ק"מ.

"ואולם, כדי להתמודד עם טילי שיוט יש צורך בטווח גדול יותר, ולכן אנחנו מפתחים כרגע מכ"ם גדול יותר, בעל טווח כפול. אולם עדיין במעטפת הביצועים של מכ"ם טקטי, לא של מערכות גדולות כמו כיפת ברזל". מדובר במערכת מכ"ם בגודל של 120 על 90 ס"מ, שהיא גדולה יותר מהמערכות הקיימות של החברה, אבל עדיין שומרת על מימדים קומפקטיים המאפשרים להתקין אותה על גבי כלי-רכב. המכ"ם בעל הטווח המוגדל יהיה חלק ממשפחת מערכות הדור-הבא של החברה, המיועדת לשימוש במערכות ליירוט כטב"מים, מערכות הגנה אווירית לטווח קצר ומערכות הגנה אקטיביות. הניסויים במכ"מים החדשים יחלו בתוך פחות משנה.

לפני כשנה שינה צבא ארצות הברית את המיקוד של תוכנית ההגנה נגד טילים (IFPC) על מנת שתיתן מענה לאיום טילי השיוט. ישנן מערכות ליירוט טילי שיוט, כדוגמת ברק 8 של התעשייה האווירית וספיידר של רפאל, אך מדובר במערכות כבדות וסטטיות. המכ"מים של ראדא משמשים במערכות הגנה טקטיות, שניתן לנייד עם הכוחות המתמרנים בשטח. המטרה של צבא ארצות הברית היא לפתח מערכת שתספק הגנה מפני טילי שיוט לכוחות האמריקאים הפרוסים במזרח התיכון. בינואר השנה נהרגו שני חיילים אמריקאים במתקפת טילי שיוט איראנית על בסיס חיל האוויר האמריקאי אמין אל-אסד בעיראק, כתגובה לחיסול קאסם סולימאני.

מנכ"ל ראדא, דב סלע. "פוטנציאל של אלפי מערכות מכ"ם"
מנכ"ל ראדא, דב סלע. "פוטנציאל של אלפי מערכות מכ"ם"

ברבעון השני של 2020 צמחו המכירות של ראדא ב-75% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-17.5 מיליון דולר. בששת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו המכירות בכ-32.6 מיליון דולר, בהשוואה למכירות של כ-18.7 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2019. סלע: "העלייה בהכנסות היא תוצאה של צורך דחוף להתמודדות עם כלי טיס בלתי מאוישים, דרישה להגנה אווירית לטווח קצר (SHORAD) ולמערכות התראה והגנה מפני איומים טקטיים תלולי מסלול".

בינתיים רוב ההזמנות מישראל ומארה"ב

"ההזמנות שהתקבלו מתחילת השנה מאפשרות לנו להעלות את תחזית ההכנסות לשנת 2020 ליותר מ-70 מיליון דולר". ועדיין, מדובר ככל הנראה בקצה הקרחון. "הצמיחה במכירות היא תוצאה של מעבר הלקוחות שלנו משלבים התחלתיים אל שלב הייצור הסדרתי. להערכתנו מדובר בשוק בהיקף של כ-5 מיליארד דולר בעשור הקרוב". כרגע אין לראדא הרבה מתחרים, מכיוון שהיא היתה חלוצה בתחום מערכות המכ"ם הטקטי הניידות, אולם סלע מעריך שביחד עם הצמיחה של שוק, ייכנסו אליו מתחרים חדשים.

לדבריו, החברה סיפקה עד היום 200 מערכוות מכ"ם למארינס האמריקאי, ותוכנית ההצטיידות של הנגמ"ש הלוחם בראדלי צפויה להביא להזמנות של כ-600 מערכות מכ"ם בשנת 2022. בישראל, תוכנית ההצטיידות של צה"ל בנגמ"ש איתן החדש הכולל את מערכות ההגנה האקטיבית "חץ דורבן" של אלביט, עשויה להביא להזמנית כ-1,000 מערכות מכ"ם בשנים הקרובות. אולם ככל הנראה מדובר רק בקצה הקרחון: "קיימות היום תוכניות נוספות הנמצאות עדיין רק בשלבים ההתחלתיים שלהן, אולם הן מייצגות פוטנציאל להזמנת אלפי מערכות מכ"ם החל משנת 2023".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מכ"ם , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: RADA , RADAR , מכ"ם , מכ"ם טקטי , ראדא