התקבלו התמונות הראשונות מלוויין הריגול אופק 16

25 אוגוסט, 2020

משרד הביטחון חשף את המעבדה לאלקטרואופטיקה חללית, שבה יוצרו הרכיבים הקריטיים עבור מצלמת הלוויין. בימים הקרבים יושלמו תהליכי הבדיקות, והמערכת תועבר לשימוש מבצעי ביחידה 9900 של צה"ל

בתמונה למעלה: הדמיית הלוויין אופק-16 בחלל

עם קבלת התמונות הראשונות מלוויין הריגול אופק-16 ששוגר לחלל בתחילת חודש יולי על-גבי משגר שביט ישראלי, חשפו מנהלת החלל במפא"ת וחברת אלביט מערכות, את המעבדה הלאומית לאלקטרואופטיקה חללית, אשר הוקמה במשותף וייצרה שת מצלמות החלל של אופק-16. דובר משרד הביטחון מסר שהמעבדה הוקמה בהשקעה של כמה מאות מיליוני שקלים.

היא כוללת מעבדות לייצור עדשות ומראות קלות משקל, ותא ואקום המדמה את התנאים בחלל ואת הטמפרטורות הקיצוניות, ומשמש לבדיקת מצלמת הלוויין בטרם שיגורה לחלל. המעבדה כוללת ציוד ייצור של אלמנטים אופטיים, מהן מערכות עיבוד שבבי מדוייקות העובדות ברציפות 24 שעות ביממה במשך מספר חודשים ברציפות (עד 6 חודשים), כדי לייצר רכיב אופטי שהוא קל מאוד במשקל, ומערכות ליטוש מדוייקות של עדשות ומראות חלל.

הלוויין אופק-16 שוגר לחלל על-ידי התעשייה האווירית ומנהלת החלל במפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית שבמשרד הביטחון). השיגור בוצע באמצעות המשגר התלת-שלבי "שביט". אופק-16 הינו לוויין תצפית אלקטרו-אופטי שפותח ויוצר באמצעות מנהלת החלל "אתגר" במפא"ת. התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי של הפרויקט: מל"מ פיתחה את המשגר ומפעל "חלל" את הלוויין. בלוויין הותקנה מצלמה מתוצרת אלביט מערכות.

מערכת ליטוש מראות במעבדה הלאומית לאלקטרואופטיקה חללית
מערכת ליטוש מראות במעבדה הלאומית לאלקטרואופטיקה חללית

דובר משרד הביטחון מסר שבתקופה הקרובה, לאחר השלמת הליך הבדיקות בחלל (In Orbit Testing) על-ידי התעשייה האווירית, מפא"ת ואמ"ן, יעביר משרד הביטחון את הלוויין לאחריות של "יחידה 9900", שהיא יחידת המודיעין הגיאוגרפי חזותי של אגף המודיעין בצה"ל, והלוויין יוכרז כמבצעי. צוותי ההנדסה של מנהלת החלל במפא"ת שבמשרד הביטחון והתעשייה האווירית ממשיכים בהכנת הלוויין 'אופק 16' לשימוש מבצעי ופרסמו לראשונה, תמונות מסוריה שצולמו על-ידי מצלמת הלוויין בימים האחרונים. בתמונות ניתן לראות את אתר המורשת העולמית 'תדמור' שבסוריה, את עתיקות העיר הקדומה ואת התיאטרון הרומי.

אתר תדמור בסוריה כפי שנקלט במצלמות אופק-16
אתר תדמור בסוריה כפי שנקלט במצלמות אופק-16
Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , חלל , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אופק , לוויין