העובד התחשמל? לא נורא, זו מציאות מדומה

7 אוקטובר, 2020

לפני כשנה הקימה אינטל 6 חדרי VR כדי לבצע הכשרה חווייתית של עובדי תחזוקה בכל העולם. הצוות הישראלי שפיתח את ערכת ה-VR, מסתגל לקורונה ומפתח כעת משחקי מחשב תלת-מימדיים שיישלחו אל בתי העובדים

בתמונה למעלה: הכשרה חווייתית בחברת אינטל. “הצעירים היום מדברים טכנולוגיה, ואי-אפשר להתעלם מכך”

מציאות מדומה (VR) מקושרת לרוב לגיימינג ולשעשועי פנאי. אולם בחברת אינטל החליטו לקחת את הטכנולוגיה למקום אחר: להביא את הכשרת העובדים, במיוחד בתחומי האופרציה והבטיחות, לרמה אחרת באמצעות שימוש בטכנולוגיות VR, כתחליף להדרכה הסטנדרטית המתבצעת בכיתות או בלומדות. חברות טכנולוגיות גדולות משקיעות מיליוני דולרים בשנה בהדרכות עובדים כמענה לצרכי החברה ולדרישות החקיקה. לכן שאלת היעילות של ההדרכות היא תמיד אקטואלית.

אינטל הגיעה למסקנה שטכנולוגיות VR עשויה גם לחסוך זמן וגם לשפר את איכות ההדרכה ואת הטמעת החומר. אדוה גולדמן, מנהלת ההדרכה של תחומי התמיכה, בטיחות, גיהות וסביבה בחברת אינטל העולמית סיפרה ל-Techtime שהקבוצה שלה אחראית לכ-250 קורסים המיועדים לאוכלוסיות יעד גדולות באתרי אינטל ברחבי העולם. לדוגמה, בכל שנה מקבלים כ-11,000 עובדים באינטל קורס בטיחות חשמל שפותח במחלקה. “החלטנו לפתח כלים טכנולוגיים חדשים לביצוע הדרכות, מכיוון שמחקרים רבים הוכיחו שלמידה חווייתית ופעילה היא יעילה באופן משמעותי יותר מהרצאות פרונטליות או לומדות שבהן התלמיד הוא פאסיבי.

“הצעירים היום מדברים טכנולוגיה, ואי-אפשר להתעלם מכך. עלינו להתאים את עולם ההדרכה, ההכשרה והפיתוח לשינויים הטכנולוגיים הסביבתיים”. הפלירטוט עם טכנולוגיית VR ככלי להדרכה החל הרבה לפני הקורונה. “לפני כשנה וחצי ביצענו ניסוי: פיתחנו קורס לבטיחות חשמל בסיוע חברת קומפדיה הישראלית, אשר מתקיים באמצעות אבזר מציאות מדומה שבה העובד מתנסה אישית בביצוע מטלות אמיתיות. במסגרת הקורס ייצרנו דגם דיגיטלי מדוייק של חדר החשמל באינטל. העובד מקבל משימות המגיעות מהמציאות היומיומית שלו כמו למשל, לבצע פעילות תחזוקה שוטפת או להתמודד עם מצבים חדשים.

אדוה גולדמן. "כאשר החוויה דומה למציאות, הלקחים והידע יישארו עם העובד לאורך זמן"
אדוה גולדמן. “כאשר החוויה דומה למציאות, הלקחים והידע יישארו עם העובד לאורך זמן”

“במהלך המשימות שתלנו כשלים ואתגרים שעל העובד לזהות ולהתגבר עליהם על-מנת להתקדם בקורס. היתרון בהתנסות כזו היא שטעויות מתקבלות בברכה וללא נזק לבריאות, לבטיחות התלמיד ולציוד היקר. מכיוון שהחוויה דומה מאוד למציאות, הלקחים והיידע יישארו עם העובד לאורך זמן. כמו שאמר לנו אחד מעובדי החשמל המנוסים שטעה באחד משלבי הקורס: ‘הו אלוהים, כמעט מתתי. לעולם לא אשכח את זה!'”.  הקורס התקבל בהתלהבות וחברת אינטל הקימה 6 חדרי VR ברחבי העולם (אחד מהם בקרית גת) במטרה שיהיו פתוחים 24 שעות ביממה, ויוכלו לספק הכשרות חווייתיות לעובדים.

אלא שאז הגיעה שנת 2020, ודווקא כאשר נראה היה שחטיבת ההדרכה באינטל פיתחה שיטה מוצלחת להכשרת עובדים, הגיעה הקורונה ועיכבה את הפרוייקט, לפחות לעת עתה. כעת כל החדרים סגורים מכיוון שחלק גדול מעובדי אינטל עובדים מהבית אבל הקבוצה לא הפסיקה לעבוד. לצד פיתוח קורסי VR נוספים ליום שאחרי הקורונה (בסטודיו סטודיו VR שהוקם בתוך אינטל) החליטה מחלקת ההדרכה לנקוט בגישה חדשה: “בנינו קורס בתחום הארגונומיה אשר בנוי במתכונת של משחק מחשב.

“החוויה הזו תופץ עד סוף החודש הזה לכל עובדי אינטל. במקביל אנחנו בודקים רעיונות נוספים, כמו שימוש בערכת VR אישית שניתן יהיה לשלוח לבתי העובדים, שתחליף חלק מהצורך בחדרי VR ייעודיים. כמו-כן אנו בודקים היתכנות לשילוב מציאות רבודה ומציאות מדומה. כל הדוגמאות האלו הן בראשית דרכן אך מציגות באופן ברור שינוי מגמה בכל התפיסה של עולם ההדרכה באינטל”.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , טכנולוגיות מידע , משבר הקורונה

פורסם בתגיות: AR/VR , אינטל , הדרכה