סטרטסיס רוכשת את Origin תמורת 100 מיליון דולר

9 דצמבר, 2020

אוריג'ין תמוזג בסטרטסיס. העיסקה תואמת לאסטרטגיה חדשה שנחשפה בחודש אוגוסט 2020: להעביר את הדגש של החברה מטכנולוגיות מוכוונות ייצור אבות טיפוס, אל טכנולוגיות מוכוונות ייצור תעשייתי

חברת סטרטסיס מרחובות (Stratasys) חתמה על הסכם לרכישת חברת Origin מסן פרנסיסקו תמורת כ-100 מיליון דולר במזומן (45%) ובמניות (55%). העיסקה נועדה להרחיב את פעילותה של סטרטסיס בתחום המתפתח של ייצור מיידי (3D Printing) בכמויות תעשייתיות גדולות. להערכת שתי החברות העיסקה צפויה להסתיים בינואר 2021. בשלב הראשון סטרטסיס תשלם 60 מיליון דולר ולאחר מכן תשלים עוד 40 מיליון דולר לאורך שלוש שנים בהתאם לעמידה באבני דרך.

חברת אוריג'ין פיתחה את טכנולוגיית ייצור בשם פולימריזציה מיתכנתת (Programmable PhotoPolymerization  – P3) של חומרים מבוססי שרף (resin), המבוססת על תהליך שבו ממצקים את החומר באמצעות קירנת אור, ועל-ידי כך ניתן לייצר מבנים מורכבים במתכונת של שכבה על-גבי שכבה. המערכת שולטת על פרמטרים רבים, כמו התאורה והחום, ומקבלת משוב רציף באמצעות תוכנה המאפשרים לייצר חלקים ברמת גימור ודיוק גבוהים. חומרי הייצור של החברה מיוצרים במיוחד עבורה על-ידי מספר ספקים בגרמניה. בין לקוחותיה: יצרנית נעלי הנוחות ECCO.

אוריג'ין תשולב בתוך סטרטסיס

להערכת סטרטסיס, הטכנולוגיה הזו צפויה להגדיל את מכירותיה בכ-200 מיליון דולר בשנה בתוך חמש שנים, בעיקר בשווקים דוגמת ייצור שיניים, מכשור רפואי, כלי-עבודה ובתעשייה הבטחונית. הצוות של אוריג'ין יצטרף לסטרטסיס, וישלים את עבודות הפיתוח של המדפסת אשר השקתה מתוכננת לאמצע 2021. מנכ"ל סטרטסיס, יואב זייף, אמר שהלקוחות מחפשים כיום פתרונות לייצור מיידי בכמויות גדולות ובאיכות של ייצור המוני. "אנחנו מאמינים שמערכת Origin One היא הטובה מסוגה בשוק".

מנכ"ל סטרטסיס, יואב זייף
מנכ"ל סטרטסיס, יואב זייף

השילוב של החומרים המיוחדים של אוריג'ין ושל הנגישות שלנו אל השוק, יאפשרו לנו לתפוס נתח גדול מהשוק". להערכת חברת סטרטסיס, הייצור התעשייתי הוא המגזר בעל הפוטנציאל הגדול ביותר בשוק הדפסות התלת מימד, וצפוי להגיע להיקף שוק של כ-25 מיליארד דולר בשנת 2025. בתוך זה, שוק הייצור באמצעות פולימרים מבוססי שרף צפוי לצמוח בקצב של 20% בשנה.

סטרטסיס משנה את המיקוד העיסקי: יותר תעשייה פחות אבות טיפוס

העיסקה היא תוצאה של אסטרטגיה חדשה שהחברה הגדירה באוגוסט 2020 להעביר את הדגש מטכנולוגיות מוכוונות אבות טיפוס (Prototyping), לטכנולוגיות מוכוונות ייצור (Production). בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדו"חות הכספיים שבהם היא דיווחה על ירידה של 27.9% בהכנסות ברבעון השני לכ-117.6 מיליון דולר בלבד, הוא הסביר את הכיוון החדש של החברה: "ההזדמנות הגדולה ביותר עבורנו בשוק מדפסות התלת-מימד מצויה בפולימרים, כאשר התחום הצומח ביותר הוא תחום הייצור".

לפני חודש האסטרטגיה הזאת קיבלה חיזוק, כאשר חברת פולקסווגן רכשה שתי מדפסות חדשות של סטרטסיס עבור סדנת Volkswagen Pre-Series-Center הפועלת בעיר צוויקאו, גרמניה. הסדנה אחראית על ייצור כל הדגמים של החברה לצורך בדיקה והערכה לפני העברתם לייצור המוני. היא רכשה את מדפסות J850 3D Printer, הנחשבות למדפסות התלת-מימד התעשייתיות היחידות המסוגלות להדפיס חלק מכני בכמה חומרים שונים ובכמה צבעים שונים, במהלך הרצת הדפסה אחת.

רמז על העיסקה המתגבשת

זייף המשיך: "נשקיע בפיתוח טכנולוגיות חדשות לייצור באמצעות פולימרים". הכוונה היא לשתי טכנולוגיות מרכזיות: טכנולוגיית Powder Bed Fusion שבה ממצקים פולימר בצורת אבקה באמצעות מקור חום כמו לייזר או ראש תרמי, וטכנולוגיית VAT Photo Polymer שבה ממצקים תמיסה של חומר פולימרי רגיש לאור באמצעות חשיפתו לקרינה אולטרה-סגולה. זייף גילה שכדי לממש את האסטרטגיה הזו, החברה שוקלת רכישה של חברות מהתחומים האלה. יכול להיות שבכך הוא רמז על העיסקה שנסגרה השבוע.

סטרטסיס נסחרת בבורסת נסד"ק לפי שווי שוק של 970.5 מיליון דולר, וגם ברבעון השלישי היא דיווחה על ירידה של 18.8% במכירות בהשוואה ל-2019, כתוצאה ממשבר הקורונה. ראוי לציין שהחולשה הזאת מאפיינת את כל שוק מדפסות התלת-מימד: גם המתחרה העיקרית שלה, 3D Systems, דיווחה על ירידה דו-ספרתית בהכנסות ועל הפסדים בשלושת הרבעונים האחרונים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות , מיזוגים ורכישות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: 3D Printing , סטרטסיס