המטוס U-2 קיבל תוכנת AI בתפקיד טייס משנה

20 דצמבר, 2020

תוכנת הבינה המלאכותית פותחה בשלוש השנים האחרונות ולמדה חצי מיליארד תרחישים שונים. בטיסת הניסוי בשבוע שעבר היא ביצעה תכנון מסלול טקטי ואיתור משגרי טילים. הטייס התפנה למשימות הטסה וחיפוש מטוסי יירוט

חיל האוויר האמריקאי התקין מערכת בינה מלאכותית בתוך מטוס הריגול הוותיק U-2 (המכונה גם בשם Dragon Lady), אשר ממלאת תפקידי טייס משנה ולוקחת על עצמה חלק מהמטלות של הטייס. הפרויקט מתבצע במסגרת פרוייקט רחב-היקף למודרניזציה של חיל האוויר, ומעבר לשימוש בפלטפורמות רובוטיות וחצי-רובוטיות. מערכת הבינה המלאכותית קיבלה את הכינוי ARTUµ, על-שם הרובוט R2-D2 (המכונה גם Artoo), אשר שימש כטייס משנה במטוסו של לוק סקייווקר בסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים".

סגן מפקד מערך הרכש של חיל האוויר האמריקי, ד"ר ויליאם רופר, מסר בהודעה של חה"א, שפיתוח המערכת בוצע בשלוש השנים האחרונות ושזו הפעם הראשונה שבה מערכת בינה מלאכותית מקבלת פיקוד על מערכת צבאית. במהלך הטיסה הראשונה שבוצעה בשבוע שעבר, טיפלה מערכת הבינה המלאכותית בחיישני המטוס ותכננה את מסלול הגישה הטקטי. הטייס עצמו עסק בהטסת המטוס. טיסת הניסוי תירגלה משימת איסוף מידע במהלך מתקפת טילים. הרובוט ARTUµ היה אחראי על איתור משגרים עוייינים, כאשר הטייס עסק באיתור מטוסי יירוט עוינים. שניהם השתמשו באותן מערכות מכ"ם של המטוס.

התוכנה עודכנה במהלך המשימה

חה"א מסר שמערכת הבינה המלאכותית ניהלה את החיישנים על בסיס תהליך אימון שכלל הרצת חצי מיליארד הדמיות של תרחישים שונים. הפרוייקט מנוהל על-ידי U-2 Federal Laboratory, שהיא גף הכולל 15 ארגוני מו"פ צבאיים שמטרתו לפתח פתרונות טכנולוגיים חדשים המאפשרים לשלב את טכנולוגיות התוכנה המתקדמות ביותר בפלטפורמות צבאיות מבצעיות. לפני כחודשיים המעבדה השיגה שיא נוסף – כאשר ביצעה עידכון תוכנה במהלך טיסת אימון של המטוס U-2.

המטוס U-2 מתוצרת חברת לוקהיד הוא אחד ממטוסי הסילון הוותיקים והנערצים בתעשיית התעופה. למרות שהטיסה הראשונה שלו התבצעה לפני 65 שנים, בשנת 1955, הוא עדיין נמצא בשירות מבצעי. הוא פותח לצורך ביצוע טיסות ריגול מעל שמי ברה"מ במהלך המלחמה הקרה. המטוס מגיע לרום טיסה של 21.3 ק"מ והרוסים לא יכלו ליירט אותו. רק ב-1960 הם פיתחו יכולת להגיע אל הגובה שלו באמצעות טילי SA-2, והפילו את הטייס גארי פאוורס במהלך טיסת צילום מעל ברה"מ. למרות זאת המטוס נשאר בשימוש מבצעי. כיום מפעילה ארה"ב 33 מטוסי יו-2, בהם שני מטוסים המבצעים ממחקרים ומדידות אטמוספריות בשירות נאס"א.

גרמלינים: להק מטוסי התקיפה הרובוטיים

הפרוייקט מבוצע במקביל למהלך רחב היקף המנוהל כיום על-ידי הסוכנות למחקרי בטחון מתקדמים (DARPA) שמטרתו לפתח פלטפורמות לחימה רובוטיות אוויריות. הפלטפורמה המרכזית היא בניית צי של מל"טים משימתיים בשם Gramlins המבוססים על המדגים הטכנולוגי X-61A מתוצרת חברת דיינטיקס (Dynetics). מדובר במל"טים תוקפים אשר ישוחררו לאוויר ממטוסים המצויים מחוץ לטווח הפגיעה של האוייב, ויבצעו את המשימה באופן עצמאי – אם זו תקיפה ואם זו משימת איסוף מידע. לאחר השלמת המשימה, הם ייאספו מהאוויר על-ידי מטוסי מטען כמו C-130, ויוחזרו לבסיס האם לצורך הכנתם למשימה הבאה.

בסוף אוקטובר 2020 הושלמה סדרת טיסות ניסוי שבמסגרתם בוצעו טיסות ניסוי עם ארבע פלטפורמות אשר הראו יכולת טיסה במבנה ויכולת ניהול משימה עצמאי ויכולת טיסה במבנה. לעומת זאת, הנסיון לאסוף אותן מהאוויר באמצעות מטוס C-130 (בתמונה למטה) לא הוכתר בהצלחה. דארפה דיווחה שבוצעו 9 נסיונות, אשר נכשלו בגלל תנועות יחסיות בלתי צפויות בין הפלטפורמה הרובוטית לבין מטוס האיסוף. מנהל הפרוייקט בדארפה, סקוט וווירבנקובסקי, מסר שהמידע שנאסף נמצא כעת בתהליך ניתוח, כדי לעדכן את מודל ההתחברות. "להערכתי כבר באביב הקרוב נוכל לבצע טיסות ניסוי נוספות ולהדגים יכולת איסוף מהאוויר".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בינה מלאכותית , חדשות , רובוטיקה , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: AI , בינה מלאכותית