שנת 2020 השיגה שיא של 118 מיליארד דולר בהיקף המיזוגים בתעשיית השבבים

13 ינואר, 2021

נחתמו חמש עסקאות ענק, בהן מיזוג אנבידיה-ARM ועסקת AMD-זיילינקס. בתעשייה תוהים האם הרגולטורים יעמדו מנגד או שהם יתחילו לבלום את התהליך

בחסות משבר הקורונה, מגמת המיזוגים בתעשיית השבבים צברה תאוצה בשנת 2020 והגיעה להיקף שיא של כ-118 מיליארד דולר. כך עולה מנתוני חברת IC Insights, שדיווחה שמדובר בשיא של כל הזמנים, שהשיג את השיא הקודם של שנת 2015, שבמהלכה נחתמו הסכמי מיזוגים ורכישות בשווי כולל של כ-107.7 מיליארד דולר. ב-2020 התבצעו חמישה מיזוגי ענק ויותר מ-10 מיזוגים בקנה מידה קטן יותר. מעניין לציין כי המחצית הראשונה של 2020 היתה רדומה למדי, עם מיזוגים ורכישות בהיקף כולל של כמה מאות מיליוני דולרים בלבד.

גל הרכישות התחיל בחודש יולי, כאשר אנלוג דיווייסז (Analog Devices) רכשה את המתחרה בשוק הרכיבים האנלוגיים, מאקסים (Maxim) תמורת כ-21 מיליארד דולר. עסקת השנה היתה ללא ספק מכירת חברת ARM הבריטית, שהיתה בבעלות סופטבנק היפנית, לענקית המעבדים הגרפיים אנבידיה (Nvidia), תמורת 40 מיליארד דולר. זו עסקת המיזוג הגדולה ביותר אי פעם בשוק השבבים, ואם תושלם היא תמצב את אנבידיה כחברה טכנולוגית מהחשובות בעולם בעלת פעילות במרבית המגזרים בעולם המחשוב: מחשבי קצה, מערכות משובצות, מרכזי נתונים, מחשבי-על, שרתים ועוד.

בסוף אוקטובר חתמה חברת AMD על ההסכם לרכישת Xilinx תמורת 35 מיליארד דולר. העסקה תייצר ענקית שבבים חדשה המעסיקה 13,000 מהנדסים ובעלת תקציב מחקר ופיתוח שנתי בהיקף של כ-2.7 מיליארד דולר. החברה המאוחדת תחזיק גם בטכנולוגיית CPU, גם בטכנולוגיית GPU, וכעת גם בטכנולוגיות FPGA וקישוריות מהירה בין המעבדים (SmartNIC).

מנגד, המתחרה של AMD ואנבידיה בתחום המעבדים, אינטל, דווקא ויתרה על אחד מנכסיה, כאשר מכרה ל-SK hynix הקוריאנית את חטיבת האחסון וזיכרונות ה-NAND שלה תמורת כ-9 מיליארד דולר. העסקה כוללת את הפעילויות של אינטל בתחום כונני NAND SSD, שבבי זכרון NAND ומפעל ייצור זיכרונות ה-NAND בסין. עם זאת, אינטל רכשה השנה את אפליקציית התחבורה החכמה Moovit הישראלית תמורת 900 מיליון דולר, וממש על סיפה של 2021 את חברת הבאנה לאבס הישראלית, המפתחת מעבדי AI, תמורת כ-2 מיליארד דולר.

העסקה הגדולה האחרונה של שנת 2020 הגיעה מכיוונה של יצרנית שבבי התקשורת מארוול (Marvell). היא חתמה על הסכם לרכישת חברת אינפי (Inphi) המייצרת מעבדי תקשורת ורכיבי תקשורת אופטית לקישוריות מהירה בין מחשבים ושרתים במרכזי נתונים, תמורת כ-10 מיליארד דולר במזומן ובמניות.

האם הרגולטור יתערב במיזוגים?

חשוב לציין שחמשת מיזוגי-הענק אומנם נחתמו בין הצדדים בעסקה, אך עדיין ממתינים לקבלת אישורים רגולטוריים. בשנים האחרונות מיעטו הרגולטורים בארה"ב, באירופה ובסין מהתערבות בכוחות השוק ונמנעו מפסילת מיזוגים. אולם מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין שינתה את התמונה וגרמה לביטול עסקאות רבות, בהן עסקאות קואלקום-NXP וברודקום-קואלקום, שנפגעו מכיפופי הידיים שבין ארצות הברית וסין.

האם הרשויות ינהגו באותה גישה גם אשר יידרשו לאשר את מיזוגי 2020? מספר אנליסטים הערכו לאחרונה שחלק מהעסקאות ייתקלו בקשיים מכיוון שהן מייצרות שוק שבו פועלות מעט שחקניות בעלות עוצמת שוק גדולה מאוד. לאחרונה, למשל, דרשו מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים באה"ב להגביל את כוחן של ענקיות כמו גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון, השולטות בשוק שלהן באופן כמעט בלעדי. ייתכן שהמגמה הזאת תשפיע גם על שוק השבבים. מעניין מה תהיה המדיניות של ממשל ביידן בסוגיה.

העסקה שככל הנראה תיתקל במשוכה הגבוהה ביותר עם עסקת אנבידיה-AMD, שכבר נידונה בימים אלה אצל רשות ההגבלים הבריטית (CMA). הרשות הודיעה שהיא תחקור האם בעקבות העסקה יהיה ל-ARM מניע למנוע או לפגוע באיכות שירותי הרישוי הטכנולוגי שהיא מעניקה למתחרות של חברת אנבידיה. מלבד בבריטניה, אנבידיה תידרש לקבל אישורים רגולטוריים גם בארצות הברית, באיחוד האירופי ובסין.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , מיזוגים ורכישות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: IC Insights