אונטוניקס בונה מדד "נוחיות סביבתית" באמצעות חיישני שירהטק

8 פברואר, 2021

מאתרת את גורמי הלחץ על הטייס. בשלב הבא מטוסי איירבאס ובואינג. התוכנה של החברה מתגברת על בעיית בסיס הנתונים המגבילה את השימוש במערכות בינה מלאכותית

בתמונה למעלה: הנתונים (משמאל) שהפיק חיישן iCOMOX (מימין) בתא הטייס של מטוס הססנה

חברת אונטוניקס (Ontonix) האיטלקית החלה בסדרת ניסויים שיאפשרו לה לבנות מדד נוחיות סביבתית עבור מטוסים וכלי רכב, במטרה לשפר את תחושת המשתמש ולהפחית את הלחץ המנטלי המופעל על הנהג או הטייס. החברה סיימה לאחרונה את הסדרה הראשונה של הניסויים שבוצעו באגם קומו באיטליה על-גבי מטוס בוכנה ימי מסוג ססנה C172.

החברה דיווחה לאחרונה שהיא השתמשה בערכת החיישנים ממשפחת iCOMOX של חברת Shiratech הישראלית, בזכות קלות ההתקנה וקבלה מהירה של תוצאות מדוייקות. במסגרת הניסוי, נבדקו פרמטרים שונים דוגמת רעש, זעזועים, מערבולות אוויר ותופעות נוספות המאפיינות את שלבי ההמראה והנחיתה. מתוך התוצאות מתברר שהתופעה המורכבת ביותר, והמלחיצה ביותר את הטייסים, היא דווקא הרעש ולא ההתנהגות האווירודינמית של המטוס.

הניסוי בוצע בשיתוף פעולה עם חברת התוכנה השווייצרית QBT ועם אוניברסיטת לוגאנו בשווייץ. מטרתו היא לייצר מפת כל המרכיבים המשפיעים על רמת הלחץ של הטייס ואיתור הגורמים המרכזיים המשפיעים על תיפקודו. בשלב הבא, שלושת השותפים ירחיבו את הניסוי גם למטוסי נוסעים גדולים, בהם אירבאס A320 ו-A350 ומטוס Boeing 777 300 ER.

המגבלה של מערכות בינה מלאכותית

חברת אונטוניקס פועלת מהעיירה קומו שבצפון איטליה. החברה הוקמה בשנת 2005 על-ידי מומחי אנליטיקה אשר פיתחו מודל ייחודי למדידת המורכבות של מערכות גדולות, על מנת לאתר מה הם הגורמים המרכזיים המשפיעים על תיפקודן. התוכנה אוספת מידע על המערכת, אם מתוך מדידת מאפייני התנהגות ואם מתוך בדיקת המבנה שלה, ומייצרת מדד מספרי המציין את רמת המורכבות של כל תת מערכת, ואת רמת תלותה בתת מערכות אחרות.

החברה מספקת את השירות לגופים עסקיים ולגופים טכנולוגיים. כך למשל, היא מאפשרת למדוד את רמת המורכבות ואת הנקודות הבעייתיות כאשר ממזגים שני גופים פיננסיים גדולים, או את רמת המורכבות והנקודות הבעייתיות בתכנון מערכת נשק גדולה כמו טנק או נושאת מטוסים. בבלוג של החברה היא מסבירה שהמערכת שלה יכולה להתגבר על בעיה מהותית המאפיינת מערכות לימוד מכונה ובינה מלאכותית: המערכות האלה מבוססות על לימוד בסיס נתונים גדול מאוד של דוגמאות, שמהן הן מחלצות תבניות.

אולם במקרים רבים, אי-אפשר לייצר בסיס נתונים גדול: פרוייקטים צבאיים, למשל הם לעתים רבות חד-פעמיים, או שהמערכות מופעלות לעתים רחוקות מאוד. אין בהן בסיס נתונים גדול שיכול להזין מערכת לימוד מכונה. התהליך של החברה הוא הפוך: התוכנה אוספת את נתוני האובייקט הנבדק, בונה מפת מורכבות, וממנה מחלצת את המרכיבים הקריטיים או הבעייתיים ביותר.

חמישה חיישנים במערכת אחת

פלטפורמת iCOMOX כוללת חמישה חיישנים שונים המתחברים באמצעות מספר ערוצי תקשורת אל תוכנת ניהול ארגונית ואלגוריתם המאפשר לזהות התפתחות תקלות ואי-סדירות בפעולת המערכות. קופסאות החישה (Intelligent Condition Monitoring Box) מוצמדות פיסית אל המכונות הנבדקות ללא צורך לבצע בהן שינויים או להתחבר אליהן חשמלית. הן כוללות חיישן זעזועים, חיישן תאוצה, חיישן שדה מגנטי, חיישן קולי וחיישן טמפרטורה.

קופסאות הבקרה בפלטפורמת iCOMOX  מצויידות בשלוש דרכי התחברות אל הרשת: תקשורת איתרנט קווית על-גבי קווי אספקת החשמל במפעל (PoE), תקשורת המתבצעת באמצעות הרשת הסלולרית (NB-IoT) או תקשורת אלחוטית מקומית (SmartMesh IP). באופן זה הן מותאמות לכל תרחיש המתקיים היום באתרי הייצור: החל מתשתית ה-Wi-Fi בתוך המבנה, עבור להתחברות אל מכונה בחצר באמצעות קווי הכוח וכלה בציוד מרוחק מאוד שניתן להתקשר אליו רק באמצעות הרשת הסלולרית.

חברת שירהטק נמצאת בבעלות חברת א.י אלקטרוניקה, וכל המוצרים שלה מיוצרים בישראל באמצעות חברת א.י. אלקטרוניקה.

הירשמו לניוזלטר השבועי של Techtime וקבלו מדי יום חמישי עדכונים על כל מה שקרה השבוע בהייטק>>>

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , ביג דאטה , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: IIOT , IOT , שירהטק