אוויאיישן השלימה את פיתוח מטוס הנוסעים החשמלי

4 יולי, 2021

טיסת הבכורה תמריא השנה. המטוס מונע באמצעות שני מנועים חשמליים ויכול להטיס 9 נוסעים למרחק של 740 ק"מ. יו"ר החברה ל-Techtime: "המטוס יחבר בין ערים בצורה מהירה, זולה ונקייה יותר"

חברת אוויאיישן (Eviation) ממושב קדימה הכריזה על השלמת הפיתוח של דגם מסחרי ומוכן-לייצור של מטוס הנוסעים החשמלי "אליס". אויאיישן נערכת כעת לבצע עד סוף השנה טיסת בכורה, שתמריא משדה התעופה של החברה בעיר ארלינגטון שבוושינגטון. החברה מעריכה כי המטוס יקבל רישיון ויחל לבצע טיסות נוסעים מסחריות בשנת 2024.

חברת אוויאיישן הוקמה ב-2015 על-ידי המנכ"ל עומר בר-יוחאי והיו"ר אביב צידון, עם תוכנית שאפתנית לחולל מהפיכה טכנולוגית ומסחרית בעולם התעופה: בניית מטוס נוסעים חשמלי, המונע על-ידי מערך של אלפי סוללות ליתיום, שיוכל לשנע נוסעים למרחקים של מאות קילומטרים במהירות גבוהה יותר מאלה של המטוסים הפועלים כיום בשוק, ובמחיר נמוך בהרבה.

לפני כשנתיים, בסלון האווירי בפאריז, הציגה אוויאיישן אב-טיפוס ראשון של המטוס, שזכה לשם "אליס". המטוס מיועד להסעה של 9 נוסעים, ועוד כ-2 אנשי צוות, לטווח של עד 1,000 ק"מ בהטענת סוללה יחידה. המטוס מופעל באמצעות 70,000 סוללות ליתיום סטנדרטיות הפזורות בכל הגוף, ומסייעות בשמירת האיזון של המבנה. הקיבולת הכוללת שלהן היא 980 קילוואט שעה, המעניקה מספיק אנרגיה כדי לטוס למרחק של עד 740 ק"מ במהירות של עד כ-400 קמ"ש.

אחד ההבדלים בין הדגם הסופי לאב-הטיפוס הוא מספר המנועים. אם ההנעה באב-טיפוס התבססה על שלושה מנועים, בדגם המסחרי ישנם שני מנועים גדולים יותר מתוצרת מגניקס (דגם MagniX650). ב-2019 חשפה אוויאיישן את הלקוח הראשון שלה: חברת Cape Air מארצות הברית, הנחשבת למפעילת שירותי התעופה האזרחית האזורית הגדולה ביותר בעולם. היא התחייבה לרכוש מספר דו-ספרתי של מטוסים. מאז דיווחה החברה על עוד שני לקוחות שהתחייבו לרכוש עוד כ-150 מטוסים.

משמאל לימין: יו"ר אוויאיישן רועי גנצרסקי, המנכ"ל עומר בר יוחאי ונשיא החברה גרגורי דייוויס
משמאל לימין: יו"ר אוויאיישן רועי גנצרסקי, המנכ"ל עומר בר יוחאי ונשיא החברה גרגורי דייוויס

חזון התעופה החשמלית של הפילנתרופ הניו-זילנדי

אוויאיישן שייכת כיום לקבוצת קלרמונט (Clermont Group) הסינגפורית, שרכשה את הבעלות על החברה ב-2019. הבעלים של קלרמונט הוא הפילנתרופ המיליארדר ריצ'רד צ'נדלר מניו-זילנד, שאחד מדגליו העיקריים הוא קידום התעופה החשמלית.  כדי להוציא לפועל את חזון התעופה החשמלית, רכשה קלרמונט גם את חברת MagniX מסיאטל, המייצרת מנועים חשמליים למטוסים ומספקת את המנועים של מטוס "אליס". לאחר רכישת אוויאיישן, מונה מנכ"ל מגניקס, הישראלי רועי גנצרסקי, ליו"ר אוויאיישן.

בשיחה עם Techtime סיפר גנצרסקי על השלמת הפיתוח של מטוס "אליס" מאז שהציגה החברה את אב-הטיפוס ב-2019. "בשנתיים האחרונות נעשתה עבודה רבה ברמה ההנדסית, התעופתית והתפעולית. התוצאות נראות לעין בתצורה הסופית של המטוס שתאפשר טיסה פשוטה יותר, מעבר מהיר יותר לטייסים, ותפעול פשוט יותר לחברות התעופה ומפעילים."

למגניקס יש פעילות ענפה בעולם התעופה החשמלי המתפתח. היא מתמקדת בעיקר בהסבת מטוסים קיימים למטוסים חשמליים באמצעות החלפת המנועים, ויש לה כבר שיתוף פעולה עם חברת התעופה הקנדית הארבור אייר להסבת צי מטוסי הבוכנה שלה למטוסים חשמליים. לדברי גנצרסקי, "אליס", שהוא המטוס הראשון שמתוכנן מראשיתו כמטוס חשמלי, הוא חלק חשוב בפאזל המתהווה של מהפכת התעופה החשמלית.

"'אליס' ישרת חברות תעופה, תובלה, ומפעילים לפי דרישה בטווחים של עד 500 מייל. המטוס יאפשר חיבור בין ערים וישובים בצורה הרבה יותר פשוטה, מהירה, זולה, ונקייה מכיוון שהמטוס יוכל להמריא ולנחות בשדות תעופה הרבה יותר קטנים, ובמהלך יותר משעות היממה. זה יאפשר גישה נוחה יותר ותודה יותר לציבור הנוסעים. מטוס שמסוגל להטיס 9 נוסעים, או מעל טון של מטען, ללא זיהום אוויר, פחות רעש וחצי מעלות תפעול זה משהו מאוד משמעותי לענף התעופה."

האזינו לשיחה עם יו"ר אוויאיישן ומנכ"ל מגניקס, רועי גנצרסקי, מתוך תוכנית מס' 12 בפודקאסט שלנו:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: אוויאיישן , מטוס חשמלי , רועי גנצרסקי