ההייטק הישראלי מקווה להרוויח מחוק התשתיות האמריקאי

26 אוגוסט, 2021

החוק מקצה תקציב של כ-1.2 טריליון דולר בעשור הקרוב להשקעה בתשתיות, עם דגש על ערים חכמות ותחבורה חכמה ונקייה. חברות ישראליות כמו NoTraffic ו-Nexar מתכננות להשתלב בפרוייקטי הענק שייצאו לדרך

תעשיית ההייטק הישראלית לומדת לעומק את חוק התשתיות (infrastructure bill) של ממשל ביידן, שאושר בסנאט לפני מספר שבועות ואמור לקבל אישור סופי בקונגרס במהלך ספטמבר 2021. החוק מקצה תקציב של כ-1.2 טריליון דולר בעשור הקרוב להשקעה בתשתיות, בהן כ-260 מיליארד דולר בתחבורה, 90 מיליארד דולר באנרגיות מתחדשות, 84 מיליארד דולר בתשתיות מים, ו-100 מיליארד דולר בדיגיטליזציה וסייבר. החוק נועד לסגור פער של עשרות שנים שבהן הוזנחו התשתיות בארה"ב. הוא מעניין במיוחד את תעשיית הטכנולוגיה, מכיוון שהוא מקציב משאבים גדולים מאוד בהיבטים הטכנולוגיים של התשתיות.

תעודת סל מיוחדת לחוק התשתיות

רמת ההתלהבות ממזרקת הכסף הממשמשת ובאה באה לידי ביטוי בכך שחברת תעודת הסל GlobalX הרכיבה תעודת סל מיוחדת (סימול: PAVE) הכוללת את החברות הבורסאיות שלדעתה צפויות ליהנות מפירות ההשקעה בתשתיות. אנליסט GlobalX, אנדרו ליטל, הסביר ל-Techtime שהתוכנית תאיץ את התפוקה של הכלכלה האמריקאית ותדחוף תחומים רבים כמו רכב חשמלי, קלינטק, סייבר ותשתיות פס-רחב. "תעודת הסל שלנו כוללת חברות שלהערכתנו עשויות להרוויח מכך, כמו חברות בנייה, חומרי גלם, לוגיסטיקה, וגם חברות טכנולוגיה בתחום הקלינטק, הסייבר, מרכזי נתונים וכדומה. אומנם החוק מדגיש יצירת מקומות עבודה בארה"ב, אבל יש מקום להשתלבות של חברות טכנולוגיה ישראליות באמצעות שיתופי פעולה בתחומים כמו סייבר וקלינטק".

חברות האוטוטק הישראליות כבר מזהות את הפוטנציאל

הסעיף התקציבי הגדול ביותר בחוק, כ-260 מיליארד דולר, מוקדש לשדרוג תשתיות התחבורה. רובו מיועד לשיקום גשרים, סלילת כבישים ופיתוח רשת הרכבות והתחבורה הציבורית. אולם מטרת התוכנית היא גם להכשיר את התשתיות לעידן התחבורה החכמה ולהפחתת זיהום אוויר באמצעות תחבורה ירוקה. כך למשל, 7 מיליארד דולר יוקצו לפריסת תחנות טעינה חשמלית לכלי-רכב חשמליים ועוד כ-7 מיליארד דולר לאוטובוסים נקיים.

התוכנית גם כוללת מימון פרוייקטי עיר חכמה, כלי-רכב מקושרים ותשתיות דרך מבוססות חיישנים. מסוג הדברים שמעניינים למשל את חברת נו-טראפיק (NoTraffic), אשר פיתחה פלטפורמה חכמה המותקנת על-גבי רמזורים בצמתים מרכזיים, ומנהלת אותם על סמך ניטור תנועת כלי הרכב והולכי הרגל בזמן אמת. המערכת של החברה הותקנה במספר ערים בקליפורניה ואריזונה, והיא משתפת פעולה עם רשויות עירוניות וחברות אמריקאיות.

מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, טל קרייזלר, סיפר ל-Techtime שהתוכנית כבר נותנת את אותותיה. "השוק רותח. חברות רבות מבינות שכספי עתק עומדים להיות מוזרמים למיזמי ענק. ניתן לראות עדות להיערכות הזו בהאצה של גיוס עובדים. ניתן גם לראות הרבה חברות שאינן בהכרח מגיעות מעולם התשתיות המסורתי, ונכנסות אליו כעת בגלל הפוטנציאל שהן מזהות. התכנית מהווה הזדמנות ייחודית לשדרוג מערך התשתיות בארצות הברית, תוך כדי שילוב טכנולוגיות בפריסה רחבה. הפתרון שלנו משתלב היטב עם יעדי התכנית ואנחנו כבר היום נערכים הן מבחינת הגדלת כוח האדם והן מבחינת שיתופי פעולה אסטרטגיים כדי להשתלב בפרויקטים באופן משמעותי."

חברת נקסאר (Nexar) הישראלית שפיתחה מצלמת רכב חכמה אשר אוספת מידע על הדרך תוך כדי נסיעה, ומספקת לנהג ולגופים אחרים תובנות ושירותים כמו מפות דינמיות, שחזור תאונות דרכים ועוד, בוחנת לעומק את חוק התשתיות. לפני מספר שבועות היא הכריזה שהיא פותחת בחינם למשך שלושה חודשים את שירות CityStream למשרדי ממשלה, עיריות ומחלקות תחבורה בארצות הברית. השירות ממפה בזמן אמת את כל אזורי הבנייה ברחבי העיר.

פרוייקטי בנייה גדולים מייצרים קושי בניהול התחבורה

חוק התשתיות הציב יעד לתיקון כ-40 אלף קילומטר של כבישים וכ-10,000 גשרים, והדבר צפוי להביא לריבוי אזורי בנייה ולייצר עומסי תנועה וגם סיכונים בטיחותיים. בחברה מסבירים שבניגוד לשירותי מיפוי אחרים, הטכנולוגיה שלה מצליחה לסווג אתרי בנייה על ידי זיהוי אלמנטים אופייניים כמו למשל מחסומי דרך. מייסד שותף ומנכ"ל החברה, ערן שיר, הסביר ל-Techtime כי אתרי הבנייה משפיעים מאוד על התחבורה והפקקים. "העיריות מתקשות לעקוב אחר כל אזורי הבנייה ברחבי העיר. הבעיה הזאת תתגבר עם אישור החוק אשר ייצר עבודות תשתית בכל רחבי ארצות הברית. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לעיריות 'לראות' מה קורה בכבישים, ולהבטיח את בטיחות העובדים והנהגים ולהקצות נתיבי תנועה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: ארה"ב , ביידן , תשתיות