סטרטסיס משתלטת על Xaar 3D הבריטית

6 אוקטובר, 2021

סטרטסיס מחזיקה ב-45% ממניות החברה ותשלם 33.8 מיליון דולר תמורת שאר המניות. חברת Xaar 3D הוקמה ב-2018 ופיתחה את ראשי ההדפסה הנדרשים למימוש אסטרטגיית המעבר למערכות ייצור תעשייתי המוני

בתמונה למעלה: המדפסת התעשייתית החדשה H350 של חברת סטרטסיס

חברת סטרטסיס (Stratasys) חתמה על הסכם לרכישת כל המניות של חטיבת Xaar 3D בחברת Xaar PLC הבריטית. החברה מפתחת ראשי הזרקת דיו וחומרים אחרים, הנשלטים באמצעות טכנולוגיה פיאזו-אלקטרית המבוססים על 280 פטנטים רשומים או בתהליכי רישום. חברת Xaar PLC נסחרת בבורסה של לונדון לפי שווי שוק של כ-123.4 מיליון ליש"ט (168 מיליון דולר). במחצית הראשונה של 2021 הסתכמו מכירותיה בכ-26.3 מיליון ליש"ט (32 מיליון דולר).

בין שתי החברות קיים כבר שיתוף פעולה טכנולוגי עמוק. בחודש יולי 2018 הן הקימו ביחד את החברה הבת Xaar 3D במטרה לפתח טכנולוגיות הדפסה תלת מימדית עבור השוק התעשייתי, על בסיס טכנולוגיית הראשים הפיאזו-אלקטריים ש-Xaar PLC פיתחה ב-10 השנים האחרונות. עם הקמת החברה הבת, סטרטסיס החזיקה ב-15% ממניותיה. בספטמבר 2019 הגדילה סטרטסיס את חלקה בחברה ל-45%, וקיבלה אופציה לשלוש שנים לרכוש את כל מניותיה. כעת היא משלימה את המהלך ורוכשת שאר המניות (55%) תמורת סכום כולל של כ-33.8 מיליון דולר (הודעת Xaar PLC).

מנכ"ל סטרטסיס, ד"ר יואב זייף. "הצוות של Xaar 3D ייקלט בתוך חברת סטרטסיס"
מנכ"ל סטרטסיס, ד"ר יואב זייף. "הצוות של Xaar 3D ייקלט בתוך חברת סטרטסיס"

העיסקה תתבצע באמצעות תשלום במזומן של כ-12.8 מיליון דולר, והשאר בהתאם לעמידה באבני דרך ובתמלוגים במשך 15 שנים. חברת Xaar 3D נפגעה קשה עקב משבר הקורונה, ולא עמדה בלוחות הזמנים להוצאת מוצר לשוק והפיכתה לחברה ריווחית. בעקבות זאת היא דיווחה על הפסד של 6.4 מיליון ליש"ט ב-2020 והפסד של 2.9 מיליון ליש"ט במחצית הראשונה של 2021.

אלא שבתחילת השנה החליטה Xaar PLC לשפר את ריווחיותה ולהתמקד בשוק היעד המסורתי שלה, ראשי הדפסה מדוייקים לתעשיית הדפוס והמדפסות. במקביל התברר שהעיכובים בפיתוח המוצר דרשו מהחברה האם לבצע השקעה נוספת ב-Xaar 3D בהיקף של 10 מיליון דולר בשנתיים הבאות – מהלך הסותר את החלטתה ללהתמקד בשיפור הריווחיות – ולכן היא החליטה להפסיק את פעילותה של Xaar 3D.

הטכנולוגיה שתכניס את סטרטסיס אל שוק הייצור המוני

מבחינת סטרטסיס זוהי הזדמנות, מכיוון ש-Xaar 3D פיתחה טכנולוגיה המסייעת לממש את אסטרגיית הכניסה שלה אל השוק התעשייתי של מוצרים מוגמרים, ולא להתמקד בשוק הישן של ייצור אבות טיפוס. המערכת הראשונה של סטרטסיס המבוססת על הטכנולוגיה של Xaar 3D היא מדפסת H350 שהושקה בחודש אפריל 2021. המדפסת הזאת מאפשרת לייצר חלקי ניילון קשיח ברמת דיוק גבוהה באמצעות שימוש בטכנולוגיית SAF – Selective Absorption Fusion.

בשיטה הזאת מייצרים שכבות חומר חדשות באמצעות פיזור אבקה בעלת גרגרים זעירים, ועליהם מזליפים, באמצעות הראשים של Xaar 3D, טיפות מיקרוסקופיות של חומר נוזלי המאופיין בכושר ספיגת אנרגיית חום גבוה מאוד. כאשר מקרינים את השכבה באור אינפרה-אדום, הנוזל מתחמם ומתיך את גרגרי האבקה שבהם הוא נוגע.

מנכ"ל סטרטסיס, ד"ר יואב זייף, אמר שהצוות של Xaar 3D ייקלט בתוך חברת סטרטסיס. "אנו מחויבים להיות הספק המוביל של פתרונות להדפסה תלת מימדית פולימרית בקנה מידה תעשייתי. מדפסת H350 וטכנולוגיית SAF מספקות לנו פלטפורמה עוצמתית המסוגלת לענות על צורכי הלקוחות בתעשיות הרכב, האלקטרוניקה ומוצרי קצה מסחריים".

חלקים שיוצרו באמצעות מדפסת H350 של סטרטסיס
חלקים שיוצרו באמצעות מדפסת H350 של סטרטסיס

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: 3D Printing , סטרטסיס