ארז מלצר מונה למנכ"ל ננוקס; SEC פתחה בחקירת החברה

17 נובמבר, 2021

המינוי הוכרז בשיחת הוועידה הרבעונית של החברה. מלצר היה מנכ"ל נטפים, אפריקה-ישראל ויו"ר "הדסה". הרשות לניירות ערך פתחה בחקירה בעקבות תביעות מצד משקיעים על מצג שווא

בתמונה למעלה: ארז מלצר לצד הדמיית מערכת הרנטגן של ננוקס

חברת ננוקס (Nanox) מנווה אילן הודיעה במפתיע, במהלך שיחת הוועידה (ד') לאחר פרסום הדו"ח הרבעוני, על מינויו של חבר הדירקטוריון, ארז מלצר לתפקיד מנכ"ל החברה. מלצר ייכנס לתפקיד בחודש ינואר ויחליף בתפקיד את המייסד רן פוליאקין. מלצר הינו בעל עבר ניהולי עשיר במשק הישראלי, ושימש לאורך שלושת העשורים האחרונים כמנכ"ל Creo Scitex בשנים 1996-2001, נטפים (2001-2006), אפריקה-ישראל (2006-2008), וגדות (2008-2013). מאז פרש מחברת גדות לא מילא תפקידי ניהול בכירים, אך כיהן כיו"ר מועצת המנהלים של בית חולים "הדסה" עד לסוף שנת 2020.

גל של תביעות משפטיות

ננוקס דיווחה לבורסהשהרשות לניירות ערך של ארצות הברית (SEC) פתחה בחקירה נגד החברה על רקע הריבוי בתביעות ייצוגיות שהוגשו כנגד החברה בשנה האחרונה מצד משקיעים ותובעים אחרים. בספטמבר 2020 הוגשו בבית המשפט המחוזי בניו יורק שתי תביעות ייצוגיות כנגד החברה ונושאי תפקידים. התביעות אלה עדיין נידונות בבית המשפט. באוקטובר 2021, הוגשה תביעה נוספת בבית משפט מחוזי בניו יורק בשמם של משקיעים, בתואנה שננוקס הציגה מצג שווא על פעילותה העסקית, על הטכנולוגיה שלה ועל התהליכים הרגולטוריים שבהם היא מעורבת.

התובעים מתייחסים לעובדה שבאוגוסט 2021 דחה ה-FDA את בקשת ננוקס לאישור שיווק של מערכת הרנטגן של החברה המבוססת על ריבוי מקורות רנטגן (multi-source). בעבר אישר ה-FDA את מערכת החברה העושה שימוש במקור רנטגן יחיד, אך המערכת המסחרית של החברה מתבססת על ריבוי מקורות. כלומר, לחברה עדיין אין אישור שיווק למוצר שלה. ה-FDA ביקש מננוקס מידע נוסף לפני שידון שוב בבקשה, ובננוקס הצהירו כי יגישו את המסמכים עד למועד האחרון שנקבע. דחיית הבקשה הובילה לצניחת המניה, ועל כך קובלים התובעים.

בכך לא תמו צרותיה המשפטיות של החברה. ב-28 באוקטובר הוגשה בבית משפט בקליפורניה תביעה נוספת, כנגד שתי חברות-בנות של ננוקס, בדלאוור ובגיברלטר, ונגד מייסד החברה רן פוליאקין. התובעים תובעים פיצוי בגובה של 29.5 מיליון דולר בגין הפרת חוזה לשירותי ייעוץ שנחתם ב-2014 מול חברת-הבת של ננוקס בגיברלטר.

ה-SEC נכנסת לתמונה

ב-8 בנובמבר הודיעה ה-SEC לננוקס כי היא פותחת בחקירה כנגד החברה על מנת לבדוק האם עברה על חוקי ניירות ערך. הרשות ביקשה מננוקס מסמכים שונים, ובכלל זה מסמכים ומידע הנוגעים לעלויות הפיתוח של אבות-הטיפוס של מכשיר הרנטגן של החברה ועל העלויות הכרוכות במסחור הטכנולוגיה באופן המוני. נראה שברשות מעוניינים לבדוק האם להצהרותיה בדבר טכנולוגיית רנטגן פורצת דרך יש כיסוי ממשי. בעקבות הדיווח צנחה היום מנייתה של החברה בנסד"ק ביותר מ-8%, והשלימה ירידה של 56% מאז תחילת השנה. מנייתה של ננוקס נסחרת כעת בשווי שוק של 1.02 מיליארד דולר, מתחת לשוויה של החברה בעת ההנפקה.

ננוקס פיתחה טכנולוגיית CT דיגיטלית המבוססת על ייצור קרני רנטגן באמצעות רכיב MEMS במקום באמצעות מנורת להט, שחימומה מביא לפליטה של אלקטרונים. כלומר, המערכת "הקרה" של ננוקס מהווה שינוי פרדיגמה לעומת מערכות הדימות ה"חמות". להערכת החברה, הטכנולוגיה החדשה תאפשר לייצר מערכות CT ניידות וקומפקטיות יותר במחיר של 10,000 דולר למערכת, במקום מחיר של כ-3 מיליון דולר, שזהו כיום מחירם הממוצע של סורקי CT.

15,000 מכשירים עד 2024

ההצהרה של ננוקס לחולל מהפכה בעולם הדימות התקבלה גם בלא מעט ספקות וסימני שאלה. ב-2019 אף פרסם מכון המחקר Citron דו"ח חריף שיצא תחת הכותרת "ננוקס – פארסה על חשבון השוק" והעלה שורה של טענות שנועדו להטיל ספק בהצהרות של ננוק. בחודש דצמבר 2020 ביצעה ננוקס הדגמה חיה של מכשיר הרנטגן במסגרת כנס הרדיולוגיה הנחשב RSNA במטרה להציג בפני התעשייה את אופן פעולתו של המכשיר. אישור ה-FDA מקנה לגיטימציה נוספת לטכנולוגיה של ננוקס. אם כי יש לציין כי החברה טרם ביצעה ניסוי קליני מקיף המשווה בין הטכנולוגיה שלה לבין הטכנולוגיה המקובלת.

החברה משווקת את המערכת באמצעות שיתופי פעולה עם ממשלות, בתי חולים ורשתות בריאות. החברה חתמה בשנה האחרונה על הסכמי הפצה בשורה ארוכה של מדינות. היעד של החברה הוא לפרוס כ-15,000 מכשירים עד סוף 2024. בכוונתה של החברה להציע שימוש במערכות במתכונת של שירות שהתשלום עליו נקבע לפי מספר הסריקות (Pay-per-Scan), ולהקטין בכך את עלויות  ההצטיידות בסורקים.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות