השקל החזק מבריח את הייצור מישראל

9 דצמבר, 2021

כ-40% מהחברות שהשתתפו בסקר של איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, דיווחו שהן העבירו פעולות ייצור לחו"ל כדי לחסוך בעלויות הנובעות מהתחזקות השקל. המחסור ברכיבים אלקטרוניים מגביר את נזקי שער השקל

בתמונה למעלה: קו הרכבות ישראלי של כרטיסים אלקטרוניים. צילום: Techtime

כשבועיים לאחר ש-Techtime חשף את תוכניתה של אלביט להעביר חלק מהייצור לחו"ל כדי להתמודד עם שער השקל החזק וירידת ערכו מול הדולר, מדווח איגוד ההיי-טק שבהתאחדות התעשיינים על ממצאי סקר המלמדים שהבעייה מעוררת דאגה רבה בכל תעשיית האלקטרוניקה בישראל. האיגוד ביצע סקר בקרב כ-300 חברות הייטק ישראליות, ומתוכו עולה שיותר ממחציתן סבורות ששער הדולר הוא "חסם משמעותי בייצוא של טכנולוגיה ישראלית", ומקשה על העסקת עובדים בישראל.

כ-57% מהנישאלים נקטו בפעולות הגנה הכוללות הוצאת פעילות לספקים בחו"ל, גידור והעלאת מחירים. כ-40% מהחברות שהשתתפו בסקר דיווחו שהן העבירו פעולות ייצור לחו"ל כדי לחסוך בעלויות הנובעות מהתחזקות השקל. נושא נוסף המדאיג את התעשייה הוא שכר העובדים הגבוה. כ-45% מהמנכ"לים שהשתתפו בסקר העריכו שאם השכר ימשיך לעלות, הם ייאלצו להעסיק יותר עובדים בחו"ל. לדבריהם, התוצאה תהיה שרק הנהלות החברות יישארו בארץ, בעוד אנשי הטכנולוגיה יהיו בחו"ל.

"רק ההנהלות יישארו בישראל"

התוצאה: ישראל תאבד את היתרון הטכנולוגי שלה מכיוון שהיידע לא יהיה בישראל אלא בחו"ל – ובעתיד ישמש ליצירת חברות זרות חדשות שיתחרו בטכנולוגיות הישראליות. יו"ר איגוד ההיי-טק הישראלי בהתאחדות התעשיינים, מריאן כהן, אמר שתעשיית ההייטק הישראלית נמצאת בצומת דרכים קריטי: "אם יימשכו מגמות התחזקות השקל והעלייה בשכר העובדים, התעשייה הישראלית תתחיל להתכווץ. הממשלה חייבת לפעול כדי להגביר את התחרותיות של התעשייה ולטפל במשבר ההון האנושי".

במקביל, המחסור ברכיבים לרוחב כל תעשיית האלקטרוניקה מגביר את הנזק הנובע משער השקל החזק. רוב הספקים מנהלים תוכניות אלוקציה המעניקות העדפה ללקוחות המתחייבים לבצע הזמנות גדולות. לכן חברות רבות מבצעות הזמנות עבור ייצור עתידי כדי להבטיח אספקת רכיבים. לאחרונה סיפר ל-Techtime מנהל של יצרנית מכשור רפואי ישראלית, שבגלל המחסור ברכיבים, הוא רכש אלפי מיקרו-בקרים של חברת סייפרס בכמות שתספיק לייצור עד לשנת 2023. כלומר, החברה הישראלית נאלצה לשלם היום עבור רכיבים שייצרו הכנסות בעוד שנתיים. שער השקל הופך מהלך כזה למסוכן מאוד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: שקל , תעשייה ישראלית