קואלקום הגדירה אסטרטגיית צמיחה ללא סלולר

14 דצמבר, 2021

מפת הדרכים החדשה ממוקדת בענן, ב-PC, ב-IoT ובתעשיית הרכב. התקשורת הסלולרית תיהפך בהדרגה למשנית. מגדירה את עצמה כחברת ליבה בעולם המיחשוב המקושר - ולא כספקית מודמים ומעבדים סלולריים

בתמונה למעלה: נשיא ומנכ"ל קואלקום, כריסטיאנו אמון. "DNA סלולרי"

חברת קואלקום (Qualcomm) החלה במהלך הגדרה מחדש של עסקיה, אשר מזכיר באופיו את המהלך שביצעה חברת אנבידיה כאשר שינתה את הגדרת המשימה שלה מחברת מעבדים גרפיים לחברת בינה מלאכותית. במהלך מפגש עם משקיעים ואנליסטים שהתקיים לפני כחודש, הציג נשיא ומנכ"ל קואלקום, כריסטיאנו אמון, תוכנית אסטרטגית שנועדה להגדיל בתוך כעשור את שוק היעד שלה הכולל שלה משוק בהיקף של כ-100 מיליארד דולר בשנה לשוק בהיקף של כ-700 מיליארד דולר בשנה. "אנחנו מצויים בתחילתה של אחת מההזדמנויות הגדולות בהיסטוריה – הופעת עולם שבו כל אחד וכל דבר מקושרים בצורה חכמה", הוא הסביר.

"המורשת הסלולרית שלנו מעמידה אותנו במיקום מצויין המאפשר לנו לספק עוצמת עיבוד גבוהה בהספק נמוך לכל סוגי האבזרים, החל מהאוזנייה וכלה במכונית". בהתאם לחזון החדש שהוא הציג, מעבדי התקשורת הסלולרית יהיו רק מרכיב קטן באסטרטגיית הצמיחה של החברה: הפעילות העיקרית תתמקד בפלטפורמות שקואלקום תספק עבור תחומי הליבה הצומחים של הכלכלה החדשה: מרכזי ענן, תעשיית הרכב, פתרונות IoT צרכניים, פתרונות IoT תעשייתיים, מחשבים אישיים ופתרונות מציאות רבודה.

פרידה מחברת אפל, והגדרת תחומי צמיחה חדשים

הירידה בחשיבות המעבדים לטלפונים סלולריים באה לידי ביטוי בעקיפין. בעוד שהחברה מעריכה שבשוק הרכב היא צפויה להגיע למכירות בהיקף של 3.5 מיליארד דולר בתוך 3 שנים – ו-8 מיליארד דולר בתוך 10 שנים, בתחום המובייל היא צופה צמיחה של 12% בלבד עד 2024. הדבר גם מסביר מדוע בכל הארוע כמעט ולא הוזכרה חברת אפל, שהיתה מנועי צמיחה מרכזיים של קואלקום בעשור האחרון. היחיד שהתייחס אליה היה סמנכ"ל הכספים של קואלקום, אקש פלקיוואלה, אשר העריך שבשנת 2023 תשתמש אפל במודמים של קואלקום רק ב-20% מהטלפונים שהיא תמכור.

הההתכווצות הדרמטית הזאת היא תוצאה של החלטתה של אפל להיות עצמאית בתחום השבבים, מהלך שכדי להשיגו היא רכשה ביולי 2019 את חטיבת המודמים הסלולריים של אינטל תמורת כמיליארד דולר. מבחינת חברת CEVA הישראלית זו היתה בשורה טובה, שכן היא מספקת את ה-DSP למודמים של אינטל. פלקיווואלה: "אנדרואיד אחראית ליותר מ-85% מהמכירות בתחום הסלולרית, ואנחנו שומרים על מחוייבות לאנדרואיד ועל שיתוף פעולה הדוק עם ספקיות הטלפונים המובילות בתחום האנדרואיד".

פלטפורמת ה-PC של קואלקום. פותחה בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט
פלטפורמת ה-PC של קואלקום. פותחה בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט

הטכנולוג הראשי של קואלקום, ג'יימס תומפסון: "אומנם הגענו מעולם המובייל, אבל כעת אנחנו מרחיבים את פעילותנו אל כל עולם אבזרי הקצה המקושרים. הדבר כולל מצלמות חכמות המתאימות לעולם הרכב, מעבדים הכוללים GPU ו- CPU אשר מריצים את כל מערכות ההפעלה ולא רק אנדרואיד, מעבדי בינה מלאכותית, וסביבת פיתוח תוכנה המאפשרת ללקוחות להשתמש בתשתיות חומרה בכל טווח היישומים – מיישומים חסכוניים מאוד ועד ליישומים עתירי עיבוד".

תעשיית הרכב תהיה מנוע צמיחה מרכזי

בימים שלאחר המפגש, עיבתה קואלקום את האסטרטגיה באמצעות מספר הכרזות המעניקות המחשה מעשית לרעיון שהיא הציגה. היא הכריזה על הסכם שיתוף פעולה עם ב.מ.וו לפיתוח מערכת ADAS ונהיגה אוטונומית המבוססת על שבב הראייה הממוחשבת Snapdragon Ride של קואלקום ועל פלטפורמת הענן Qualcomm Car-2-Cloud. בתחילת החודש היא דיווחה שחברת אופל הגרמנית תשתמש בפלטפורמת Snapdragon Automotive Cockpit לניהול חוויית הנהיגה במכוניות הקומפקטיות החשמליות העתידיות מסדרה Opel Astra. גם פיג'ו דיווחה על אימוץ הפלטפורמה במכונית פיג'ו 308 שתצא לשוק העולמי ב-2022.

תא הנהג של אופל אסטרה החשמלית. יתבסס על פלטפורמת Snapdragon Automotive Cockpit של קואלקום
תא הנהג של אופל אסטרה החשמלית. יתבסס על פלטפורמת Snapdragon Automotive Cockpit של קואלקום

המעבד הסלולרי נכנס ל-PC

במקביל, מתחזק שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט: בנובמבר 2021 יצאה לשוק ערכת הפיתוח עבור מחשבי Snapdragon PC שפותחו בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט ויריצו את מערכת ההפעלה חלונות. המחשבים ייוצרו על-ידי מותגים גדולים כמו אסוס, HP, אייסר, סמסונג, לנובו ואפילו מיקרוסופט עצמה. היא מבוססת על מעבד Snapdragon 7c, אשר פותח עבור יישום הקונספט של מחשבי פיסי מקושרים תמיד (Always On, Always Connected PC). מעניין שבשלב הראשון קואלקום מייעדת את ההמחשבים למפתחי יישומים חדשים – בתור פלטפורמה לאופטימיזציה של היישומים.

שיתוף פעולה אסטרטגי עם גוגל

כל המגמות החדשות של החברה קיבלו חיזוק בעקבות ההודעה המשותפת עם חברת Google Cloud, על פרוייקט פיתוח משותף בתחום הבינה המלאכותית שנועד לשלב בין תשתיות הענן והבינה המלאכותית של גוגל לבין כל הפלטפורמות של קואלקום: מעבדי טלפונים, מעבדי PC, מעבדי מציאות וירטואלית ורבודה, פלטפורמות ה-IoT ופלטפורמות הרכב של קואלקום.

במסגרת שיתוף הפעולה הזה, ישולבו הטכנולוגיות של גוגל בתוך כל ערכות הפיתוח (SDK) של קואלקום. אמון: "הנתונים מראים צמיחה של 35% בשנה בהשקעה בתשתיות ענן. ואם אתם מאמינים בענן, אתם מאמינים בתוכנית הצמיחה של קואלקום, מכיוון שכדי לספק את כל המידע שאנו מצפים, הענן זקוק לקבל אותו ממיליארדי האבזרים המקושרים והעיבוד החכם שבקצות הרשת".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תקשורת

פורסם בתגיות: Qualcomm , קואלקום