החלה התחרות על מעבדי RISC-V לשרתים ומחשבים ברמת 64 סיביות

23 דצמבר, 2021

חברת SiFive האמריקאית וחברת StarFive הסינית הכריזו על השלמת הפיתוח של המעבדים החזקים. חברת דלויט סבורה שעתיד הארכיטקטורה תלוי במלחמת הסחר, מכיוון שהיא מאפשרת לסין לעקוף את המגבלות האמריקאיות

חברת SiFive האמריקאית, אשר הוקמה על-ידי המפתחים המקוריים של ארכיטקטורת RISC-V, הכריזה החודש על המעבד החזק ביותר בתעשייה, P650, המבוסס על 64 סיביות וכולל 16 ליבות. הוא כולל הרחבות של הארכיטקטורה המאפשרות וירטואליזציה והפעלת יישומי בינה מלאכותית. החברה לא מסרה פרטים נוספים, אולם העריכה שהיא תאפשר ללקוחות נבחרים לבדוק אותו במהלך המחצית הראשונה של 2022. ארכיטקטורת RISC-V פותחה לפני כ-11 שנים באוניברסיטת ברקלי במתכונת של ממשק ISA פתוח שיכול להריץ מחשבים חזקים בעלי אורך מילה של עד 128 סיביות.

במקביל, חברת StarFive הסינית הודיעה לפני שבוע שהיא החלה באספקת מעבדים חזקים בארכיטקטורת RISC-V. המעבדים ממשפחת Dubhe מיוצרים בחברת TSMC בתהליך של 12 ננומטר ועובדים במהירות שעון של עד 2GHz. החברה דיווחה שהיא מסרה מעבדי להערכה בחברות מתחום מרכזי הנתונים, רשתות תקשורת מהירות ואפילו יצרני מחשבי PC. המעבדים החדשים כוללים הרחבה המאפשרת לבצע וירטואליזציה ועיבוד וקטורי הממוקד ביישומי בינה מלאכותית.

במקביל, החברה הכריזה על ערכת הפיתוח ללינוקס עבור המעבדים החדשים, אשר מבוססת על הקוד הפתוח שנוצר במסגרת Yocto Project. חברת StarFive נוסדה בשנחאי בשנת 2018 על-מנת לספק מעבדים מבוססי RISC-V עבור השוק הסיני. מייסד ומנכ"ל החברה, תומאס שו, הגיע אליה עם נסיון רב בתחום השבבים: במשך 11 שנים הוא עבד בחברת HP ארה"ב, והיה שותף לפרוייקטי הפיתוח של משפחת מעבדי PA-RISC ו-Itanium.

גם ישראל משחקת במגרש ה-64 סיביות

מעניין לציין שגם בישראל נעשה פיתוח חלקי של מעבד RISC-V בעל 64 סיביות. הוא בוצע במסגרת מאגד GenPro שסיים בחודש שעבר את פעילותו. ל-Techtime נודע שבשלב זה המעבד הישראלי לא הגיע לבשלות מסחרית, והתכנון שלו פתוח רק בפני החברות והחוקרים מהאקדמיה שהשתתפו במאגד. בטאיוואן נכנסה לתמונה חברת אנדס (Andes) שדיווחה בתחילת החודש שיש בידה טכנולוגיה של מעבד RISC-V בעל 64 סיביות, אולם לא מסרה פרטים נוספים.

החברה הוקמה כמעט בחשאי בשנת 2005 במטרה לפתח ארכיטקטורת RISC שנועד להתחרות במעבדים של חברת ARM. בשנים האחרונות היא נטשה את הארכיטקטורה הקניינית שלה, ועברה לפיתוח קניין רוחני המבוסס על ארכיטקטורת RISC-V, שאחת ממטרותיה הראשוניות היא להוזיל את המחיר באמצעות תחרות בקניין הרוחני של ARM. המודך העסקי שלה מבוסס על מכירת תכנונים (IP) ולא על מכירת מעבדים.

קרש ההצלה של סין

להערכת חטיבת המחקר של דלויט (Deloitte), הארכיטקטורה הפתוחה מעוררת התלהבות בשוק, אולם ייקח זמן עד אשר יהיה לה משקל כלכלי מהותי, מכיוון שלמרות ששוק ליבות העיבוד של RISC-V מראה סימני צמיחה מהירים, המספרים עדיין קטנים. בשנת 2021 הוא הסתכם בכ-400 מיליון דולר, ולאור המגמות הנוכחיות הוא צפוי להגיע להיקף של כ-1 מיליארד דולר בשנת 2024. אלא שיש גורם נוסף אשר מתחיל להיכנס למשוואת השוק, ואשר עשוי לשנות אותה מהקצה אל הקצה: מלחמת הסחר בין סין וארה"ב.

"הסנקציות של ארצות הברית יצרו חשש בקרב היצרניות הסיניות שהן יאבדו את הגישה אל הארכיטקטורות (ISA) המרכזיות בשוק, x86 של אינטל או אל ארכיטקטורת העיבוד של ARM. להערכתן, בכל רגע נתון ארה"ב יכולה 'למשוך מתחת לרגליהם את שטיח ה-ISA'. אימוץ ארכיטקטורת RISC-V הפתוחה מאפשר להן לעקוף את הבעיה הזאת ולסייע למדינה להשיג את היעד השאפתני שלה, של צימצום התלות בייבוא שבבים. הדבר כבר בא לידי ביטוי בכך שכשליש מחברי ארגון הגג התעשייתי RISC-V Foundation הם סינים, ומהריבוי היחסי של חברות סיניות אשר הכריזו על שבבים קיימים מבוססי RISC-V".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות