חברת ABI: משבר השבבים צפוי להעמיק ב-2022

3 ינואר, 2022

היצרנים לא ידביקו את פערי הביקוש, המועצמים עקב תופעות כמו "הזמנות פאניקה", מתחים גיאו-פוליטיים, מלחמת הסחר, ואפילו המשבר הטכנולוגי של חברת ARM הבריטית. הנקמה הסינית תוגש בדור הששי

המשבר בשרשרת האספקה רחוק מסיום. חברת ABI Resaerch צופה שהמשבר והמחסור בשבבים שאיפיין את השנתיים האחרונות יימשך גם בשנת 2022 ואולי אפילו יעמיק. במסגרת תחזית טכנולוגית שנערכה על-ידי כל האנליסטים בחברת המחקר, היא העריכה שהמשבר בשרשרת האספקה בתעשיית האלקטרוניקה רחוק מסיומו, ושהוא נובע ממגוון סיבות שונות – החל ממגיפת הקורונה וכלה במלחמת הסחר בין סין וארה"ב.

ההפרעה שיצרה מגיפת הקורונה פגעה בכל מרכיבי שרשרת האספקה, החל מחומרי גלם בסיסיים לייצור מוצרים ורכיבים אלקטרוניים, וכלה ברכיבי לוגיסטיקה פשוטים כמו מכולות או משטחי העמסה,שבלעדיהם המערך הלוגיסטי מושבת. חברות רבות מנסות להתמודד עם הבעיה באמצעות אגירת מלאים, אולם במקרים רבים המהלך הזה רק מעצים את המשבר. בתעשיית השבבים, המצב יישאר כזה לפחות עד שנת 2023. להערכת החברה, כבר היום עובדות יצרניות רבות בתפוקה של 100% – אבל הן לא מצליחות להדביק את הדרישה הגוברת לרכיבים עבור מערכות מקושרות ואבזרי IoT.

הטעות הגדולה של תעשיית הרכב

למחסור הזה יהיו השלכות רבות, כשאחת מהבולטות שבהן היא הקפאון בתעשיית הרכב. אפילו בשנת 2021 צמחו המכירות של יצרני הרכב האירופים בכ-1.3%. אולם בשנת 2022 הן צפויות להישאר ללא שינוי. "יצרניות המכוניות לא מצליחות לעמוד בביקוש בגלל המחסור בשבבים קריטיים. במשך שנים רבות הן הסתמכו על רכיבים המיוצרים בתהליכים מיושנים שקיבולת הייצור שלהם מוגבלת, וכיום קשה להתמודד עם הבעיה שנוצרה לאורך זמן". בנוסף, הן ביצעו טעות גדולה מאוד כאשר בשנת 2020 הן ביטלו את ההזמנות שלהן באופן חד-צדדי. לכן, להערכת ABI, לא יהיה ניתן לתקן את המצב הזה לפני 2023.

המחסור נובע משילוב של השפעות המגיפה ביחד עם גורמים אחרים, כמו למשל "הזמנות פאניקה" שאינן קשורות למכירות ממשיות אלא לאגירת מלאים, תופעות בלתי צפויות כמו השבתת מפעלי שבבים בסין עקב המחסור בפחם, ומאבקים גיאו-פוליטיים. החברה מודאגת במיוחד מהמתיחות בין טאיוואן וסין, אשר עשויה להשפיע על פעילותה של חברת TSMC, המחזיקה כיום בכ-53% משוק קבלנות ייצור השבבים (Foundry) העולמי. יותר מזה, TSMC היא אחת משתי החברות היחידות בעולם (השנייה היא סמסונג) אשר מייצרות שבבים בתהליך מתקדם של 5 ננומטר ומתכננות להיכנס בתוך כשנה לייצור המוני של רכיבי 3 ננומטר.

ארה"ב מוסיפה שמן למדורה

העיצומים האמריקאים על התעשייה הסינית מגבירים את חוסר הוודאות בשוק ומייצרים הפרעה נוספת בשרשרת האספקה. אחת מהקורבנות הבולטים ביותר של מלחמת הסחר בין סין ואה"ב היא חברת וואווי, אשר צפויה להיזרק לחלוטין משוק הסמארטפונים. מדובר בשוק כל-כך תחרותי, שאפילו חברת LG הקוריאנית החליטה לצאת ממנו. אולם הבעייה של וואווי גדולה בהרבה: "בעקבות העיצומים האמריקאים והתלות של וואווי בטכנולוגיות זרות, היא איבדה חלקים גדולים מהשוק שלה למתחרות כמו אפל, סמסונג, שיאומי, OPPO ו-Vivo. אנחנו צופים שב-2022 יתמוטט קו מוצרי הפרימיום שלה, בגלל מחסור בטכנולוגיות מתקדמות".

הנקמה הסינית תגיע בדור הששי (6G)

"החברה תהיה תלויה לחלוטין בשוק הסיני, בחלקים מאסיה ובאפריקה, ותפעל בעיקר ברמת מכשירי הדור הרביעי (4G). יש לצפות שעד 2023 היא תצא לגמרי מהשוק". המאבק הבין-גושי הזה מסבך שווקים נוספים: אומנם השוק הסיני הוא כעת השוק הגדול בעולם של מערכות 5G, אולם העיצומים האמריקאים מגבילים את החברות הסיניות לשוק המקומי בלבד, ומגדילים את החשיפה שלהן למחסור בשבבים הפוגע בתעשייה כולה. אלא שבטווח הארוך המדיניות הזאת דווקא תחזק את סין.

ABI Resaerch: "חברות סיניות כמו וואווי, ZTE וחברות נוספות ביצעו השקעות מו"פ עצומות בדור השישי (6G) וימשיכו במדיניות הזאת גם בשנת 2022. פירוש הדבר שעיקר הקניין הרוחני של הדור הבא יהיה בשליטת החברות הסיניות. ואם העיצומים יימשכו או אפילו יתחזקו, ייתכן שהדבר יביא להתפתחות תקנים שונים במקביל, מכיוון שהיצרניות הסיניות לא יוכלו לפעול בשווקים הזרים".

המשבר של ARM מזעזע את התעשייה

הפרעה אחרת מגיעה ממקום בלתי צפוי: המשבר הטכנולוגי של חברת ARM. החברה הבריטית מספקת את ארכיטקטורת הליבה של כל המוצרים הניידים, וכעת גם של מחשבים חזקים ומערכות משובצות של רוב היצרניות. אלא שהיא מתקשה להתמודד עם צורכי התעשייה. להערכת ABI, חברת ARM נמצאת במשבר עמוק, המשפיע לרעה על כל התעשייה.

"עיסקת הרכישה על-ידי אנבידיה, שעדיין לא ברור אם תצא אל הפועל, חשפה את העובדה ש-ARM תקועה במודל קניין רוחני (IP) שאינו מתאים לצורכי התעשייה ואין לה מענה לצורך הגובר בחדשנות טכנולוגית". היא מאמינה ש-ARM צריכה להגדיל את המשאבים הטכנולוגיים שלה ולחדש את המודל העסקי שלה, מכיוון שהארכיטקטורה שלה היא פלטפורמת ליבה בעולם המחשוב הנייד. "אם המצב הנוכחי יימשך, ARM לא תעמוד ביעדים העסקיים שלה ותגרום לקושי אשר ישפיע לרעה על כל התעשייה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות