סופית: בוטלה עסקת המיזוג ARM-אנבידיה

8 פברואר, 2022

סופטבנק תנפיק את ARM בבורסה במהלך השנה הקרובה. אנבידיה איבדה את דמי הקדימה ששילמה, בהיקף של 1.25 מיליארד דולר. תקבל פיצוי בדמות רשיונות שימוש בטכנולוגיות ARM למשך 20 שנה

בתמונה למעלה: מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסנג הואנג

חברת סופטבנק וחברת אנבידיה הודיעו היום על ביטול עסקת הענק שנחתמה ביניהן בחודש ספטמבר 2020, שלפיה תרכוש אנבידיה את ARM הבריטית תמורת כ-40 מיליארד דולר. סופטבנק הודיעה שבעקבות ביטול העיסקה, מתחילה חברת ARM בהיערכות לקראת הנפקה ציבורית בבורסה במהלך שנת הכספים הקרובה שתשתיים בחודש מרץ 2023. עם ביטול ההסכם, מפסידה חברת אנבידיה דמי-קדימה שהיא שילמה לסופטבנק בהיקף של 1.25 מיליארד דולר. סופטבנק תדווח על הסכום הזה כעל רווח נקי ברבעון הבא. למרות זאת, אנבידיה קיבלה פיצוי על אובדן הסכום הזה בצורת רשיון שימוש בטכנולוגיות של ARM במשך 20 שנה.

חברת ARM היא ספקית הקניין הרוחני (IP) למעבדים ושבבים הגדולה והחשובה בעולם. ארכיטקטורת המיחשוב שלה מתחרה בארכיטקטורת X86 של אינטל ונמצאת בהרבה מאוד מערכות בגדלים שונים: החל ממיקרו-בקרים זעירים במערכות משובצות ומערכות IoT, עבור לטלפונים סלולריים, ציוד תקשורת, מעבדים משובצים וכלה במעבדי שרתים ומחשבים גדולים. החברה דיווחה שהיא עובדת מול כ-1,000 לקוחות ועד היום הותקן הקניין הרוחני שלה ביותר מ-200 מיליארד רכיבים.

התעשייה נושמת לרווחה

"העתיד של ARM הוא מבטיח ואנחנו נמשיך לתמוך בה בשנים הבאות", אמר מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. חברת ARM היא גורם חשוב בהתפתחות המחשוב. למרות שלא נהיה חברה מאוחדת, נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק. אני מעריך שארכיטקטורת ה-CPU של ARM תהיה הארכיטקטורה החשובה ביותר בעולם בעשורים הבאים". ראוי לציין שביטול עיסקת הענק לא הגיע בהפתעה. כבר עם הכרזתה היא עוררה חוסר-נחת בתעשייה, מכיוון ש-ARM מספקת קניין רוחני לחברות מתחרות, ונתפשה כגורם נייטרלי. מימוש העיסקה היה מבטל את מעמדה המיוחד ופוגע בחברות שהן גם לקוחות ARM וגם מתחרות באנבידיה.

בחודש דצבר 2021 ספגה העיסקה מהלומה קשה שכנראה היתה הגורם המרכזי לביטולה: לשכת התחרות בנציבות הסחר הפדרלית (Federal Trade Commission’s Bureau of Competition) של ארה"ב (המקבילה לסוכנות ההגבלים העסקיים בישראל), החליטה להגיש תביעה מנהלתית נגד אנבידיה, “במטרה לבלום את המיזוג בין ARM ואנבידיה”, מכיוון שהוא "מעניק לאחת מיצרניות השבבים הגדולות בעולם שליטה בטכנולוגיות הליבה של המתחרות שלה".

הרגולטור האמריקאי טירפד את העיסקה

ראש לשכת התחרות ב-FTC, הולי ודובה, אמר שהעיסקה תעוות את האופן שבו ARM פועלת ותאפשר לחברה המאוחדת לפגוע באופן לא הוגן במתחרות. "התביעה נועדה להבהיר שאנחנו נגן באגרסיביות על התשתיות הקריטיות שלנו מפני מיזוגים אנכיים לא חוקיים ובעלי השפעה שלילית מרחיקת-לכת על עתיד החדשנות”. באמצעות המהלך הבהירה שארה"ב שהיא לא תאשר את העיסקה, ומכיוון שאנבידיה רשומה כחברה אמריקאית, יש לרגולטור האמריקאי את כל הסמכויות הנדרשות כדי לבטל את עיסקת המיזוג.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: ARM , אנבידיה