למרות המחסור ברכיבים – מכירות שיא לסולאר-אדג'

16 פברואר, 2022

הכנסותיה ב-2021 צמחו ב-35% והגיעו להיקף של כ-1.97 מיליארד דולר, אולם המחסור ברכיבים מאלץ אותה להעלות מחירים. חלק מהקשיים צפוי להיפתר עם תחילת הייצור בשני מפעלים חדשים בקוריאה ובמקסיקו

המכירות של חברת סולאר-אדג' (SolarEdge) צמחו בשנת 2021 בכ-35% בהשוואה לשנת 2020, והגיעו לשיא של 1.96 מיליארד דולר. החברה דיווחה על צמיחה בכל מגזרי השוק: ביתי, מסחרי ותשתיות, ובכל האזורים הגיאוגרפיים, כאשר הצמיחה הגדולה ביותר במכירות היתה באיטליה, גרמניה, פולין, צרפת, טאיוואן – וישראל. בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדו"ח אתמול (ג'), אמר מנכ"ל החברה, צבי לנדו (בתמונה למעלה), שהשוק הסולארי בעולם הגיע לנקודת תפנית: "אנחנו רואים זינוק בביקוש בחודשים האחרונים, על רקע העלייה במחירי החשמל והחשיבות שממשלות וחברות מסחריות מעניקות לסוגיית קיימות ואנרגיות מתחדשות".

אלא שכדי לעמוד בדרישות השוק, נאלצה סולאר-אדג' להתמודד עם המחסור בחומרי גלם ועם המשבר בשוק הרכיבים, שממנו היא הצליחה עד היום להימנע בהצלחה. עד לחודשים האחרונים הצליחה סולאר-אדג' להגדיל את הייצור בלא הפרעה, מכיוון שהיא הצטיידה מראש במלאי גדול מאוד של רכיבים וחומרי גלם, שאיפשרו להמשיך בייצור בהתאם לצורך בשוק. אולם התארכות המשבר מתחילה לתת את אותותיה. המלאי כנראה מצטמק והחברה מדווחת על קושי גובר בהשגת רכיבים וחומרי גלם.

משבר שרשרת האספקה פוגע בשולי הרווח

לנדו: "העלייה בביקוש מייצרת אתגרי ייצור ולחץ על שרשרת האספקה, ואנחנו צריכים לקבל הקצאות גדולות יותר מהספקים שלנו. בתקופת מחסור הם מקצים ללקוחות את הכמויות שקיבלו לפני המשבר, אולם הייצור שלנו נמצא בצמיחה ואנחנו צריכים להגדיל את כמות חומרי הגלם והרכיבים. אנחנו נמצאים בקשר הדוק מאוד עם הספקים המרכזיים שלנו. גם עבורם מדובר בהזדמנות ארוכת-טווח". במקביל, היא גם חווה עלייה בתשומות הייצור: שולי הרווח ירדו מ-34% ברבעון האחרון 2020, לכ-32.5% ברבעון השלישי 2021 ולכ-30.3% ברבעון האחרון של 2021.

לנדו: "בכוונתנו לעשות הכול כדי למנף את הצמיחה האדירה בשוק הסולארי. ואולם, בתנאים המאתגרים הנוכחיים, הגדלת התפוקה כרוכה בפגיעה זמנית בשולי הרווח שלנו". לאחר שנמנעה מכך לאורך 2021, ברבעון הרביעי החלה החברה להעלות מחירים של חלק ממוצריה ומתכוונת להמשיך בכך גם במחצית הראשונה של 2022. "העלאת המחירים נועדה לכסות חלק מהגידול בעלויות הרכיבים והייצור, ואינה נוגעת לעלייה זמנית בעלויות הלוגיסטיות".

השוק האמריקאי הופך לשוק מרכזי

חברת סולאר-אדג' מעריכה שהמצב ישתפר במחצית השנייה של השנה, עם תחילת הייצור במפעל "סלע 2" לייצור סוללות בדרום-קוריאה ובקו הייצור החדש במקסיקו, אשר מיועד לספק את מוצרי החברה המיועדים לשוק האמריקאי, ללא מכסים ובעלויות אספקה נמוכות יותר. ברבעון הרביעי של 2021 זינקו הכנסותיה של החברה ב-54% להיקף שיא של 551 מיליון דולר.

מעניין לציין שהשוק האמריקאי תפס ברבעון הרביעי 51% מההכנסות, בניגוד למגמה של החברה בשנים האחרונות שבה דווקא השוק האירופאי היה אחראי על מרבית ההכנסות. הכנסות גבוהות ברבעון האחרון נרשמו בגרמניה, שבה אישרה הממשלה החדשה באחרונה תוכנית לעידוד פריסת פאנלים סולאריים, ובטאיוואן.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , דוחות רווח , חדשות , קלינטק

פורסם בתגיות: סולאר-אדג'