3 יצרניות רחפנים ישראליות קרובות לקבל רישיון קבוע מה-FAA

31 מרץ, 2022

איירובוטיקס, פרספטו ופלייטרקס קיבלו, לראשונה בתעשיית הרחפנים, קריטריון "כשירות אווירית" סופי מרשות התעופה הפדרלית. "זהו רגע מכונן עבור תעשיית הרחפנים העולמית"

בתמונה למעלה: הרחפן האוטונומי של איירובוטיקס יוצא מתחנת העגינה

לראשונה בתעשיית הרחפנים, רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית (FAA) מתקרבת למצב שבו היא נותנת אישור טיסה גלובלי לרחפנים, בדומה לאישור הניתן כיום למטוסים מאויישים. מאחר שבתעשיית התעופה אין עדיין סטנדרטים אחידים של בטיחות עבור כלי-טיס בלתי מאוישים, ה-FAA פיתחה תהליך ייעודי לבדיקת המהימנות והבטיחות (Durability and Reliability), אשר היווה את הבסיס לגיבוש קריטריון הטיסה. השבוע פירסמה הרשות את קריטריון "הכשירות האווירית" (Airworthiness) הסופי, לאחר הערות הציבור, אשר כולל 10 רחפנים של חברות שונות, בהן שלוש חברות ישראליות: איירובוטיקס, פלייטרקס ופרספטו.

רחפנים אוטונומיים מעל הגג

חברת פרספטו (Percepto) קיבלה קריטריון סופי עבור רחפן מדגם Percepto 2.4 UA, המשמש למשימות ניטור ותצפית, שיאפשר לו לטוס עם קבלת הרישוי מעל ישובים מאוכלסים בגובה של 120 מטר ובמהירות שיוט של 45 קמ"ש, חברת פלייטרקס (Flytrex) קיבלה קריטריון סופי עבור הדגם FTX-M600P, המשמש למשלוח חבילות. הקריטריון מכסה טיסה בגובה נמוך יחסית של כ-70 מטר ובמהירות של כ-55 קמ"ש. חברת איירובוטיקס (Airobotics) קיבלה אישור עבור הרחפן Optimus EX-1 שעם קבלת הרשיון יאפשר להטיסו מעל ישובים מאוכלסים בגובה של 120 מטר ובמהירות שיוט של 50 קמ"ש.

רחפן המשלוחים של חברת פלייטרקס
רחפן המשלוחים של חברת פלייטרקס

התהליך של איירובוטיקס מול ה-FAA לקבלת האישור החל בחודש ספטמבר 2019. כיום, כדי להטיס רחפן יש צורך לקבל מה-FAA בהיתר פרטני (Waiver) עבור כל משימה ועבור תא השטח שבו הלקוח מעוניין להפעיל את הרחפן. לדוגמה, אם חברת תשתיות מעוניינת להפעיל רחפן אוטונומי מעל מתקן מסויים לצורך משימות ניטור ואבטחה, עליה להוציא היתר מיוחד לכך. קבלת "רישיון סוג" יאפשר להטיס את הרחפן המורשה במסגרת ההתווייה ללא צורך בקבלת היתר מיוחד, כפי שנהוג היום בעולם כלי-הטיס המאוישים.

אישור גלובלי, בדומה למטוסים מאויישים

קבלת הרישוי הסופי ירחיב מאוד את היכולת להשתמש ברחפן ויקצר את התהליכים הבירוקרטיים הדרושים. סמנכ"ל רישוי תעופתי באיירובוטיקס, ניב רוסו, הסביר בשיחה עם Techtime שעד היום אף רשות תעופה לא הוציאה קריטריונים כאלה לכלי-טיס בלתי מאוישים, "בוודאי לא לכלי שמתאפיין במידה גבוהה של אוטונומיות כמו הרחפן שלנו. הדגם של איירובוטיקס קיבל קריטריון מאוד רחב. צברנו הרבה שעות טיסה ומידע שאיפשר ל-FAA להגדיר את רמת הבטיחות של הכלי. סיימנו את כל המבחנים וכל ההוכחות ואנחנו נמצאים בשלבים הביורוקרטיים האחרונים. להערכתי, אנחנו נמצאים בשלב המתקדם ביותר בתהליך הזה".

רחפן סיור אוטונומי של חברת פרספטו
רחפן סיור אוטונומי של חברת פרספטו

לדבריו, "זהו רגע מכונן עבור תעשיית הרחפנים העולמית". הרחפן Optimus EX-1 של איירובוטיקס משמש למשימות סקירת שטח, מיפוי ותצפית. הדגם מיועד לעמוד בתנאי סביבה תובעניים ופועל באופן אוטונומי לחלוטין. הוא מנווט את מיקומו בדיוק של 1 ס”מ ומסוגל לצאת לביצוע משימה באופן אוטונומי ולחזור עצמאית אל נקודת העגינה לצורך הטענת סוללה. בנקודת העגינה הוא גם יכול לבצע באופן אוטונומי תהליך מלא של החלפת סוללה ושל החלפת מטעדים. אחד מאמצעי הבטיחות שבהם מצויד הרחפן הוא מצנח נחיתת אונס של חברת ParaZero הישראלית, המבטיח כי במקרה של תקלה הרחפן ינחת בבטחה על הקרקע.

רוצים להישאר מעודכנים? הירשמו למטה לקבלת הניוזלטר השבועי שלנו

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רובוטיקה , רחפנים , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: FAA , Flytrex , איירובוטיקס , פרספטו