דאסו סיסטמס בונה אקוסיסטם בתחום מדעי החיים

17 אפריל, 2022

החברה הציגה בישראל את החידושים בפלטפורמת המידול והסימולציה ואת השימוש שעושים כיום חוקרים בכלים אלה כדי לחקור מחלות ולפתח תרופות, שתלים ומכשור מותאמים אישית. "כשרופא רואה סימולציה תלת-מימדית, הראש שלו נפתח"

חברת דאסו סיסטמס (Dasault Systems) הצרפתית הציגה בתחילת החודש, במסגרת כנס מקצועי שהתקיים במלון "דניאל" שבהרצליה, את החידושים האחרונים בפלטפורמת המידול והסימולציות Simulia. תוכנת SIMULIA נחשבת לאחד מהיישומים הפופולאריים בתעשיות הייצור והפיתוח בישראל, והיא כלולה כחלק אינטגרלי בפלטפורמת 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס. יישומי SIMULIA כוללים את חבילת ABAQUS לניתוח מערכות בשיטת ה-finite element analysis, הנדסה באמצעות מחשב, ואפליקציית הניתוח CATIA.

הפלטפורמה מאפשרת לבצע מגוון של סימולציות של התנהגות פיזיקאלית של חלקים ומערכות, ומשמשת לפיתוח מוצרים בתחומי התעופה והרכב, האלקטרוניקה, ההנדסה, מכשור רפואי ועוד. כך למשל, התוכנה שימשה את חברת אוויאיישן (Eviation) הישראלית לצורך פיתוח המטוס החשמלי Alice, שמציג מבנה אווירודינאמי וארכיטקטורה ייחודית וחדשנית בעולם התעופה.

לצד תעשיות כמו תעופה ורכב, שבהן דאסו סיסטמס פעילה מראשית דרכה, בשנים האחרונות גיבשה החברה אסטרטגיית חדירה לעולמות מדעי החיים והרפואה המותאמת-אישית, שגם עבורם כלי תלת-מימד, אנליזות חישוביות וסימולציות פיזיקאליות מציעות ערך מוסף גדול. כך למשל, במסגרת הכנס, הציג עדי מורלי, חוקר בכיר באוניברסיטת תל אביב כיצד נעשה שימוש בפלטפורמה במסגרת מחקר, אותו הוא מוביל, אשר חוקר בעיות נפוצות בתפקוד של המסתם האאורטלי בלב וכיצד ניתן להחליפו בפרוצדורות ניתוחיות. תפקידו של המסתם האאורטלי הוא לאפשר מצד אחד לדם לזרום מהלב אל הגוף ומנגד למנוע מן הדם לחזור אחורה אל חדרי הלב. בעיות בתפקוד המסתם, הן כתוצאה מהצטברות סידן או כתוצאה מבעיה מבנית, עשויות להוביל למחלות לבביות, למשל אי-ספיקה, ולחייב את החלפתו במסתם מלאכותי.

באמצעות הפלטפורמה של דאסו סיסטמס בנה צוות המחקר מודלים תלת-מימדיים ריאליסטיים של המחלות הנפוצות ודרכי הטיפול. המודלים הללו משמשים הן לצורך מחקר והן כדי לבצע סימולציות לצורך אופטימיזציה של השתלת מסתם חלופי. "כשרואים את הסימולציות התלת-מימדיות, זה פותח לרופא עולם חדש. על ידי הפלטפורמה ניתן להתאים את החלקים המכניים בהתאמה אישית למטופל הספציפי – על פי גודל צורה ספציפית והתאמה לתנאי לחץ שונים המותאמים לכל מטופל."

פרויקט הלב הדיגיטלי

החזון של דאסו הוא לרתום את הכלים שלה כדי שניתן יהיה לבנות ייצוג ממוחשב של איברים אנושיים, אשר ישמשו לצורך בדיקות וירטואליות של תרופות ושל תהליכי ריפוי, ובעתיד אולי לייצר עותק דיגיטלי ייחודי לכל חולה, כדי להתאים עבורו תרופות ודרכי טיפול אישיות.

פרויקט הדגל של החברה בתחום זה הוא The Living Heart Project, שבמסגרתו בנתה דאסו תאום דיגיטלי של הלב האנושי, אשר  משמש כבסיס למחקר רפואי, הכשרת רופאים ומנתחים, פיתוח תרופות חדשות וביצוע ניסויים קליניים. סביב הפרויקט הוקם קונסורציום, שבו חבר גם הצוות של מורלי, הפועל מול ה-FDA במטרה שהלב הדיגיטלי ישמש ככלי בעל תוקף באישור תרופות וטיפולים.

במסגרת אסטרטגיית מדעי החיים שלה, דאסו ביצעה בסוף 2019 רכישה אסטרטגית של חברת Medidata האמריקאית, תמורת 5.8 מיליארד דולר, אשר פיתחה פלטפורמת ענן מבוססת בינה מלאכותית, המאפשרת לחוקרים ורופאים לערוך ניסויים קליניים, לשתף מידע ולנתח תוצאות, במטרה להאיץ ולייעל את הפיתוח של תרופות חדשות.

אלי בויקיס, מנכ"ל דאסו סיסטמס ישראל: "דאסו בנתה אקוסיסטם שלם סביב עולם מדעי החיים. אנחנו פעילים גם בתחום המחקרי וגם בתעשיית המכשור הרפואי. הייחוד של דאסו הוא ביכולת לחבר בין פתרונות לכדי פלטפורמה אחת."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: ביג דאטה , חדשות , מדע , מכשור רפואי

פורסם בתגיות: אלי בויקיס , דאסו סיסטמס , עדי מורלי