Deeyook התל אביבית פיתחה טכנולוגיית מדידת מרחקים חדשה

8 יוני, 2022

בסוף 2022 תתחיל לספק שירותי איתור מיקום בדיוק של 10 ס"מ בלבד, המבוססים על קושחה המוטמעת בתוך שבבי IoT של חברת אינפינאון. "אנחנו מבצעים אינטרפרומטריה של אותות אלחוטיים"

בתמונה לעלה: מייסד משותף ומנכ"ל דיוק, גדעון רותם. "הפרטיות של הלקוח נשמרת במלואה"

חברת Deeyook התל אביבית הגיעה לשלב הגמר בתחרות Oracle Statrup Idol וקיבלה הזדמנות להציג את הטכנולוגיה שלה בפני פאנל של עשרות אנליסטים מארה"ב ואירופה, בהם מומחים מגרטנר ומפורסטר. דיוק, אשר קיבלה את הערכת Best Overall pitch, הציגה טכנולוגיה מפתיעה למדידת נתוני מיקום של אבזרים מקושרים, המגיעה לרמת דיוק של 10 ס"מ בלבד. זאת בהשוואה לרמת דיוק של מספר מטרים המקובלת היום במערכות מיקום מבוססות Wi-Fi וסלולר. "חשיפת הטכנולוגיה מול אנליסטים ומשפיענים מחו"ל היא אחד מהאתגרים של חברות בשלבים המוקדמים", אמר מנכ"ל אורקל ישראל, ערן פייגנבאום.

אינטרפרומטריה אלחוטית

בשיחה עם Techtime הסביר מייסד משותף ומנכ"ל החברה, גדעון רותם, שהחברה פיתחה קונספט חדש למדידת מרחקים באמצעות שידורים אלחוטיים, המבוסס על מדידת שינויי פאזה בין האותות האלחוטיים. רותם: "מדידות המיקום במערכות Wi-Fi מתבססות על מדידת הפרשי זמנים (Time of Flight) ומדידות הספקי שידור, אשר לפיהן מבצעים חישוב להערכת המיקום של מקור השידור. הבעיה היא שמדידות זמנים ומדידות הספק הן לא רגישות לתנאי השטח ולא יכולות לחשב תופעות כמו למשל החזרות מקירות. לכן היכולת שלהן מוגבלת לרמת דיוק של מטרים בלבד.

"השיטה שלנו מוגנת באמצעות 7 פטנטים רשומים ועוד 10 פטנטים בתהליכי רישום. היא מבוססת על מדידת הפרשי פאזה בין האותות הנקלטים. אנחנו מודדים זוויות הגעה והפרשי פאזה בין אותות המגיעים ממשדרים שונים, ויכולים לחשב את ההפרש שהיינו מקבלים אם המשדרים היו עוברים בתווך ללא הפרעות (Line of Sight)". למעשה, החברה מבצעת מדידות אינטרפרומטריה על-גבי שידורי OFDM, ומתוך המידע הזה מבצעת חישובי טריאנגולציה לקבלת המיקום.

הקושחה נכנסת לשבבים של אינפיניאון

חברת דיוק הוקמה בשנת 2019 על-ידי גדען רותם וערן שפק, אשר בעבר הקימו ביחד את חברת Extricom אשר פיתחה מערכות Wireless LAN ונמכרה בשנת 2014 לחברת Allied Telesis היפנית. כיום דיוק מעסיקה כ-30 עובדים ונערכת לקראת השקת המוצר בסוף 2022 ומתן שירותי מיקום באמצעות הענן. בימים אלה החברה מבצעת ניסויי פיילוט בארצות הברית, גרמניה ויפן, המבוססים על שיתוף פעולה עם חברת אינפיניאון. בינואר 2022 נחתם הסכם שיתוף פעולה עם אינפיניאון שבמסגרתו היא מתקינה את תוכנת הקושחה (Firmware) של דיוק בשבבי המודם ממשפחת AIROC Wi-Fi, המאפשר לזהות את מיקומם.

רותם: "המוצר שלנו שייצא בסוף השנה הוא שירות המאפשר לאתר את השבבים של אינפיניאון. התוכנה נמצאת במודם ה-Wi-Fi. הלקוח קונה תג עם שבב אינפיניאון וקונה ממני שירות שיגיד לו היכן התג נמצא. אם שמים את התג על טלפון, השירות יכול לדווח לך היכן הטלפון נמצא. הפרטיות של הלקוח נשמרת במלואה מכיוון שאני לא משתמש בנתוני המשתמש, רק בנתוני הרדיו. אני לא יודע לאיזה אובייקט הנתון מוצמד. ההצמדה בין המיקום לבין האובייקט נעשית על-ידי הלקוח, ולכן המידע הזה נמצא רק אצלו".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות