"מה שמושך עובד איכותי זה עניין, לא גלידה"

20 יוני, 2022

המשבר בהייטק מביא חברות רבות לשקול מחדש את אסטרטגיות גיוס העובדים, המתבססות על פינוקים ראוותניים. מנכ"לית קודווליו, טלי שם טוב, סבורה כי מפתחים ומהנדסים טובים מעולם לא נמשכו לדברים הנוצצים, אלא לעניין מקצועי

המשבר בשוקי ההון העולמיים אמנם חתך דרמטית את שוויין של חברות ההייטק הישראליות בבורסה, אך טרם היתרגם לגלי פיטורין, פשיטות רגל או מכירות חיסול. ואולם, ההערכות מדברות כי הכלכלה האמריקאית, ואחריה יתר העולם, צועדים בסבירות גבוהה למיתון, ועל כן מוקדם להעריך עדיין את מלוא ההשלכות על מגזר הייטק המקומי.

אחד ההיבטים שאותם צפויים התנאים הכלכליים החדשים לשנות הוא התחום הקרוי "מיתוג מעסיק", שבשנים האחרונות הפך בישראל לתעשייה של ממש. במסגרת הקרב על כל עובד, התחרו ביניהן חברות ההייטק מי מרעיפה על עובדיה פינוקים וצ'ופרים יותר גרנדיוזיים, מחופשות ליעדים אקזוטיים ועד מסיבות אקסקלוסיביות עם מיטב האמנים. כעת, נראה שחברות ההייטק יצטרכו לחשוב על אסטרטגיות אחרות למשוך ולשמר עובדים.

קןדווליו (CodeValue) הוא חברה שהנכס העיקרי שלה הוא העובדים שלה. מדובר בבית תוכנה המספק שירותי פיתוח ואינטגרציה בעולמות הדיגיטל והענן. החברה מעסיקה צוות של מפתחים בכירים, המשתלבים בתוכניות פיתוח של לקוחות החברה, שמגיעים ממגזרי ההייטק, הבנקאות והפיננסיים, הביטחון, סייבר ועוד.

בשיחה עם Techtime מספרת מנכ"לית ומייסדת-שותפה של החברה, טלי שם טוב, על התנהלותה של החברה, שלא תמיד נסחפה עם הטרנד התורן."גם כשכולם מסביבנו נהגו בפזרנות, אנחנו נקטנו גישה שמרנית יותר. יש לנו חובה כלפי העובדים, וגם כלפי המשקיעים, להתנהל בצורה אחראית."

שם-טוב היא מנהלת בעלת ותק ארוך בהייטק הישראלי. לפני שרכשה את הבעלות של קודווליו ב-2020, ביחד עם איל זילברמן, אלון פליס ואמיר צוקר, והובילה אותה להנפקה בבורסת תל אביב, היא ניהלה את חברת בדיקות התוכנה קוואליטסט (QualiTest) במשך 20 שנה (בשנים 2000-2020). במהלך השנים הללו היא היתה עדה לטלטלות רבות שאיימו על חברות ההייטק. "במשברים קודמים, כמו באג 2000 ובועת הדוט-קום, החברות החזקות, אלה ששמרו על ה-DNA שלהן, שרדו את המשבר. זה כמו תהליך דרוויניסטי. גם הפעם זה מה שיהיה. גם אם תהיה האטה או מיתון, מי שיצלח את התקופה יהיו החברות היציבות."

המשבר הנוכחי אינו מפחית את הביקוש לשירותי פיתוח וטרנספורמציה דיגיטלית. אדרבא, לעיתים דווקא בתקופות של מיתון ההשקעה בטכנולוגיה עולה. קודווליו מצויה בתהליך של התרחבות והגדלת כוח האדם. בשלב זה, אסטרטגיית ההתרחבות שלה מתבססת בעיקר על רכישות של חברות פיתוח זרות. לחברה יש שלוחת-חוץ (off-shore) ברומניה. לאחרונה חתמה על הסכמים לרכישת שני בתי תוכנה נוספים, אחד ברומניה ואחד בבולגריה, מה שיגדיל משמעותית את כוח האדם.

קודווליו מעסיקה אנשי ארכיטקטורה ופיתוח תוכנה, UI/UX ומפתחי DEVOPS. אלה הם תחומים מאוד מבוקשים בהייטק הישראלי, והתחרות על כל עובד מיומן הינה עזה. שם טוב סבורה שהמפתח לגיוס ושימור עובדים אלה טמון בהבנת "אישיותו" של איש הפיתוח.

"אני לא מאמינה שמה שמושך אנשים זה מסיבות. אני חושבת שהתפתח כבר מיאוס מסוים לתרבות הזו. מה שמושך את האנשים האיכותיים זה הזדמנות להתפתח מקצועית והעובדה שיש משמעות למה שהם עושים. חשוב לשמור על המקצועיות של החברה ועל המובילות הטכנולוגית. אנחנו נקפידים לקחת את הפרוייקטים המשמעותיים ביותר, להישאר בקדמת הטכנולוגיה ולהעשיר את העובדים שלנו, לפתח כל הזמן את סל הכלים הטכנולוגי שעומד לרשותם. צריך להבין שמפתחים, מתכנתים ומהנדסים הם אנשים שחיים ונושמים טכנולוגיה, וזה הדבר שמושך אותם, לא גלידות במטבח.

"מה שמשמר עובדים זה עניין. כשמשעמם לעובד והוא לא מתפתח, הוא יעזוב גם אם תמורת שכר נמוך יותר. גם איזון בריא בין עבודה לחיים הפרטיים הוא היבט חשוב כיום. אלה האנשים שאנחנו מחפשים, כאלה עם סקרנות מקצועית. כמובן שגם חשוב לפנק את העובדים ולגרום להם להרגיש בנוח, אך זה לא העיקר."

לדברי שם טוב, תהליך הגיוס הוא ההזדמנות הטובה ביותר לשקף לעובד הפוטנציאלי את רמתה המקצועית של החברה. "תהליך הגיוס צריך להיות מקצועי. יש חברות אחרות שוויתרו על כך מחשש לאבד מועמדים אם תהליך הגיוס יהיה תובעני מדי. אני סבורה להיפך. ככל ששמקפידים על תהליך גיוס ברמה גבוהה, עם מעורבות של אנשי המקצוע הבכירים בחברה, כך תוכלו לעורר בעובד האיכותי רצון גדול יותר להשתלב בחברה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טכנולוגיות מידע , ענן , ריאיונות

פורסם בתגיות: CodeValue , טלי שם טוב