וויביט השלימה טייפאאוט ראשון של ReRAM

29 יוני, 2022

הדגימה יכולת עבודה של SoC עבור יישומים משובצים הכולל זיכרון התנגדותי 256Kb, מיקרו-בקר מבוסס RISC-V וממשקי תקשורת. "זוהי אבן דרך מרכזית משום שמדובר בטייפאאוט ברמת ייצור, ולא ברמת פיתוח"

בתמונה למעלה: סכימת שבב ההדגמה החדש על רקע קו הייצור של סקייווטר בארה"ב

חברת וויביט ננו (Weebit Nano) מהוד השרון השלימה ייצור ראשוני (Tapeout) של מערכת מלאה להדגמת שימוש מעשי בזכרון ההתנגדותי בלתי נדיף מסוג ReRAM, שהיא פיתחה בשיתוף פעולה עם מכון המחקר הצרפתי  CEA-Leti. שבבי ההדגמה יוצרו בחברת SkyWater האמריקאית בתהליך ייצור CMOS כמעט-סטנדרטי. חברת סקייווטר מוכרת כיצרנית שבבים קטנה המייצרת רכיבים בעיקר עבור מערכת הביטחון האמריקאית ועבור יישומים תובעניים בתחומי התעופה, התעשייה והמכשור הרפואי.

שבב ההדגמה שפותח במכון הצרפתי הוא למעשה רכיב SoC מלא המיוצר בגאומטריה של 130 ננומטר וכולל זכרון ReRAM בנפח של 256Kb , מיקרו-בקר מבוסס RISC-V וממשקי תקשורת. ניתן לתכנת את רכיב ההדגמה ולהריץ עליו יישומים המנצלים את יכולות העיבוד ושמירת הזכרון. החברה מסרה שהוא יכול לשמש כפתרון מלא ליישומים משובצים העומדים בתנאי סביבה קשים כמו טמפרטורות גבוהות, קרינה, יכולת לתפקד במשך 10 שנים בטמפרטורות גבוהות ורמת צריכת הספק קטנה מאוד במצב המתנה. למעשה, אלה תכונות מבוקשות מאוד בתחום המערכות הצבאיות והתעשייתיות.

שוק היעד הראשוני: מערכות משובצות

טכנולוגיית הזכרון של וויביט מתאפיינת בצריכת הספק נמוכה במיוחד לצד עמידה בטמפרטורות גבוהות ובתנאי סביבה קשים. כך למשל, ניסויים שבוצעו ברכיב זיכרון 28 ננומטר, הראו שהוא ממשיך לתפקד ביעילות גם לאחר שנחשף במשך 15 שעות ברציפות לטמפרטורה של 210°C. נשיא ומנכ״ל SkyWater, תומס סונדרמן, אמר שהחברה מתכננת להציע את הטכנולוגיה ללקוחותיה. "הטכנולוגיה הזאת מעוררת עניין רב והתלהבות בקרב לקוחותינו", סיפר.

בחודש אפריל 2022 החברה דיווחה על התקדמות בתהליך הפיתוח של הרכיב, ובהזדמנות הזאת גם מסרה שלאחר שהמודול יוסמך לייצור בחברת סקייווטר, "ניתן יהיה להתחיל בייצור המוני". האם הדבר מלמד שהחברה מתכננת לפתח ולספק מודול מלא במתכונת של חברת פאבלס? סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של החברה, ערן ברימן, אמר ל-Techtime שיש אומנם מחשבות כאלה לגבי העתיד הרחוק, אולם הדבר לא קשור למבנה של שבב ההדגמה עצמו.

ברימן: "בטווח המיידי אנחנו מתמקדים בשוק המערכות המשובצות ורוצים להראות ללקוחות שהם יכולים להטמיע את הזיכרון בתוך התכנונים שלהם. מבחינתנו זוהי אבן דרך מרכזית משום שמדובר בטייפאאוט ברמת ייצור ולא ברמת פיתוח. ברגע שנסיים את כל תהליכי הבדיקות והסמכת הווייפרים שאנחנו מקבלים מסקייווטר, פירוש הדבר שאנחנו מוכנים לייצור המוני ולשיווק".

שוק ה-ReRAM על סף פריצה

חברה נוספת המעורבת בייצור הזכרון ההתנגדותי היא ככל הנראה גלובלפאונדריז. בעבר וויביט דיווחה שהיא מביאה את הטכנולוגיה ליכולת ייצור בטכנולוגיית FD-SOI בגאומטריה של 22 ננומטר (הנמצאת בידי גלובלפאונדריז). השלמת המעבר ל-22 תהיה אבן דרך חשובה, מכיוון שכיום זוהי טכנולוגיית הייצור הנפוצה ביותר בתעשייה מאחר שהיא מעניקה את נקודת האיזון הטובה ביותר בין ביצועים, הספק ועלות. "התהליך יעניק לנו יתרון חשוב, מכיוון שלא ניתן לייצר זכרונות flash RAM ב-22 ננומטר".

וויביט ננו נסחרת בבורסה האוסטרלית לפי שווי של כ-268 מיליון דולר. כיום היא מעסיקה כ-50 עובדים, מהם כ-30 בישראל והשאר בצוות פיתוח השבבים בצרפת. קופת החברה כוללת יותר מ-50 מיליון דולר. זאת לאחר שבשנת 2021 בוצעה סדרה של גיוסי הון, ובתחילת 2022 נרכשו מניות רבות על-ידי משקיעים שקיבלו אופציה לרכוש מניות במחירים נמוכים ממחיר השוק.

אחת מהסיבות למהלך של המשקיעים נעוץ בעובדה שבניגוד לרוב מניות השבבים בשוק, מניית וויביט ננו שמרה יחסית על ערכה בחודשים האחרונים. ייתכן שהדבר גם קשור לציפייה משוק הזכרונות ההתנגדותיים. להערכת חברת המחקר Data Bridge, שוק זכרונות ה-ReRAM צפוי לצמוח בקצב של כמעט 17% בשנה עד לשנת 2028, ולהגיע להיקף של יותר מ-1.5 מיליארד דולר. פירוש הדבר שמדובר בשוק חדש מאוד שרק כעת מתחיל לצבור תנופה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: וויביט