"מפעלים רבים שוקלים להעתיק את הייצור מחוץ לישראל"

4 יולי, 2022

סקר שיוצג בכנס SE לתעשייה ותשתיות מעלה כי בקרב תעשיינים רבים יש חשש מהפגיעה של האינפלציה והמיתון. "הצורך של רבים מהמפעלים אינו בשיפור נקודתי אלא בטרנספורמציה טכנולוגית היקפית"

כנס SE לתעשייה ותשתיות, אשר יתקיים בשבוע הבא במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב, יעסוק בצומת שבו מצויה התעשייה הישראלית, שצלחה את משבר הקורונה וכעת נאלצת להתמודד עם אתגרים חדשים כמו אינפלציה, חשש ממיתון, התנודתיות בשער הדולר והמשך השיבושים בשרשרת האספקה. מנכ"לית קבוצת תפן (Tefen), מלי ביצור-פרנס, אשר תוביל את הפאנל המרכזי בכנס בהשתתפות שורה של מנכ"לים בכירים, מלווה בשנים האחרונות מקרוב את התעשייה הישראלית במסגרת תפקידה כיו"ר המכון לייצור מתקדם, המסייע למפעלי תעשייה באימוץ טכנולוגיות מתקדמות מעולמות התעשייה החכמה.

מסקר שערכה תפן ויוצג בכנס עולה כי מפעלי תעשייה רבים שוקלים להעביר קווי ייצור לחו"ל. ביצור-פרנס: "יש חשש גדול מהעתיד בקרב תעשיינים, והם שוקלים בלית ברירה להעתיק קווי ייצור מחוץ לישראל.  היתה מחשבה שמי שיצליח לשרוד את משבר הקורונה ייצא מחוזק ויתרומם לגבהים חדשים. אלא שמתברר שהקושי מתחיל עכשיו. איש לא ציפה למכות החדשות שניחתו על התעשייה בדמות אינפלציה ומיתון. צריך לחשוב איך ניתן לעזור להם."

אחד המפתחות לשרידותה של התעשייה הישראלית היא האצת המעבר למודל של תעשייה חכמה, שמתבססת יותר על אוטומציה וניהול מבוסס נתונים המאפשרים לחסוך בעליות ולשפר את התפוקה. זהו למעשה המנדט שעל בסיסו הוקם המכון לייצור מתקדם, שהוקם בינואר 2020 ביוזמת מינהל התעשיות במשרד הכלכלה ופועל מאזור התעשייה תפן. המכון מספק לחברות תעשייה ברחבי הארץ שירותי איבחון, ייעוץ והטמעה מסובסדים בתחום התעשייה החכמה.

פעילות המכון תעמוד במרכז הכנס, ויועצים של המכון יספקו אבחון וייעוץ ראשוניים לתעשיינים שיגיעו לכנס. כמו כן, במקום יוקם מיצג הדגמה של טכנולוגיות מתקדמות. "המודעות בקרב תעשיינים בישראל לפתרונות האלה עלתה מאוד. יש אמון גדול בכך שהטכנולוגיות הללו יכולות לסייע להם."

מנתונים שחשף המכון באחרונה עולה כי נכון לחודש מרץ 2022, המכון ערך כ-250 אבחונים למפעלי תעשייה מתחומי המתכת, פלסטיקה וגומי, הרכבות אלקטרוניות, ריהוט ועוד. מתוך כלל המפעלים שסיימו את תהליך האבחון והייעוץ, כ-200 נמצאים כבר בשלבי הטמעה של טכנולוגיות. על פי הנתונים שנאספו עד כה בעשרות חברות הנמצאות בשלבי הטמעה, חל שיפור של 26% במדד בשלות תעשייה 4.0 ושיפור ממוצע של כ-25% בפריון.

ביצור-פרנס: "יש ביקוש אדיר לפעילות של המכון. מאידך, מתברר שהצורך של רבים מהמפעלים אינו בשיפור נקודתי אלא בטרנספורמציה היקפית יותר, כמו למשל הקמת קווי ייצור אוטומטיים. אנחנו מזהים צורך מהותי בעיקר בענפי הפלסטיקה והאלקטרוניקה. זה עניין של להיות או לחדול."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה וניהול

פורסם בתגיות: המכון לייצור מתקדם , כנסים , מלי ביצור פרנס , תפן