סטיקספיי הדגימה קישוריות 5G עם לוויינים מנמיכי רום

7 יולי, 2022

הטכנולוגיה מיועדת לקדם את הקישוריות המהירה של מטוסים, ספינות וכלי-רכב יבשתיים. תיושם באמצעות תשתית הלוויינים של OneWeb, אשר מתכננת להקים מערך של 648 לווייני תקשורת בגובה של כ-1,200 ק"מ

בתמונה למעלה: המסוף הלווייני של סטיקספיי על גג רכב הניסוי לפני שבוע בבריטניה

חברת סטיקספיי (SatixFy Communications) מרחובות הדגימה לפני שבוע יכולת קישוריות בין לוויינים מנמיכי רום (LEO) לבין תחנת קליטה קרקעית ניידת בטכנולוגיית הדור החמישי (5G). הטכנולוגיה פותחה במסגרת תוכנית Sunrise של סוכנות החלל האירופית (ESA) ובסיוע סוכנות החלל הבריטית. ההדגמה בוצעה ב-28 ביוני 2022 במתקני סוכנות החלל הבריטית בהארוול, בריטניה, בשיתוף עם מפעילת הלוויינים OneWeb.

במסגרת ההדגמה הותקן מסוף משתמש DVB-S2X המבוסס על רכיב ASIC של סטיקספיי על-גבי מכונית הנמצאת בתנועה. המסוף השתמש בערוץ הדור החמישי (5G Radio Access Network) כדי ליצור קשר עם לווייני LEO של OneWeb אשר נעים בגובה של 1,200 ק"מ. הוא ביצע בהצלחה תהליכי דילוג תדרים והעברת משימת התקשורת מלוויין ללוויין (handover), תוך כדי שמירה על קשר רציף עם לוויין GEO בגובה של 36,000 ק"מ, אשר ממנו הגיעו שידורי וידאו ואודיו חיים ברמת 4K UHDTV. חברת OneWeb מסרה שזו היתה הפעם הראשונה בעולם שבה אבזר 5G התחבר ללוויין.

תשתית תקשורת עבור 648 לוויינים

חברת OneWeb נמצאת בבעלות משותפת של ממשלת בריטניה ושל המיליארדר ההודי בהרטי מיטל (Bharti Mittal) ונמצאת כעת בתהליכי הקמת רשת תקשורת לוויינית המבוססת על 648 לוויינים אשר יקיפו את כדור הארץ במסלול נמוך (LEO). מנכ״לית סטיקספיי בריטניה, סימונה גת, אמרה שתוצאות הניסוי מחזקות את מעמדה של סטיקספיי בשוק המתפתח של תקשורת 5G בלוויין. להערכת חברת המחקר Northern Sky, השוק הזה צפוי להגיע להיקף של כ-35 מיליארד דולר בשנת 2030.

מנהלת חטיבת התקשורת בסוכנות החלל האירופית, אלודי וייאו, אמרה שלווייני OneWeb והאנטנות השטוחות והמתקדמות של סטיקספיי, "יאפשרו לנו להבטיח קישוריות במהירות גבוהה בכל מקום״. חברת סטיקספיי הוקמה בשנת 2012 על-ידי יואל גת זכרונו לברכה, אשר ייסד בעבר את גילת תקשורת לוויינית. כיום היא מעסיקה כ-210 עובדים בעיקר בישראל ובבריטניה. בחודש מרץ 2022 היא חתמה על עיסקת מיזוג עם חברת המדף הבורסאית (SPAC) האמריקאית Endurance Acquisition Corp הנסחרת בנסד”ק. המיזוג בוצע לפי שווי חברה של 632 מיליון דולר. עם סגירת העסקה, מניות סטיקספיי צפויות להיסחר בנסד״ק תחת הסימול SATX.

פתרון מלא מרמת השבב ועד לרמת המערכת

הניסוי המחיש יכולת העברת אודיו ונתונים, ומעבר חלק בין אלומות לוויין ובין תדרים שונים. חברת סטיקספיי מפתחת ומייצרת שבבים המשולבים במודמים עבור תקשורת לוויינים, ואנטנות Phased Array המאפשרות כיוון אלקטרוני ותקשורת עם מספר אלומות שידור במקביל. בתחילת 2021 הפרוייקט נכנס לשלבים המעשיים בעקבות בקבלת מענק של 32 מיליון פאונד מסוכנות החלל הבריטית. במסגרתו פיתחה סטיקספיי גם את המטעד עבור הלוויין, המבוסס על טכנולוגיית דילוג-אלומה (Beam Hopping).

המטעד מספק פתרון שלם ללוויינים ומבוסס על שבבים של סטיקספיי. הוא כולל מערך עיצוב אלומה (Digital Beam-Former), שבבים לניהול ערוץ ה-RF והמודמים ואנטנות עיצוב אלומה מסוג Phased Array. סטיקספיי היתה אחראית גם על פיתוח תחנת הקליטה הקרקעית. הפרוייקט מובל על-ידי חברת OneWeb וקונסורציום של תעשיות חלל בריטיות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות