ארבה פיתחה חליפת מכ"ם המקיפה את הרכב מכל צדדיו

19 יולי, 2022

מכ"ם Lynx החדש כולל 288 ערוצי שידור. השימוש בו כמכ"ם צדי ביחד עם מערכת הדגל של החברה, פניקס, מעניקה למכונית כיסוי מכ"מי מלא של 360° בטווח של 280-350 מטר

בתמונה למעלה: מבט אל תוך המכ"ם הצדי Lynx

חברת ארבה (Arbe) התל אביבית הכריזה על חליפת מכ"ם מלאה המאפשרת לספק לרכב כיסוי מכ"מי של 360° במחיר שלהערכת החברה עומד בדרישות של תעשיית הרכב. ההכרזה היא תוצאה של סיום עבודות הפיתוח על המכ"ם הצדי החדש, Lynx, אשר כולל 288 ערוצי קליטה ושידור וטווח גילוי של 260 מטר. החליפה שהחברה מציעה כוללת שש מערכות מכ"ם המקיפות את הרכב. מלפנים ומאחור מוצבות שתי מערכות מכ"ם הדגל של החברה, Phoenix Perception Radar, אשר כולל 2,304 ערוצי שידור וקליטה וטווח גילוי של 350 מטר, כאשר בארבעת פינות הרכב מוצבות מערכות Lynx החדשות (תמונה למטה).

מערכות המכ"ם הצדי פועלות בתיאום מלא עם שתי המערכות הראשיות: המידע מנותח בתוכנת ההתמצאות של החברה, אשר מספקת תמונה מלאה ורציפה של כל סביבת הרכב. המעבד המרכז של המערכת הוא שבב עצמי של ארבה, אשר מאפשר ללקוחות לפתח יישומי מכ"ם ספציפיים משלהם. המנכ"ל קובי מרנקו אמר שמדובר במכ"ם ההיקפי הראשון בתעשייה. שלא במקרה, החליפה החדשה מיועדת לשימוש במערכות חצי אוטונומיות ברמת +2L. זוהי רמת ביניים שהוגדרה על-ידי מובילאיי ב-2017 ומתארת נהיגה הנעזרת במערכת ADAS אקטיבית, המאפשרת ביצוע פעולות כמו שמירה על נתיב הנסיעה והתאמת המהירות לתנאי הדרך.

חליפת המכ"ם מותאמת לרמה +L2

ראוי לזכור שרמת האוטונומיות של כלי רכב מסווגת לפי שש דרגות: L1 היא רכב ידני מלא הכולל בקרה פשוטה דוגמת בקרת מהירות שיוט (cruise control), ברמת L2 יכולות מערכות אוטונומיות לשלוט על האצה, האטה והיגוי, אולם הדבר נעשה בפיקוח מלא של נהג אנושי. מערכות ADAS מיועדות לשימוש ברמה הזו. המעבר לרמת L3 הוא זינוק טכנולוגי, אם כי מנקודת מבטו של המשתמש הוא כמעט ואינו מורגש. ברמה הזאת יש לרכב מודעות סביבתית מלאה, והוא מסוגל לבצע החלטות – למשל האצה מוגברת כאשר מתבצעת עקיפה של רכב איטי. אולם עדיין חובה שיהיה נהג אנושי המפקח על הרכב.

רמת L4 היא נהיגה אוטונומית מלאה. בעקרון, הרכב יכול לנהוג באופן עצמאי לגמרי, ואפילו לקבל החלטות ולהתערב במהלך הנהיגה כאשר חל שיבוש או שיש תקלה במערכות הרכב, אולם הנסיעה עדיין מתבצעת תחת פיקוח של נהג אנושי. הרמה הגבוהה ביותר היא L5: זהו רכב אוטנומי אשר יוכל להשלים משימה ללא מעורבות אנושית. בחלק מדגמי הקונספט של הרמה הזאת, אפילו אין גלגל הגה. במקור, מובילאיי הגדירה את קטגוריית +L2 כדי לקדם את המפה המתעדכנת שלה (REM), אולם בפועל הקטגוריה כוללת שימוש נרחב בחיישני LiDAR, שמולם מתחרות מערכות המכ"ם של החברה.

טכנולוגיית עיצוב אלומה יעילה

חברת ארבה פיתחה ערכת שבבי מכ”ם לרכב המבוססים על טכנולוגיית Frequency Modulated Continuous Wave, שבה מתבצע שידור רציף של אותות בתדר משתנה (Chirp signal), והמרחק של האובייקטים מחושב בהתאם להפרשי התדר והמופע (פאזה) בין האותות המשודרים והאותות הנקלטים. המכ”ם מפיק תמונה רב-מימדית (4D) של סביבת הרכב: גם אובייקטים נייחים וגם אובייקטים ניידים. ליבת הטכנולוגיה מבוססת על שימוש באנטנת AESA, שבה המכ"ם סורק את הסביבה באמצעות עיצוב אלומה (beam forming) ולא באמצעות סיבוב האנטנה.

הדבר מתבצע באמצעות מטריצה של משדרים המחוברים אל אלמנטים קורנים מקבילים. באמצעות הבדלים זעירים בין הפזה והעוצמה של האותות המשודרים מכל אלמנט, נוצר אפקט של התאבכות בונה והתאבכות הורסת בין אותות השידור, אשר מתבטא בהיווצרות קרן שידור כיוונית חזקה, אשר מבצעת למעשה סריקה אלקטרונית של המרחב. ההישג הגדול של החברה טמון ביכולתה לייצר מערך הכולל הרבה מאוד אלמנטים בגודל ובמחיר תחרותיים. כך למשל, מכ"ם Lynx כולל מטריצה של 24X12 משדרים, בשעה שלמערכות המכ"ם המתחרות, כוללות להערכת החברה מטריצה של 3X4 משדרים.

למידע נוסף על החברה: Arbe Robotics

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , מכ"ם , רכב אוטונומי , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: Arbe , RADAR , ארבה , ארבה רובוטיקס , מכ"ם