תע"א תספק מטוס ביון למדינה אירופית

24 יולי, 2022

מדובר בהסכם בהיקף של כ-200 מיליון דולר, שבמסגרתו יפתחו התעשייה האווירית ואלתא חבילת לוחמה אלקטרונית, מודיעין, מכ"ם וניהול משימה. הם ככל הנראה ישולבו במטוס מנהלים סילוני שיימסר למדינה שהיא חברה בברית נאט"ו

התעשייה האווירית (IAI) קיבלה הזמנה בהיקף של כ-200 מיליון דולר לאספקת מטוס לניהול משימות עבור מדינה אירופית שהיא חברה בברית נאט"ו. המטוס יפותח על-ידי התעשייה האווירית ועל-ידי החברה הבת אלתא. הוא יכיל מערכות מודיעין אשר התע"א הצליחה למזער באופן המאפשר להתקין אותם במטוס מנהלים סילוני, במקום במטוס מטען גדול כפי שהיה בעבר. מנכ"ל חברת אלתא, יואב תורג'מן, אמר שהמטוס מעניק ללקוחות יתרון אסטרטגי. הוא כולל מערכות מכ"ם סריקה אלקטרונית מסוג AESA ואלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית.

לא נמסרו פרטים נוספים על תכולת הפרוייקט, אולם התעשייה האווירית רמזה שמדובר בפיתוח פתרון מלא אשר יותקן במטוס מנהלים, ולא במטוס רחב גוף. כיום מציעים התעשייה האווירית ואלתא ארבעה קווים של מטוסי ניהול משימה. מטוס ברמת אייווקס (AEW&C) הכולל מערכות מכ"ם, אמצעים לזיהוי אויב או ידיד (Identification, Friend or Foe), מערכות מודיעים אלקטרוני ומערכות תקשורת המאפשרות לייצר תמונת מצב של החזית. המטוס גם מצוייד במערכת ניהול קרב, מערכת התראה, מערכת ציון מטרות ושתי מערכות מכ"ם המעניקות לו יכולת התמצאות סביבתית מלאה. עסקאות מהסוג ובהיקף הזה אינן מאוד נפוצות. בשנת 2020 היא קיבלה הזמנה לאספקת מטוס ביון ובקרה אלקטרוני למדינה אירופית בהיקף של כ-350 מיליון דולר.

מכירות שיא של 4.5 מיליארד דולר

גרסת AGS היא של מטוס מעקב אחר פעילות קרקעית הכולל מערכות מכ"ם, מודיעין אלקטרוני ומטעדים אלקטרו אופטיים אשר מזהירם ועוקבים אחר מספר גדול של מטרות בו-זמנית. בגרסה הימית (Maritime Patrol Aircraft), המטוס מצוייד במערכות דומות, אשר הותאמו לסביבה הימית. הוא כולל גם מערכות עזר ללוחמה בצוללות ומערכות ומערכות למשימות חיפוש והצלה. התעשייה האווירית מסרה שהוא נמצא בשימוש אצל לקוחות רבים ברחבי העולם. הגרסה הרזה ביותר של המערכת היא מטוס למשימות מודיעין אלקטרוני (SIGINT) הנמצא בשימוש נרחב בצה"ל.

המתיחות הגלובלית מתבטאת בעלייה במכירות של התעשייה האווירית. בשנת 2021 הגיעו מכירותיה לשיא של כ-4.5 מיליארד דולר. הצמיחה במכירות נועת בעיקר מצמיחה של כ-10% בתחום הצבאי, עקב ביקוש גובר למוצרי חטיבת מערכות טילים וחלל וחטיבת כלי הטיס הצבאיים. בחודש מרץ 2022 היא דיווחה על עלייה חזקה בצבר ההזמנות, להיקף של כ-13.4 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-12.6 מיליארד דולר בסוף 2020. קופת המזומנים של החברה כוללת כיום כ-905 מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלתא , לוחמה אלקטרונית , תעשייה אווירית