אינטל מחסלת את פעילות Optane

1 אוגוסט, 2022

דיווחה על ירידה של של 22% במכירות ברבעון השני 2022. פעילות אופטיין נמצאת זמן רב בתהליכי גסיסה - בעקבות עסקת ה-SSD עם SK hynix ויציאת מייקרון מטכנולוגיית 3D XPoint שעליה מבוסס המוצר

גרזן ההתייעלות של מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, פגע השבוע בפרוייקט Optane, שנועד להאיץ את מהירות העיבוד של מחשבים המבוססים על מעבדי Intel Core, באמצעות הצבת מודולי זיכרון גדולים ומהירים סמוך למעבד עצמו, ובנפרד ממדיית הזכרון שהיא בדרך-כלל איטית יותר מהמעבד. בעקבות ההחלטה היא ביצעה מחיקה של 559 מיליון דולר מהמאזן, הנובעת ממלאים שנצברו במהלך פעילות החטיבה. המחיקה הביאה לפגיעה נוספת בתוצאות הכספיות של החברה, שהיו גרועות מאוד מבחינתה: המכירות ברבעון הסתכמו בכ-15.3 מיליארד דולר בהשוואה למכירות של כ-19.6 מיליארד דולר אשתקד.

פגיעה יוקרתית קשה

הרווח הנקי התכווץ בכ-80%, לכ-1.18 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח של 5.57 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הדו"ח הפיל בסוף השבוע את מניית אינטל בנסד"ק ממחיר של 39.7 דולר למחיר של 36.3 דולר, המעניק לחברה שווי שוק של 149 מיליארד דולר. שתי המכות הקשות ביותר היו ירידה של 25% במכירת מעבדים למחשבים אישיים, להיקף של 7.7 מיליארד דולר, וירידה של 15% במכירת מעבדים למרכזי נתונים (להיקף של 4.6 מיליארד דולר). המכה היוקרתית הקשה ביותר מבחינתו של המנכ"ל, היתה ירידה של 54% במכירות שירותי ייצור השבבים (Intel Foundry Services), להיקף של 122 מיליון דולר בלבד.

מאז כניסתו לתפקיד בפברואר 2021 מנהל פט גלסינגר אסטרטגיית התמקדות שנועדה להחזיר את אינטל לצמיחה באמצעות חיזוק מרכיב הייצור. במסגרת הזאת הוא הקים את חטיבת שירותי הייצור שנועדה להכניס את אינטל לשוק שירותי ייצור השבבים, שבו היא תתחרה מול חברות כמו TSMC, UMC וגלובלפאונדריז. במסגרת האסטרטגיה הזאת נחתם בתחילת 2022 הסכם לרכישת חברת טאואר סמיקונדקטור הישראלית תמורת 5.4 מיליארד דולר במזומן. מרכיבים אחרים באסטרטגיה כוללים הקמת מפעלי ייצור חדשים, הקמת חטיבת תוכנה גדולה, ויציאה מפעילויות שאינן צומחות או שאינן תומכות בליבת הפעילות.

מכירת חטיבת ה-SSD ל-SK hynix החלה את תהליך החיסול

במסגרת הזאת, אינטל נמצאת בתהליכי יציאה ממספר פעילויות, בהן הנפקה צפויה של חברת מוביאיי הישראלית שבעקבותיה היא תפסיק להיות חברה בת של אינטל. בדצמבר 2021 היא מכרה לחברת SK hynix הקוריאנית את מפעל הייצור של זכרונות NAND בסין (פאב 68 הצמוד לעיר דאליאן סמוך לצפון קוריאה) תמורת 7 מיליארד דולר. מדובר במפעל חדש שנחנך בחודש יולי 2016.

על-פי ההסכם בין שתי החברות, היצרנית הקוריאנית תקבל את כל הפעילויות של אינטל בתחום כונני NAND SSD ושבבי זכרון NAND. העיסקה צפויה להסתיים בסוף 2025, כאשר SK hynix תקבל לידיה את שאר הנכסים ואת כל הקניין הרוחני של אינטל בתחום תמורת 2 מיליארד דולר נוספים. למעשה, פרוייקט Optane היה השריד האחרון של חטיבת הזכרונות של אינטל, שהיא תכננה לשמור בידיה.

בדיעבד, חיסול הפעילות הזאת הוא מהלך הגיוני ומתבקש: עיסקת SK hynix מבטאת יציאה של אינטל מעולם הזכרונות. ראוי גם לזכור שביוני 2021 חתמה מייקרון (Micron) על הסכם למכירת מפעל הייצור שלה ביוטה, ארה"ב, לחברת טקסס אינסטרומנטס (TI). המפעל הזה ייצר זכרונות בטכנולוגיית 3D XPoint אשר מהווים את ליבת הסמיקונדקטור של Optane. מייקרון גם הודיעה שהיא תפסיק לייצר זכרונות בטכנולוגיית 3D XPoint, ותחפש טכנולוגיות אחרות עבור מרכזי נתונים. פירוש הדבר שפעילות Optane גוססת כבר זמן רב – עוד לפני שאינטל הכריזה על כך בפומבי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: Optane , אינטל