מערכת השמע של אורביט במטוס קרב אמריקאי

19 ספטמבר, 2022

קיבלה הזמנה סדרתית ראשונה בהיקף של כ-4.7 מיליון דולר. מערכת השמע התלת מימדית תוכננה במקור לשימוש במטוסי תובלה. בשנת 2020 דיווחה על זכייה בתחרות של לוקהיד מרטין לפיתוח מערכת שמע למטוסי F-16

חברת אורביט (Orbit) מנתניה קיבלה הזמנה ראשונה מסוגה לאספקה סדרתית של מערכות שמע דיגיטליות לשימוש במטוס קרב אמריקאי. מדובר בהזמנה הראשונה מצד הלקוח לייצור סדרתי של המערכת, בהיקף של כ-4.7 מיליון דולר. החברה מסרה שמדובר במערכת שהיא פיתחה עבור מטוס הקרב הספציפי, ואשר יסופקו ללקוח בשנים 2023-2024. מדובר בלקוח קיים של החברה, שהזמין ממנה עד היום מערכות מוטסות לניהול קשר ושמע בהיקף כולל של כ-14.4 מיליון דולר.

מנכ"ל אורביט, דניאל אשחר, אמר שהמערכת שפותחה עבור הלקוח כוללת יכולת שמע בתלת-מימד, הפחתת רעשים, איכות שמע מעולה ועמידה בתקנים צבאיים מחמירים. החברה תספק את מערכת Orion (תמונה למטה), מבוססת איתרנט, אשר בנויה בתצורת טבעת כפולה (Dual IP Ring) מוגנת בפטנט. בתצורה הזאת, כל יחידת משתמש כוללת את כל משאבי העיבוד הדרושים עבורה והיא משדרת את המידע בשני כיוונים בו-זמנית. כלומר אין יחידה מרכזית המנהלת את הרשת ולכן אין לה נקודת כשל בודדת.

הטייס יכול לשמוע את הטיל

ייחוד יוצא דופן של המערכת נעוץ ביכולת השמיעה התלת-מימדית (Spatial 3D Audio). במקור פותחה היכולת הזאת לצורך שיפור התקשורת בין אנשי הצוות במטוסי תובלה, מכיוון שמידע תלת מימדי משפר את היכולת להבין מידע כאשר מספר אנשים מדברים בו-זמנית. על-בסיס המערכת הזאת, היא פיתחה את גרסת Orion Combat המיועדת לשימוש במסוקים ולמטוסי קרב. כאן השמע התלת מימדי מספק מרכיב נוסף של מידע קריטי באמצעות מתן חיווי מרחבי לטייס. כך למשל, צפצוף התראה על איום מתקרב – נשמע באוזניו כמגיע מכיוונו האמיתי של האיום.

החברה לא מסרה מי הזמין את המערכת, אולם ראוי לציין שבחודש אוגוסט 2020 זכתה אורביט בתחרות על פרוייקט פיתוח מערכת שמע תלת-מימדית עבור הדור הבא של מערכות ניהול הקשר והשמע במטוסי 16-F של חברת לוקהיד מרטין (בתמונה למעלה). החברה דיווחה שנחתם הסכם מסגרת רב שנתי בין שתי החברות, שהיקפו המשוער עשוי להגיע להיקף של כ-46 מיליון דולר, במטרה לספק מערכת שמע מודרנית למטוסי F-16 המצויים בשירות בעולם. מדובר באחד ממטוסי הדור הרביעי המצליחים ביותר: כיום מצויים כ-3,000 מטוסים בשירות פעיל ב-25 חילות אוויר בעולם.

אורביט נסחרת בבורסת תל אביב בשווי שוק של כ-374 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2022 הסתכמו מכירותיה בכ-26.6 מיליון דולר, בהשוואה למכירות של כ-24.9 מיליון דולר אשתקד. קווי המוצר המרכזיים שלה הם בתחום תקשורת לוויינית: מערכות תקשורת לוויינית ניידות, פתרונות עקיבה אחר לוויינים וטילים ומערכות לתצפיות מהחלל. לקוחות החברה כוללים חילות אוויר, סוכנויות חלל, ציים ימיים ואינטגרטורים גדולים דוגמת איירבאס, בואינג, לוקהיד מרטין, גילת, אימאג'סאט, נורתרופ גרומן ועוד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אורביט