מובילאיי הונפקה לפי שווי שוק של 16.7 מיליארד דולר

25 אוקטובר, 2022

ההנפקה הישראלית הגדולה בהיסטוריה. לאחר יום המסחר הראשון בנסד"ק, זינקה המנייה בכ-40% והעניקה לחברה שווי של כ-23 מיליארד דולר. מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר: "ההנפקה לא נועדה לגייס הון לחברה, אלא להביא אותה אל השוק"

ההנפקה של חברת מובילאיי (Mobileye) יצאה לדרך, והחל מיום ד', 26 באוקטובר 2022, היא נסחרת בבורסת נסד"ק תחת הקוד MBLY. נשיא ומנכ"ל חברת אינטל, פט גלסינגר, אמר בראיון לוול סטריט ג'ורנל, שלא מדובר בגיוס כסף, אלא בהבאת החברה אל השוק העולמי בתור חברה עצמאית. גלסינגר: "תחום הרכב האוטונומי נמצא בצמיחה חזקה, אולם זהו שוק תחרותי מאוד. לכן אנחנו מאמינים שהדרך הטובה למקסם את הפוטנציאל של החברה היא להביא אותה אל המסחר בבורסה". חברת אינטל רכשה את מובילאיי בשנת 2017 תמורת כ-15.3 מיליארד דולר.

בניגוד לתוכנית המקורית של חברת אינטל מחודש דצמבר 2021 להנפיק את מובילאיי לפי שווי שוק של כ-50 מיליון דולר, הפעם התוכנית היא צנועה בהרבה: גיוס 820 מיליון דולר במכירת מניות במחיר של 18 דולר ו-20 דולר למניה, לפי שווי חברה של כ-16 מיליארד דולר. בפועל, החברה הצליחה לבצע את ההנפקה לפי מחיר של 21 דולר בהערכת שווי של 16.7 מיליארד דולר. הירידה בהערכת השווי נובעת מהמצב הקשה בשוק אשר נמצא במשבר קשה מאז פרצה המלחמה באוקראינה והוחרפה המתיחות עם סין.

השיא השני של מובילאיי

במקביל, שוק הניהוג האוטונומי הפך צפוף מאוד וכמעט כל היצרניות הגדולות נמצאות בו – גם יצרניות שבבים, גם יצרניות תוכנה וגם יצרניות רכב שחלק מהן מנהל תוכניות פיתוח עצמי בתחום הזה. עידכון: לאחר תחילת המסחר ביום ד' השבוע, זינקה המנייה בכ-40% והעניקה לחברה שווי שוק של יותר מ-23 מיליארד דולר. למעשה, מדובר בהנפקה הישראלית הגדולה בהיסטוריה. זהו שיא שני של מובילאיי, אשר לאחר עסקת אינטל היתה עיסקת הרכישה הגדולה ביותר בהיסטוריה של ההייטק הישראלי – והעיסקה השנייה בגודלה שאינטל העולמית ביצעה. הראשונה היתה רכישת אלטרה ב-2015 תמורת כ-16.7 מיליארד דולר.

לפני כשלושה שבועות הגישה מובילאיי, באופן שקט, תשקיף לרשות ניירות הערך בארה"ב, אשר מגלה נתונים מעניינים על מצבה הנוכחי. ראשית, ראוי לציין שכל המכירות מיוחסות למערכות ADAS, ולא לתחום הנהיגה האוטונומית. החברה מדווחת שמערכות הניהוג וה-ADAS שלה נרכשו על-ידי 50 יצרניות רכב אשר הטמיעו אותן עד היום בכ-800 דגמים שביחד כוללים כ-117 מיליון כלי-רכב. החברה מעסיקה כ-3,100 עובדים, 80% מהם במחקר ופיתוח.

בשנת 2021 הסתכמו מכירותיה בכ-1.4 מיליארד דולר – עלייה של 43% בהשוואה למכירות בשנת 2020. אלא שהמשבר הכלכלי משפיע גם על מכירותיה: במחצית הראשונה של 2022 הסתכמו מכירותיה בכ-854 מיליון דולר – צמיחה של 21% בלבד (יחסית לשיעור הצמיחה בשנים הקודמות), בהשוואה למכירות של 704 מיליון דולר במחצית הראשונה 2021.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: ADAS , מובילאיי , רכב אוטונומי