ניסטק הרכיבה מעגל אלקטרוני בעובי של 0.05 מ"מ בלבד

6 נובמבר, 2022

פיתחה ציוד ותהליכים ייעודיים לצורך ההרכבה הזעירה. הכרטיס הדו-שכבתי כולל 21 רכיבים אקטיביים ורכיבים פאסיביים, עבור שתל ממוחשב לניטור רציף של פעילות הלב

בתמונה למעלה: לוח ה-PCB הכולל 16 מעגלים לפני שלב ההרכבה

מפעל ניסטק מרכז בפתח תקווה (Nistec) הצליח להרכיב מעגל אלקטרוני מיניאטורי בעל שתי שכבות על-גבי לוח PCB בעובי 0.05 מ"מ בלבד. סמנכ"ל השיווק והמכירות של החברה, ארבל ניסן, סיפר ל-Techtime שככל הנראה זהו אחד מהמעגלים הדקים ביותר בעולם. "העובי של מעגל סטנדרטי הוא 1.6 מ"מ – שהוא עבה פי 32. בדקתי מספר פרסומים תעשייתיים על הישגים בתחום המעגלים הדקים ובכולם דווח על מעגלים עבים לפחות פי עשרה. למעשה מדובר במעגל בעובי דומה לזה של נייר מסוג A4".

מדובר במעגל גמיש במלואו המשמש כשתל רפואי אלחוטי מיניאטורי, אשר מוכנס בתהליך צנתור אל תוך ליבו של החולה, ומשמש כמחשב קטן המנטר ברציפות את תפקוד הלב, במטרה לסייע לחולים הסובלים מאי-ספיקת לב כרונית, שהיא אחד מגורמי התמותה השכיחים ביותר בעולם המערבי. המעגל שהורכב הוא באורך של 25 מ"מ וברוחב של 2.5 מ"מ, וכולל 21 רכיבים אלקטרונים פאסיביים ואקטיביים בגדלי 01005 ו-0201 המורכבים משני צדדיו.

ארבל: "הלקוח פנה אלינו עוד בשלב תכנון המעגל ובהמלצת טכנולוג המפעל בוצעו מספר שינויי תכנון כדי להתאים את הלוח לקו הייצור. במקביל, עיצבנו מתקן אחזקה ייעודי שיוצר עבור הכרטיס, באופן המאפשר לחבר אותו אל מכונות ה-SMT, ולמתוח את המעגל כדי לשמור על יציבותו ולאפשר מריחת משחת בדיל בצורה מדויקת על פני שטח המעגל". הטכנולוג ראשי במפעל ניסטק בפתח תקווה, מיכאל שניידר, סיפר: "ליווינו את הפרויקט המאתגר עוד בשלב תכנון המעגל, בנינו תוכנית מסודרת לתהליך ההרכבה עם מספר שלבים ומדדנו את הביצועים של כל שלב בנפרד".

ארבל ניסן (מימין) ומבט-על של כרטיס ה-PCB הדקיק
ארבל ניסן וכרטיס ה-PCB. בתוך המשושים שעל הלוח נמצאות נקודות נחושת להשגת קיבול חום אחיד בכל חלקי המעגל

"מריחת משחת הבדיל על המעגל היוותה את האתגר המורכב ביותר איתו היה עלינו להתמודד, עקב הגמישות הגבוהה וחוסר היציבות של המעגל בקו הייצור". ניסן: "היינו צריכים לספק ללקוח מענה טכנולוגי מהיר מאוד, לאור ההתעניינות והביקוש הגבוה מצד לקוחותיו. הצלחנו לספק כמה מאות מאות כרטיסים (אבות טיפוס) למוצר החדשני והחשוב הזה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , רכיבים ופתרונות אלקטרוניים , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: NISTEC , PCB , ניסטק