חברת תעופה לאומית ראשונה רוכשת את המטוס של אוויאיישן

14 דצמבר, 2022

איר ניו זילנד תזמין עד 23 מטוסי נוסעים חשמליים, שיחליפות את מטוסי הבוכנה בקווי התעופה הפנימיים. היעד: "אפס פחמן" עד 2050. "ניו זילנד אידיאלית לתעופה חשמלית"

חברת אוויאיישן (Eviation Aircraft) הישראלית חתמה עם חברת התעופה הלאומית של ניו זילנד, Air New Zealand, על מכתב כוונות (LoI) לרכישת צי של עד 23 מטוסי נוסעים חשמליים "אליס". זוהי חברת התעופה הלאומית הראשונה שמזמינה מטוסי "אליס" מאוויאיישן, ולדברי החברה מדובר בציון דרך שממחיש את הקבלה החיובית של מטוס החברה בעולם התעופה.

איר ניו זילנד מפעילה טיסות בינלאומיות, טיסות לאוסטרליה והאיים באוקיאנוס השקט וכן טיסות בין יעדים בתוך המדינה. המטוסים של אוויאיישן ישמשו את איר ניו זילנד בקווי התעופה הפנימיים שלה. טיסות הפנים של איר ניו זילנד מתבססות כיום על צי של מטוסי בוכנה Q300 של חברת Bombardier. בתחילת חודש נובמבר הכריזה החברה על תוכנית שאפתנית למזעור חתימת הפחמן של מערך טיסות הפנים. לצורך כך, איר ניו זילנד מתכוונת להחליף החל מ-2030 את מטוסי ה-Q300 במטוסים חשמליים, בין אם מבוססי מנוע מימן או סוללות ליתיום כמו מטוסי "אליס" – ולהגיע למצב של "אפס פחמן" עד 2050.

חברת התעופה מתכננת להקדיש את שלוש השנים הקרובות לבניית התשתית הנדרשת, ולהתחיל בטיסות מסחריות של מטוסים "נקיים" החל מ-2026. עם הכרזת התוכנית, הסביר מנכ"ל איר ניו זילנד: "אנחנו מפעילים בעיקר טיסות קצרות לאורכה ולרוחבה של המדינה, ומשק החשמל של ניו זילנד מתבסס בעיקר על מקורות מתחדשים. זוהי הסביבה המושלמת לאמץ מטוסים ללא פליטות". איר ניו זילנד ציינה כי קיבלה עד כה הצעות מ-30 חברות לשיתוף פעולה, וכי תכריז עד סוף השנה מי יהיו שותפותיה בטרנספורמציה הירוקה. עד כה, הכריזה חברת התעופה על שיתופי פעולה עם 4 חברות, ובהן אוויאיישן הישראלית.

הזמנות ב-2 מיליארד דולר

עג כה קיבלה אוויאיישן הזמנות, במתכונת של מכתבי כוונות, ליותר מ-300 מטוסי נוסעים ומטען בשווי כולל של יותר מ-2 מיליארד דולר, מחברות תעופה אוזריות כדוגמת Cape Air ו-GlobalX, וחברות תובלה כמו DHL Express. באחרונה דיווחה על הזמנות חדשות מחברת התעופה הגרמנית Evia Aero וחברת התעופה האוסטרלית NTAS.

המטוס “אליס” מונע באמצעות שני מנועים חשמליים ואינו פולט פחמן. הוא יכול לשאת עד 9 נוסעים למרחק של עד 1,000 ק”מ במהירות של כ-450 קמ”ש, ומיועד לשרת את שוק הטיסות האזוריות והקצרות. מדובר בקווי תעופה למרחקים של כמה מאות קילומטרים, שבדרך כלל מחברים בין ערים בתוך אותה מדינה.

ב-28 בספטמבר השיגה אוויאיישן ציון דרך משמעותי, כאשר ביצעה את טיסת המבחן הראשונה של המטוס אשר המריאה מנמל התעופה הבינלאומי של מחוז גרנט (MWH) בוושינגטון, ונמשכה כ-8 דקות. כעת מתכוונת אוויאיישן לייצר עוד 3 מטוסי מבחן, לצורך ביצוע טיסות המבחן הנדרשות בדרך לקבל רישיון מה-FAA. החברה מעריכה כי מטוסיה יוכלו להתחיל בטיסות מסחריות ב-2027.

סרטון מטיסת הבכורה:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , קלינטק , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: אוויאיישן , איר ניו זילנד , מטוס חשמלי