אפולו פאוור חשפה את הלקוח הענק: קבוצת פולקסווגן
25 ינואר, 2023
תספק לפולקסווגן עשרות אלפי יריעות סולאריות בשווי כולל של כ-33 מיליון אירו. חנכה היום מפעל ענק בתפוקה של 190 מגה-וואט. המנכ"ל בראיון ל-Techtime: "החזון שלנו הוא להפוך כל משטח תחת השמש ליצרן חשמל"
מנכ"ל אפולו פאוור, עודד רוזנברג, במפעל החדש במבוא כרמל. צילום: אילן ספרא
חברת אפולו פאוור (Apollo Power) חנכה היום (ד') באופן רשמי את המפעל החדש לייצור יריעות סולאריות גמישות, הממוקם בפארק המדע והתעשייה מבוא כרמל שביקנעם וצפוי להעסיק כ-100 עובדים. המפעל מסוגל לייצר יריעות בתפוקה של כ-190 מגה-וואט בשנה (1.5 מיליון מ"ר של יריעות). להערכת החברה זהו המפעל הגדול בעולם לייצור יריעות סולאריות, והמפעל הראשון מסוגו בישראל. הוא מורכב שני מבנים בשטח כולל של כ-10,000 מ"ר. הקמתו ארכה כשנה וחצי והושקעו בו יותר מ-100 מיליון שקל.
מתקן הייצור הנוכחי של החברה מייצר ידיעות בהספק כולל של עד 10 מגה-וואט, ומשמש בעיקר לפרוייקטי פיילוט וסדרות קצרות. המפעל החדש מגדיל את כושר הייצור של אפולו פי 20, ומסמן האצה משמעותית בתהליך המסחור. הגדלת כושר הייצור נועדה בין השאר לממש את ההסכם של אפולו עם "תדיראן סולאר", שבמסגרתו היא אמורה לספק יריעות סולאריות בהספק מינימלי של 26 מגה-וואט. "תדיראן סולאר" תשמש כמפיצה הבלעדית של אפולו בישראל בשוק הגגות הקלים.
כל משטח פנוי יכול להיות תחנת כוח
תוצרי המפעל החדש גם יסופקו לאחד מהלקוחות היוקרתיים ביותר בעולם הרכב: בחודש מאי 2022 דיווחה אפולו על הסכם מסחרי ראשון בתעשיית הרכב, והיום היא חשפה את זהות היצרן: ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן, אשר הזמינה עשרות אלפי יריעות סולאריות בשווי כולל של כ-33 מיליון אירו. היריעות האלה ישולבו בדגמי רכב של פולקסווגן לאחר גמר הייצור (After Market), ואספקתן תחל באמצע 2024.
מנכ"ל אפולו, עודד רוזנברג, אמר ל-Techtime שמטרת החברה היא "להפוך כל משטח תחת השמש ליצרן של חשמל. הפאנלים הקשיחים הינם גדולים, כבדים ושבירים, ולא ניתן להתקין אותם בכל מקום. שוקי היעד העיקריים שלנו הם של יריעות סולאריות עבור גגות, מאגרי מים ('סולאר צף') ותעשיית הרכב – שבה היתרון שלנו הוא המובהק ביותר". החברה הוקמה בשנת 2014 על-בסיס טכנולוגיית יריעות סולאריות גמישות ונכנסה לבורסה בתל אביב בשנת 2017. הודות לאלסטיות ולמשקלן הנמוך של היריעות, ניתן לפרוס אותן בקלות גם על-גבי משטחים בלתי שטוחים, ולנצל מבנים ושטחים שלא ניתן להתקין בהם פאנלים קשיחים וכבדים.
שוק הרכב צמא לאנרגיה זולה ושקטה
השימוש ביריעות גמישות מתאים במיוחד לתעשיית הרכב החשמלי וההיברידי, מאחר שמשקלן נמוך וניתן לפרוס אותן על כל פני השטח של הרכב, כמו הגג ומכסה המנוע, ולקבל מקור אנרגיה נוסף לרכב המאפשר להגדיל את טווח הנסיעה שלהן, או לחילופין לצמצם את נפח הסוללות. כמו-כן, בזכות האלסטיות הן עמידות בפני רעידות הנסיעה.
בשוק ציי הרכב, אפולו מייעדת את היריעות לגגות של משאיות ואוטובוסים. חברת "אסם", למשל, התקינה את היריעות בכ-90 משאיות תובלה. הן מתאימות גם לאוטובוסים ומשאיות המונעים בדלק, שבהם הן משמשות להזנת מערכות חשמליות כמו מעלית הפריקה והטעינה. רוזנברג: "כרגע שוק האוטובוסים והמשאיות הוא הגדול ביותר. מאות אוטובוסים בעולם צוידו ביריעות שלנו, אשר חוסכות למפעילים כ-5% מצריכת הדלק. הדבר גם מסייע להפחית את הרעש בסביבה עירונית, מאחר שניתן לכבות את המנוע בעת פריקת הסחורה. ההחזר על ההשקעה (RoI) בתחום הזה הוא מאוד מהיר, כשנה לערך".
היריעה הופכת לחלק בלתי-נפרד מהשילדה
בשוק המכוניות הפרטיות יש לחברה את הזמנת הענק של פולקסווגן, ושיתופי פעולה עם אאודי ויונדאי שעדיין לא הבשילו לשלב המסחרי. בפיילוט עם אאודי, הטמעת היריעה הסולארית בגג הרכב ובמכסה המנוע מתבצעת בשלב ייצור הרכב. למעשה, הן מוצמדות אל השלד באמצעות כבישה, והופכות למרכיב אסתטי ובלתי נפרד ממשטח הרכב. "אאודי ניסו במשך שנים להפוך את הגג ליצרן חשמל, ואיתנו הם הצליחו. מכיוון שהתאים הסולאריים שלנו גמישים, הם לא קורסים בתהליך הייצור והביצועים שלהם לא נשחקים כתוצאה מהרעידות של הרכב". לדבריו, הפרוייקט עם אאודי נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים.
החברה דיווחה שנצילות היריעות שלה הגיעה בשלב זה לשיעור של 16.75%, הנחשב לגבוה יחסית בהשוואה לפתרונות מתחרים. משקל היריעה הוא 0.5-2 ק”ג למ”ר. "בתחום הסולאר הגמיש, היריעות שלנו הן היעילות, הגמישות והזולות ביותר, הודות לחומרי ציפוי מיוחדים, שיטות ייצור מתקדמות ואופטיקה מורכבת. אנו משקיעים מאמץ רב כדי להדביק את הפער מול הפאנלים הקשיחים הרגילים, המספקים כיום שיעור נצילות של כ-21%".
פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , תעשייה ישראלית
פורסם בתגיות: Apollo Power , אפולו פאוור , יריעות סולאריות