ציון דרך רגולטורי נוסף לפרספטו מול ה-FAA

5 פברואר, 2023

יצרנית הרחפנים האוטונומיים קיבלה פטור גורף להטיס את רחפניה על סמך בדיקה בטיחותית מרחוק, ללא צורך בנוכחות של מפעיל מוסמך. הפטור יקצר בחודשים פריסת רחפנים באתר לקוח. "יום חג לתעשייה כולה"

יצרנית הרחפנים האוטונומיים פרספטו (Percepto) הצליחה להתגבר על משוכה רגולטורית משמעותית נוספת מול רשות התעופה הפדראלית (FAA). החברה הכריזה כי ה-FAA התיר לה להפעיל את רחפניה באתרי לקוחותיה על סמך בדיקה בטיחותית מרחוק טרום הטיסה, ללא צורך בנוכחות של מפעיל מוסמך שיבצע את הבדיקה במקום. בחברה הגדירו את הפטור "יום חג לתעשייה כולה", אשר יאפשר להוציא לפועל בצורה מהירה יותר יישומים של רחפנים אוטונומיים.

כיום, לפי סעיפים 107.49 ו-107.15 בתקנות הרגולטוריות 14 CFR של ה-FAA, יש לבצע לפני כל הטסת רחפן בדיקה בטיחותית של הכלי ושל האתר, וזאת על ידי מפעיל מוסמך שנמצא במקום. דרישה זו, מטבע הדברים, מגבילה את היכולת להפעיל רחפנים אוטונומיים, ועל כן חברות כמו פרספטו נוהגות לבקש מה-FAA פטור מביצוע הבדיקה על ידי מפעיל באתר ולהסתפק בבדיקה מרחוק. תהליך קבלת הפטור, הנדרש עבור כל אתר ואתר, עשוי להיארך חודשים רבים.

כעת, במסגרת הפטור הגורף, פרספטו לא תצטרך להגיש עוד בקשות פטור עבור כל אתר ואתר, מה שיאיץ את הפריסה וההפעלה של הרחפנים שלה באתרי הלקוחות. רחפניה של  פרספטו משמשים לביצוע משימות בדיקה ובקרה של תשתיות ומתקנים.

להפעיל רחפנים מעבר לקו הראייה

הפטור הנוכחי מצטרף לפטור משמעותי נוסף שקיבלה החברה מה-FAA בחודש נובמבר. מדובר בפטור גורף בכל רחבי ארצות הברית, המתיר להפעיל את רחפניה האוטונומיים גם ללא קשר עין עם המפעיל (Beyond Line of Sight). עד כה, נדרשה החברה, בדומה לחברות רחפנים אחרות, לקבל פטור פרטני להטסת רחפנים מעבר לקו הראייה עבור כל אתר וכל לקוח. מעתה יכולים לקוחותיה להשתמש ברחפני פרספטו ללא צורך בקבלת פטור. לדברי פרספטו, היא יצרנית הרחפנים הראשונה שזוכה מה-FAA לפטור כלל-ארצי מסוג זה.

פרספטו נחשבת לאחת החברות המובילות שמקדמות את אסדרת תחום הרחפנים מול ה-FAA. היעדר רגולציה מוסדרת, שתגדיר את הכללים והנהלים הנוגעים להטסת רחפנים ואת הקריטריונים לקבלת רישיונות, הינו אחד החסמים המשמעותיים ביותר שמגבילים את השימוש כיום ברחפנים לצרכים מסחריים. ואולם, בשנים האחרונות נעשתה כברת דרך משמעותית שמקרבת את השוק לאסדרה – ומי שמובילה את התהליך היא פרספטו הישראלית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רחפנים

פורסם בתגיות: FAA , פרספטו